AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Hei! Er ei jente på 19 år. Sliter enormt med mensensmerter. Går på p-piller, men menstrasjon kommer uregelmessig og på helt tilfeldig tidspunkt. Bruker å ha vondt en dag før jeg får blødning og har enorme smerter gjerne tre-fire dager etter første blødning. Vet vi har endometriose i familien og at det er arvelig. Søkte opp symptomer. Har prøvd 1g Paracet og naproxen, men ingen av delene funker, dette tyder på endometriose. Smertestillende som Paracet og Ibux tar ikke smertene endometriose skaper. I tillegg får jeg ofte vondt i underlivet (tilsvarende mensensmerter) ved samleie (ved dype støt). Dette var også ett viktig symptom. Har jeg endometriose? Hvordan undersøker man det? Behandling? Anonymkode: 6a5e3...2df
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 Gå til legen og forklar symptomene dine. Det er en lang kamp å bli utredet men absolutt viktig å starte så fort du kan ettersom du er såpass ung. Anonymkode: 03d11...2ec
Måbarefåsiat... Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Gå til en gynekolog som kan ta ul av deg. Det behøver slett ikke ta lang tid utrede. Hos meg så de det med en gang. Det som kan ta tid, er å få gjort noe med det. Men det begynner hos gynekolog. Og det er hjelp å få. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #4 Skrevet 7. juli 2018 3 minutter siden, Måbarefåsiat... said: Gå til en gynekolog som kan ta ul av deg. Det behøver slett ikke ta lang tid utrede. Hos meg så de det med en gang. Det som kan ta tid, er å få gjort noe med det. Men det begynner hos gynekolog. Og det er hjelp å få. Gjennomsnittlig tid for å få hjelp er 7 år.... Anonymkode: 03d11...2ec
Måbarefåsiat... Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Gjennomsnittlig tid for å få hjelp er 7 år.... Anonymkode: 03d11...2ec Hæ? Jeg fikk diagnosen og operasjon ila et halvår. Riktignok noen år siden, men...
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 NSAIDs(ibux etc) er anbefalt ved Endometriose fordi de er betennelsesdempende, noe annen smertestillende ikke er, men det hjelper bedre å ta det i forkant når man vet mens kommer. Du kan lese mer på Endometriose.no 1. Gå til fastlege 2. be om henvisning til gynekolog, der får du ultralydundersøkelse, hvis du ikke har utviklet cyster(grad 3) så klarer de sjelden se noe på ultralyd, og så må du klage så høylydt på smertene at du blir henvist til... 3. Kikkehullsoperasjon, da får du først som oftest en MR med Endometrioseprotokoll. Har du lite sykdom, så prøver de å fjerne alt, har du mye sykdom så blir du lemnet halfoperert forever. Da må du bruke p-piller/annen hormonbehandling kontinuerlig for å ikke få mens+ smerter. Anonymkode: 2e0cf...d5d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 13 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Gå til en gynekolog som kan ta ul av deg. Det behøver slett ikke ta lang tid utrede. Hos meg så de det med en gang. Det som kan ta tid, er å få gjort noe med det. Men det begynner hos gynekolog. Og det er hjelp å få. Endometriose påvises ikke ved ultralyd, det er en umulighet. MR etter endometrioseprotokoll dvs. MR maskinen må stilles inn og vinkles på spesielle måter, er eneste måten å påvise endometriose på utenfor operasjonsbordet. Men for at endometriose skal synes på MR så må endometrioselesjonene være store og ikke av den usynlige sorten. (Sjokoladecyster kan vises på ultralyd, men langt de ferreste med uttalte menssmerter har endometriosecyster.) Men ts bør komme seg til lege for undersøkelse. Ullevål har landsdekkende senter for endometriose og der er de beste speisialistene. Smertestillende ved endometriose må taes før smertene kommer for å fungere best mulig. Anonymkode: 69ac8...0a0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #8 Skrevet 7. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: NSAIDs(ibux etc) er anbefalt ved Endometriose fordi de er betennelsesdempende, noe annen smertestillende ikke er, men det hjelper bedre å ta det i forkant når man vet mens kommer. Du kan lese mer på Endometriose.no 1. Gå til fastlege 2. be om henvisning til gynekolog, der får du ultralydundersøkelse, hvis du ikke har utviklet cyster(grad 3) så klarer de sjelden se noe på ultralyd, og så må du klage så høylydt på smertene at du blir henvist til... 3. Kikkehullsoperasjon, da får du først som oftest en MR med Endometrioseprotokoll. Har du lite sykdom, så prøver de å fjerne alt, har du mye sykdom så blir du lemnet halfoperert forever. Da må du bruke p-piller/annen hormonbehandling kontinuerlig for å ikke få mens+ smerter. Anonymkode: 2e0cf...d5d Det var da voldsomt. Hvilket seriøst sykehus driver på på denne måten? Anonymkode: 69ac8...0a0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #9 Skrevet 7. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt. Hvilket seriøst sykehus driver på på denne måten? Anonymkode: 69ac8...0a0 Det aller beste. Når sykdommen har gått for langt så kan de ikke fjerne alt lengre. Anonymkode: 2e0cf...d5d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #10 Skrevet 7. juli 2018 Gå til privat gynekolog for å få komme fort til. Se etter noen med god peiling på endometriose. Får du diagnosen blir du sannsynligvis henvist til kikkhullsoperasjon for å få fjernet spetakkelet. Det ble en helt ny verden for meg etter operasjonen. Fra besvimelse av smerte under mens til ingen smerter. Jeg har satt inn spiral slik at jeg slipper å blø. Har ingen mens nå, som anbefales etter operasjon. Noen bruker p-piller. Hva som skjer med det avhenger av hvor ille det ser ut inni deg. Men kom deg til gynekolog assp. Sånn skal du slippe å ha det lenger. Anonymkode: f2de2...71c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå