Gå til innhold

Norge invitert til ny militærstyrke

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sitat

https://www.nrk.no/

Frankrikes president Macron har invitert Norge til å bli med i den nye militære intervensjonsstyrken han har tatt initiativ til. Styrken skal være i stand til å rykke ut på kort varsel. Erna Solberg sier «vi ser på det. Vi er positive», melder NTB.

Da er det vel bekreftet, går jo ikke an at Erna sier nei til dette. Hun kommer nok til å takke gledelig ja ettersom det er noe Norge kan overføre suverenitet til ;)

Jeg syns vi skal ha forsvaret her hjemme som ikke er en del av EU's militære hær. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel en drakamp mellom EU og Nato/USA, vil jeg tro, men Norge er nødt til å ha et militært samarbeid, tro noe annet er ganske naivt 

Skrevet
3 minutter siden, Apis skrev:

Dette er vel en drakamp mellom EU og Nato/USA, vil jeg tro, men Norge er nødt til å ha et militært samarbeid, tro noe annet er ganske naivt 

Vi har et militært samarbeid med Nato, det gir oss tryggheten vi trenger og da har man et militært samarbeid med 29 medlemsland som står klar til hjelp om en krise skulle skje Norge og omvendt.

Skrevet
På 6.7.2018 den 23.34, PussLe! skrev:

Vi har et militært samarbeid med Nato, det gir oss tryggheten vi trenger og da har man et militært samarbeid med 29 medlemsland som står klar til hjelp om en krise skulle skje Norge og omvendt.

Problemet er jo at NATO er markant svekket. Det er jo hele problemet for hele EU.

Det er jo mulig å klage på Trump, men faktum er at dette er noe han ble valgt på, så trusselen fra USA mot de andre landene i NATO er konstant, selv om det ikke hjelper at han twitrer som en ADHD diagnostert tenåring, og gir javnt f i enhver geopolitisk enighet i NATO. (Jeg er ikke ENIG i den utviklingen som har skjedd i NATO, men Trumps måte å forhandle, kan fort bli slutten på NATO; EU kan ikke basere sin militære sikkerhet på en partner som sutrer og provoserer; de lever i fungerende demokratier.)

Gjest Overrasket
Skrevet

Dette er et ubetinget godt tiltak som Norge bør være en del av. Tiltaket er faktisk ikke i regi av verken EU eller NATO, så for alle som er skeptiske til overnasjonale stororganisasjoner bør et slikt utenforstående forsvarsinitiativ være velkomment. 

Skrevet (endret)
On 7/6/2018 at 11:34 PM, PussLe! said:

Så vi skal satse på at vi hjelper hverandre hvis det blir krig, men vi skal ikke organisere og øve på det på forhånd? Tror du det er en god måte å gjøre det på?

Endret av Anonymbruker3
Skrevet (endret)
1 time siden, Druid skrev:

Problemet er jo at NATO er markant svekket. Det er jo hele problemet for hele EU.

Det er jo mulig å klage på Trump, men faktum er at dette er noe han ble valgt på, så trusselen fra USA mot de andre landene i NATO er konstant, selv om det ikke hjelper at han twitrer som en ADHD diagnostert tenåring, og gir javnt f i enhver geopolitisk enighet i NATO. (Jeg er ikke ENIG i den utviklingen som har skjedd i NATO, men Trumps måte å forhandle, kan fort bli slutten på NATO; EU kan ikke basere sin militære sikkerhet på en partner som sutrer og provoserer; de lever i fungerende demokratier.)

Å tro at noen advarsler om økt forsvarsbudsjett på knappe 2% og noen twitter meldinger vil svekke Nato er naivt, USA trenger Norge og landene og omvendt som grenser til Russland som har ulovlig okkupert Ukraina og er ansvarlig for 10 000 dødsfall. Nå har jo Norge blitt så og si enig om å bruke 2% av BNP på forsvar som Obama også i sin tid krevde, 2% av BNP er det minste Europa kan gjøre.

https://www.politico.com/.../obama-nato-pay-fair-share-231405 

Europa tar og tar fra USA men gir ikke noe tilbake jeg syns de virker mer sta en noe annet og har ikke vært særlig villige til å forandre status quo.

Endret av PaN
Skrevet
48 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Så vi skal satse på at vi hjelper hverandre hvis det blir krig, men vi skal ikke organisere og øve på det på forhånd? Tror du det er en god måte å gjøre det på?

Jeg ønsker soldatene våre i Norge, denne militærstyrken skal være klare til å rykke ut på kort varsel. Klart vi skal ha militære øvelser igjennom samarbeid med våre gode naboer, det er allerede avtaler om at vi skal hjelpe til på kort varsel dersom situasjon skulle bryte ut.

Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Dette er et ubetinget godt tiltak som Norge bør være en del av. Tiltaket er faktisk ikke i regi av verken EU eller NATO, så for alle som er skeptiske til overnasjonale stororganisasjoner bør et slikt utenforstående forsvarsinitiativ være velkomment. 

Hvorfor skal vi det? Forsvaret vårt er så og si ikke eksisterende som det er og det er dermed viktig å ha de i Norge, vi har Nato og er allerede med i Nordic Battlegroup;

https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_Battlegroup

Skrevet
9 hours ago, PussLe! said:

Jeg ønsker soldatene våre i Norge, denne militærstyrken skal være klare til å rykke ut på kort varsel. Klart vi skal ha militære øvelser igjennom samarbeid med våre gode naboer, det er allerede avtaler om at vi skal hjelpe til på kort varsel dersom situasjon skulle bryte ut.

