AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Noen her som har hatt problemer med forstoppelse under graviditet? Er bare 12 uker på vei, men holder på å bli gal! Utfordringen min går mest ut på at jeg jobber ganske mye for tiden, i en bolig for utviklingshemmede. Når jeg først må på do, risikerer jeg å bli sittende i over en time. Det går ikke å kombinere med mennesker som trenger hyppig oppfølging og tilstedeværelse. Ender derfor ofte opp med at jeg holder det inni meg når jeg først må på do, og kan lett gå over en uke uten at det skjer noe. I dag resulterte det i at jeg måtte dra hjem fra jobb pga kraftige smerter. Er dette noe det er mulig å få sykemelding av? Anonymkode: cc1b8...f6d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Hva gjør du for å unngå forstoppelse da? Anonymkode: 576df...5c6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du for å unngå forstoppelse da? Anonymkode: 576df...5c6 Stortsett alt av råd jeg har kommet over. Svisker, linfrø, aktivitet, mye væske, avf midler, fiberrik mat, frukt og grønt, kaffe osv. Problemet blir ekstra forsterket når jeg ikke har mulighet til å gå på do når jeg er på jobb. Hjemme kan det godt ta den tiden det trenger, men er ikke så gira på å oppholde det eneste toalettet vi har på jobb, samtidig finne en til å overta mine oppgaver i en time +/- Anonymkode: cc1b8...f6d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Du må jo ha en form for tilrettelegging. Anonymkode: 88c86...b66 3
TeamWP Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Du får kanskje noe avførende på resept hos legen før du får sykmelding for dette. Du må nesten bare snakke med legen. Lykke til! Avf.problemer er så fælt,snedig at noe så "lite" som å ikke få til å gå på do regelmessig kan skape så mye plager... 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har hatt problemer med forstoppelse under graviditet? Er bare 12 uker på vei, men holder på å bli gal! Utfordringen min går mest ut på at jeg jobber ganske mye for tiden, i en bolig for utviklingshemmede. Når jeg først må på do, risikerer jeg å bli sittende i over en time. Det går ikke å kombinere med mennesker som trenger hyppig oppfølging og tilstedeværelse. Ender derfor ofte opp med at jeg holder det inni meg når jeg først må på do, og kan lett gå over en uke uten at det skjer noe. I dag resulterte det i at jeg måtte dra hjem fra jobb pga kraftige smerter. Er dette noe det er mulig å få sykemelding av? Anonymkode: cc1b8...f6d Klart du bør få sykemelding ut svangerskapet pga forstoppelse. Du er tross alt gravid å må tas hensyn til i hueårævva. Anonymkode: 33936...486
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Ta microlax for du drar på jobb Anonymkode: 7a107...8c9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 11 minutter siden, TeamWP skrev: Du får kanskje noe avførende på resept hos legen før du får sykmelding for dette. Du må nesten bare snakke med legen. Lykke til! Avf.problemer er så fælt,snedig at noe så "lite" som å ikke få til å gå på do regelmessig kan skape så mye plager... Ja, det er latterlig hvor mye det plutselig preger hverdagen min. Samtidig som jeg synes det er for flaut og "ekkelt" å snakke om .. 🙄 Anonymkode: cc1b8...f6d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Prøvd Duphalac (laktulose) fra apoteket? Det var det eneste dom hjalp meg. Kombinert med mye vann og 12 svisker per dag. Anonymkode: b7e5f...884
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 Mye vann må til for å få avføringsmiddelet til å virke. Drikk heller for mye enn for lite, og gå på do når du må. Holder du det inne vil tarmen suge opp enda mer væske fra avføringen, og så blir den enda hardere å få ut. Bruk microlax når du føler det sitter fast der inni, det reddet meg mang en gang. Det går kjapt unna med en sånn oppi ræva. Anonymkode: 64b54...aee
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 Eg er også 12 uker på vei og kjempeforstoppa. Tar i mot alt av råd som ellers dukke opp i denna tråden. Sitte her å spise svisker no.... Er Duphalac og microlax trygt for barnet? Anonymkode: c4f61...b43
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 Anbefaler dere å prøve avføringsmiddel når dere har fri, f.eks i helgen. Man vet aldri hvordan man reagerer, pluss at det er greit 3ha doen i nærheten. Anonymkode: 33936...486 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 Dere som svarer surt her kan umulig å ha slitt med forstoppelse over uker/måneder. Til ts: du skal selvfølgelig ikke dytte i deg mikrolax for å kunne jobbe. Kan du snakke med kollegaene dine? Jeg slet med akkurat det samme som deg i siste svangerskap men heldigvis er vi 20-25 stk på jobb så jeg allierte meg med noen som tok mine oppgaver hvis jeg ble sittende. Anonymkode: 66ecb...26b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 Det er viktig at du ikke holder deg når du må på do, så her må du bare få en form for tilrettelegging med jobb. Full sykemelding er ikke nødvendig og det vil jeg ikke tro legen skriver ut heller. Anonymkode: 20027...adb 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klart du bør få sykemelding ut svangerskapet pga forstoppelse. Du er tross alt gravid å må tas hensyn til i hueårævva. Anonymkode: 33936...486 Anonymkode: b2f28...930 3
Luckiness Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Du må be om tilrettelegging. F.eks. kan det søkes navn om tilretteleggingstilskudd slik det kan være en ansatt som går med deg og gjør det ikke du bør/kan utføre som gravid. Hvis dette tilbys så kan du også lettere gå i fra dersom behovet for toalett melder seg. Eller kanskje det letteste er å være åpen om dette slik både arbeidsgiver og kollegaer kan trå til når du må bli borte en stund. Det er ikke grunnlag for sykemelding at det kan hende du må bruke 1-times tid på toalettet i løpet av jobbdagen.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 Dulcosoft og laktulose er trygt for barnet. Det er ikke avføringsmidler, men det mykgjør avføringen. Jeg tok det nesten hele svangerskapet. Tar det tidvis etterpå også pga hemoroider. Ikke ta avføringsmidler fast, det er ikke bra for tarmfunksjonen. Skal bare brukes akutt. Anonymkode: c00b7...c39
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 Prøv også å sette beina opp på en skammel eller lignende når du sitter på toalettetet. Er visst en mer naturlig sittestilling som ligner mer på hvordan menneskene satte seg ned på huk før i tiden. Funker det ikke så funker det ikke, men det skader hvertfall ikke å prøve. Anonymkode: f0c9b...7a7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 Jeg brukte å vente litt med å spise når jeg våknet. Drakk bare vann. Om jeg venta en stund, 1-2 timer muligens, så løsna det 😆 Anonymkode: ac9bf...91f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #20 Skrevet 6. juli 2018 For meg fungerer mer suppete mat mot forstoppelse. Spiser minst en suppe om dagen når jeg er veldig dårlig, gjerne to. Drikker mye vann Kaffe, kefir, svisker og den slags gjør meg mer forstoppet når jeg har dårlig mage Anonymkode: 8ca03...fef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå