Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal si opp jobben min av helsemessige årsaker. Skal få legeerklæring på dette så jeg kan gå over på aap eller dagpenger.

Kan jeg søke om dette allerede nå siden jeg allerede vet at det er 100% sikkert at vil skje? Jeg har ikke råd til å være uten inntekt da de bruker lang tid på saksbehandling.

Anonymkode: 1525c...f4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har sjekket om karantene på 12 uker gjelder deg når du sier opp selv, når det er helsemessige årsaker?

Du kan ikke søke dagpenger før du er uten jobb, jeg vet ikke med AAP. På nav.no står det 

Sitat

Du kan når som helst søke om AAP hvis arbeidsevnen din er blitt redusert med minst 50 prosent. Du kan tidligst få utbetalt AAP fra og med den dagen du søker.

Og da får du ikke søkt før du har sluttet i jobben.

Anonymkode: d312f...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint søke AAP før du slutter i jobben, men du må ha nok dokumentasjon først osv. 

Anonymkode: aa761...36f

Skrevet (endret)

Du får i utgangspunktet ikke dagpenger hvis du ikke har helse til å ta alle jobber du kan bli tilbudt. 

Endret av Husholdning1
Skrevet

Du søker om AAP hvis din generelle restarbeidsevne er nedsatt med 50% eller mer.

Jeg forstår det slik at du må si opp akkurat denne jobben pga helse, men kunne tatt en annen jobb? Da er dagpenger riktig.

Er du skikkelig uheldig, faller du mellom to stoler der du ikke har krav på AAP fordi du ikke er syk nok, og ikke har krav på dagpenger fordi du er syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp jobben din. Bli sykmeldt, gå sykemeldt ut makstiden og ta det derfra. 

Anonymkode: 481f7...682

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når det er ca 8 uker igjen av maksperioden får du brev fra nav. Da søker du aap. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si opp jobben din. Bli sykmeldt, gå sykemeldt ut makstiden og ta det derfra. 

Om vedkommende får til dette er det det beste. Men det er vanskelig i det hele tatt å få en sykemelding, for mange av legene er veldig restriktive her.

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør være sykemeldt så lenge du kan først. Imens du er sykemeldt kan du både få behandling og søke NAV om å få bli med på noe som heter arbeidsrettet rehabilitering. Der går man gjennom hva du kan og ikke kan jobbe med, og du får prøvd deg frem. Etter dette, og hvis du føler deg bra nok til å jobbe, kan du bli friskmeldt, si opp jobben og fortsatt få 3 måneder med sykepenger imens du søker jobb. Det heter friskmelding til arbeidsformidling. Er du ikke frisk nok kan du gå over på AAP og se videre på hva du kan jobbe med og hvor mye. Om du har legeattest på at jobben sies opp pga. helse så slipper du karantenetid på andre stønader. 

Anonymkode: 10beb...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli sykemeldt først, vær det i 1 år, så søker du AAP. Så lenge det er helsemessige årsaker som du sier.

Anonymkode: 50e6f...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp jobben! Snakk med legen din om hvordan best gjøre dette, er du for syk til å jobbe, får du sannsynligvis en sykemelding. Da vil vanlige lover og prosedyrer komme inn og ting vil foregå etter bestemte regler, sånn at du er ivaretatt, med oppfølgning fra arbeidsgiver og NAV. Skulle det vise seg at du ikke har restarbeidsevne så vil du kunne søke AAP etterhvert, innen det året du er sykemeldt.

Bestill time hos legen i morgen!

Anonymkode: 5e72c...a63

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bli sykemeldt først, vær det i 1 år, så søker du AAP. Så lenge det er helsemessige årsaker som du sier.

Anonymkode: 50e6f...70a

Hva i alle dager slags råd er det dere kommer med da?

TS ønsker å si opp jobben av helsemessige årsaker. Det står ingenting om at han/hun ikke kan ta andre jobber - da dagpenger er nevnt, og ikke sykmelding, bør man kunne tenke annen jobb.

Det er absolutt ikke nødvendig å gå sykmeldt et helt år bare fordi man har muligheten til det.
Dersom man er syk bør man få sykmelding.
Dersom det er jobben som gjør en syk bør man helt korrekt, som TS selv spør om, vurdere hva annet man kan gjøre.

Jeg ville anbefalt å snakke med NAV først, så få en legeerklæring som enten;
a) støtter at du bør sykmeldes (for å ha rett på AAP bør du vel også ha rett på sykmelding. gir AAP større utbetaling enn sykepenger har du rett til å velge dette), eller
b) støtter at du blir syk av å jobbe, men at du kan ta annen jobb. da kan du eventuelt bli "friskmeldt til arbeidsformidling", noe som innebærer 12 uker med sykepenger mens du søker jobb, du kan så søke dagpenger uten å få karantene på 12 uker

Jeg ville ikke anbefalt å søke AAP uten å ha snakket med noen ved ditt NAV-kontor først, da behandlingstiden kan bli lang når de må undersøke og skrive en sak på noen de aldri har møtt før, der det ikke finner opplysninger av noe slag bortsett fra et skriv fra en lege. Hvor enkelt det er å komme til hos NAV kommer an på hvor du bor i landet, og litt på rutinene hos lokalkontoret.

Hva du enn gjør - ikke si opp jobben før du har avklart hva som skjer videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede vært sykmeldt noen mnd og nå er det bestemt av både lege, spesialist og nav at jeg ikke skal tilbake til jobb.

Nav sa jeg ville få dagpenger for jeg kan KANSKJE jobbe ett annet sted, det vet jeg ikke sikkert ennå.

På grunn av dårlig samvittighet for arbeidsgiver ønsker jeg å si opp nå og få hjelp av nav til å finne evt prøve ut noe annet. Det har ikke vært snakk om noe ufør av noen grad ennå. Jeg vil egentlig ikke uføretrygdes, men holder ikke helsen så er det eneste mulighet for å kunne klare meg.

Jeg var nære på å begynne på jobben igjen for ett par mnd siden, men legen ba meg holde ut, prosessen er i gang. Jeg ble litt satt ut av det legen sa og fremdeles aner jeg ikke hva den prosessen går ut på.

Hva tror dere legen mente med det? Legen er helt bestemt på at jeg ikke skal tilbake og jeg hat brukt lang tid på å komme til den beslutningen selv. Dette er den tøffeste avgjørelsen jeg har gjort i mitt liv. Til tider tviler jeg ennå, men samtidig kveles jeg av å tenker på å gå tilbake i jobben. 

Anonymkode: 1525c...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...