Gå til innhold

Strikkehjelp!


Zer

Anbefalte innlegg

Hei!

Strikker en genser tilhørende et babysett fra Dalegarn, men står litt fast. Skjønner ikke helt hva som menes i oppskriften. Står følgende i oppskriften: 

" På 5. (5.) 2. (2.) omgang i diagram B felles de midterste 9 (9) 11 (11) m på forstykket til hals. 

Strikk videre fram og tilbake og fell til halsen på hver 2. p 5,3,2,1 m for alle størrelser, samtidig når arbeidet måler ca 2 cm før oppgitt lengde felles de midterste 23 (25) 25 (27) m på bakstykket til nakken.

Strikk hver side for seg og fell til nakken på hver 2.p 2,1 m for alle størrelser = 20 (22) 24 (26) m igjen til skulder.

Strikk ferdig diagram B og fortsett med dus gammelrosa.
Strikk 1 p vr på retten = brettekant og strikk deretter et belegg i glattstrikk ca 1,5 cm. Fell av. Strikk andre side på samme måte, men speilvendt."

 

Jeg har nå felt av 9 masker til hals, men skjønner ikke helt hva jeg skal videre. Startet arbeidet med å strikke rundt, men så står det at jeg skal strikke fram og tilbake og felle til halsen på hver 2.p. Videre står det at det samtidig skal felles på bakstykket. Skal jeg strikke rundt eller fram og tilbake? 😛 Skjønner heller ikke helt hva som menes med belegg. 

Noen som vil forklare litt så jeg kommer meg i mål? 😄 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i oppskriften at du skal strikke hver side for seg :) ddu skal strikke fram og tilbake både på forstykket og bakstykket, men bakstykket skal strikkes speilvendt.

Du deler arbeidet i to på en måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zer skrev:

Hei!

Strikker en genser tilhørende et babysett fra Dalegarn, men står litt fast. Skjønner ikke helt hva som menes i oppskriften. Står følgende i oppskriften: 

" På 5. (5.) 2. (2.) omgang i diagram B felles de midterste 9 (9) 11 (11) m på forstykket til hals. 

Strikk videre fram og tilbake og fell til halsen på hver 2. p 5,3,2,1 m for alle størrelser, samtidig når arbeidet måler ca 2 cm før oppgitt lengde felles de midterste 23 (25) 25 (27) m på bakstykket til nakken.

Strikk hver side for seg og fell til nakken på hver 2.p 2,1 m for alle størrelser = 20 (22) 24 (26) m igjen til skulder.

Strikk ferdig diagram B og fortsett med dus gammelrosa.
Strikk 1 p vr på retten = brettekant og strikk deretter et belegg i glattstrikk ca 1,5 cm. Fell av. Strikk andre side på samme måte, men speilvendt."

 

Jeg har nå felt av 9 masker til hals, men skjønner ikke helt hva jeg skal videre. Startet arbeidet med å strikke rundt, men så står det at jeg skal strikke fram og tilbake og felle til halsen på hver 2.p. Videre står det at det samtidig skal felles på bakstykket. Skal jeg strikke rundt eller fram og tilbake? 😛 Skjønner heller ikke helt hva som menes med belegg. 

Noen som vil forklare litt så jeg kommer meg i mål? 😄 

Takker for alle svar

Etter å ha felt de 9 maskene på forstykket til hals så skal du strikke fram og tilbake og på hver 2. omgang så skal du fortsette å felle til hals på forstykke, først 5 masker også 3 masker osv. Samtidig må du passe på å måle arbeidet slik at du vet når du skal felle til hals på bakstykket.

Søk på belegg og strikking så finner du ut hva det er.

Anonymkode: aea9d...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først strikker du fram og tilbake fra den ene siden av halsåpningen til den andre og feller slik det står. Så feller du midt på bakstykket, og derfra blir arbeidet delt i to, og du må strikke hver side for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg benytter meg av denne tråden til å stille et nytt spørsmål strikkehjelpspørsmål, beklager om det blir feil plassering. 

Jeg holder på å strikke en genser (hvor oppskriften egentlig er litt dårlig). Genseren strikkes ovenfra og ned og nå er jeg ferdig å øke til armer, men de er ikke satt på egen pinne enda. Nå står det "Genseren skal nå strikkes litt høyere/lenger i bærestykket, uten at det økes flere masker over raglanene. Prøv gjerne underveis slik at du får perfekt høyde til akkurat deg". 

Jeg kan skjønner hvordan jeg skal måle og kan strikke vendinger, men har aldri strikket vendinger i ryggen før så vet ikke hvordan disse pleier å "plasseres". Det står ikke hvor "lange" disse vendingene skal være, ikke oppgitt noe maskeantall som det pleier. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal begynne? Hvordan plasseres de liksom? Skal de gå til siden av ryggen, eller bør de gå frem på forstykket også til slutt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke nevnt noe om vendinger i den teksten du siterer? Du skal nok bare strikke rundt til bærestykket er passe langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Her har jeg tenkt altfor vanskelig tidigere - det der blir jo veldig lett!

Endret av lillemegen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...