Det nytter ikke å bare ha avtaler, de som skal være med må ha øvd på mest mulig realistiske situasjoner mange ganger på forhånd slik at man får luket ut feil i planene. Uten det vil slike avtaler være like effektive som politiet var 22. juli.

Skrevet
49 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Det nytter ikke å bare ha avtaler, de som skal være med må ha øvd på mest mulig realistiske situasjoner mange ganger på forhånd slik at man får luket ut feil i planene. Uten det vil slike avtaler være like effektive som politiet var 22. juli.

Norge har årlige militær øvelser igjennom Nato, sammen med våre allierte. Det er store utgifter og man trenger dermed ikke denne avtalen Macron ønsker oss inn.

Skrevet

Kan forstå at EU ser på muligheten til et alternativ til Nato slik som USA nå er.  Det er nok litt tidelig å vurdere om Norge skal vøre med i noe slikt.  Kanskje etter neste presidentvalg alt er tilbake på normalen.

Skrevet
22 minutter siden, PussLe! said:

Norge har årlige militær øvelser igjennom Nato, sammen med våre allierte. Det er store utgifter og man trenger dermed ikke denne avtalen Macron ønsker oss inn.

Øvelser som krever månedsvis eller årevis med planlegging hver gang. De hjelper ingenting for situasjoner der det er for seint å komme etter noen timer eller dager.

Gjest Overrasket
Skrevet
10 hours ago, PussLe! said:

Hvorfor skal vi det? Forsvaret vårt er så og si ikke eksisterende som det er og det er dermed viktig å ha de i Norge, vi har Nato og er allerede med i Nordic Battlegroup;

Battelgroup er ikke et tilstrekkelig argument for ikke å delta i andre fellesoperasjoner. Og dersom du mener at vi har et ikke-eksisterende forsvar burde du prise deg lykkelig for at det finnes gode naboer som vil ha Norge med i en allianse. Allianser handler ikke bare om felles oppdrag ute i den store verden, men også allierte dersom vi trenger å forsvare oss.

Skrevet
10 timer siden, PussLe! skrev:

Det er jo ikke noe i veien for å være med i et EU forsvar også, som igjen er med i NATO. Man kan fint gjøre begge deler. Og det har lenge vært ønskelig at Europa bidrar mer fra amerikansk hold, dette er ikke noe nytt i amerikans utenrikspolitikk, selv om det riktignok er Trump som spisser den debatten. 

Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Battelgroup er ikke et tilstrekkelig argument for ikke å delta i andre fellesoperasjoner. Og dersom du mener at vi har et ikke-eksisterende forsvar burde du prise deg lykkelig for at det finnes gode naboer som vil ha Norge med i en allianse. Allianser handler ikke bare om felles oppdrag ute i den store verden, men også allierte dersom vi trenger å forsvare oss.

Saken er den at denne nye militære styrken er formelt på siden av EU og kommer i tillegg til PESCO, jeg ønsker ikke at Norge skal bli en del av EU's militære hær ettersom Norge har sagt nei til EF og EU 2 ganger. Som sagt, vi har Nato og har årlige aktive militære øvelse hvor blant annet Sverige, Finland og faktisk Island deltar i;

Sitat

Øvelsen Trident Juncture vil hovedsakelig foregå i Norge, men det vil også være mindre øvelser i Sverige, Finland og Island. Totalt skal cirka 35 000 soldater delta.

https://www.nrk.no/ostfold/35-000-soldater-kommer-til-nato-ovelse-i-norge-1.14005348

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Det er jo ikke noe i veien for å være med i et EU forsvar også, som igjen er med i NATO. Man kan fint gjøre begge deler. Og det har lenge vært ønskelig at Europa bidrar mer fra amerikansk hold, dette er ikke noe nytt i amerikans utenrikspolitikk, selv om det riktignok er Trump som spisser den debatten. 

Joda, folkeavstemningen motsier at vi kan bli medlem i EU hær, men skjenner jeg EU regjeringen i Norge rett blir vi sikkert med og det kan være en trussel mot Nato som har vært med å beskyttet oss godt.

Endret av PaN
Skrevet
Akkurat nå, PussLe! skrev:

Joda, folkeavstemningen motsier at vi kan bli medlem i EU hær, men skjenner jeg EU regjeringen i Norge rett blir vi sikkert med og det kan være en trussel mot Nato som har vært med å beskyttet oss godt.

Det er ikke snakk om å legge ned det norske forsvaret og kun ha en EU hær, men å bidra til en intervensjonsstyrke. 

Skrevet
1 time siden, Anonymbruker3 skrev:

Øvelser som krever månedsvis eller årevis med planlegging hver gang. De hjelper ingenting for situasjoner der det er for seint å komme etter noen timer eller dager.

Og du tror ikke øvelser krever månedsvis med planlegging når vi legger oss til denne militære styrken?

Skrevet
Akkurat nå, Capt. Obvious skrev:

Det er ikke snakk om å legge ned det norske forsvaret og kun ha en EU hær, men å bidra til en intervensjonsstyrke. 

Nei, det sier jeg ikke jeg heller, men det jeg er redd for er at Norge må være klar dersom denne intervensjonsstyrken må gå inn i krig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...