Gå til innhold

Kresen toåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd her til min 2,5 åring. Jeg føler meg så mislykket noen ganger. Siden hun var baby har hun vært veldig kresen i matveien, og veldig ofte ved middagsbordet nekter hun å spise, eller bare tuller, og går sin vei, spiser minimalt. Vi varierer, har prøvd å blande og ikke blande. Grønnsaker får hun knapt i seg. Ellers har vi alltid hatt en kamp med tannpuss og ansiktsvask. Har fulgt alle råd som er å finne, men nå får jeg bare lyst til å si 'fuck' det, det funker ikke hos oss. Til tider er jeg fortvila, men viser det ikke til henne. Vi er konsekvente og ikke konsekvente, prøve å ignorere når hun er 'vrang'/tuller. Hun er også litt sen i språkutvikling, babler fortsatt mye, men forstår alt vi sier, og skal utredes i fht hørsel, mulig dren til høsten. Har såvidt begynt pottetrening... Mye på en gang for tiden, og jeg er kanskje redd for at hun skal være sen i utviklingen, og går glipp av næringsrik mat osv.

Vet ikke helt vil jeg vil med dette, kun råd, hilsen sliten mamma-som ja: må slappe mer av

Anonymkode: f02b5...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve p få maten til å se interessant ut? Skjær det opp i terninger, knepp poteter og ta det oppi små former, putt det i ovnen og så har du poteter som ser gøy ut :) Man kommer langt med kreativitet når det gjelder barn, de ser mye med øynene. Du kan også prøve å velge fargerike matvarer også.

Anonymkode: c8f51...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve p få maten til å se interessant ut? Skjær det opp i terninger, knepp poteter og ta det oppi små former, putt det i ovnen og så har du poteter som ser gøy ut :) Man kommer langt med kreativitet når det gjelder barn, de ser mye med øynene. Du kan også prøve å velge fargerike matvarer også.

Anonymkode: c8f51...4e6

Jo takk for råd, moste poteter går ned gjerne, men ikke alltid, har gjerne i gulrøtter så hun iallfall får i seg det. Fisk liker hun, men jeg føler at hun er småspist til tider. Maten er ofte fargerik. Vi har også ofte gitt henne det sunne først, så hun kan begynne å spise, hvilket innebærer at vi må vente litt med å spise all maten, men spise det samme som henne. Ofte, særlig ved frokosten havner hun på fanget til en av oss, og spiser maten vår. 

hvordan får dere det til?!!! Føler meg så mislykka. 5 om dagen, my ass! 😝           TS

Anonymkode: f02b5...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2,5 åring er også kresen..

Vi er opptatt av at han skal smake på maten og så håper vi at han over tid venner seg til smak/konsistens og vil spise mer av det ut over en skje.

Ellers har vi opplevd i det siste at han synes det er mer spennende å smake på ting når han får være med å lage maten, eks omelett. Da spiser han både skinke og paprika under matlaging, men rører det ikke ellers.. og spiser to biter av omeletten.. 

Anonymkode: 6a7b3...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere i samme båt😅 vår 2 åring vil ikke ha poteter, eller noe grønnsaker. Hjelper ikke mose eller noenting.

Her er også tannpuss en kamp.

så ingen gode råd herfra, annet enn at vi er fler i samme båt. Føler meg mislykket mange ganger jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...