Gå til innhold

Larver i boblebadet??!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gaaaah, skulle ta meg et bad i badekaret i stad, og ble plutselig oppmerksom på noe jeg trodde var litt støv, hår etc som vaiet på bunnen av karet. Men da jeg så nærmere etter, beveget det seg på egenhånd, krøllet seg sammen etc. og det var flere av dem! :hakeslepp:

2-4 mm, grå, tynne. Har aldri hørt om larver i boblebad før, og har hatt det i ti år uten å se noe lignende. Kan det være barna som har dratt inn noe nå i sommervarmen og så har det slått seg ned i rørsystemet? Vi renset det kjemisk senest for tre uker siden....

Æsj, jeg har hatet dette boblebadet lenge, men nå er det virkelig nok. Vil ha et enkelt, lettstelt badekar uten noe mer fiksfaks :grine: Men, har noen vært borti noe lignende? Prøvde å google, men uten hell...

Anonymkode: 8ffb3...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😱 Hva!

Hva gjør larvene der da?? Det er jo ikke nyttig for dem å være der i det hele tatt. 

Om ikke de kom fra dyr eller mennesker som har badet da? Man kan jo ha sånt i magen?

Anonymkode: b27dc...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det. Har kjørt en ny rens nå, og hadde ikke oppi kjemikaliene før vannet hadde dekket alle boblehull. På den måten fikk jeg bekreftet at de ikke kom fra selve vannet, men fra boblehullene/rørene. For det kom flere...

Skikkelig, skikkelig guffent. Men jeg tipper at det er barna som har dratt med seg et eller annet inn i badetkaret, og så har de blitt værende der i de fuktige rørene. Det var uvanlig mye guffe ellers også, til å være så kort tid etter siste rens. Men kanskje det blir sånn om sommeren, når barna drar med seg sand og skitt (og larveegg)... :sur: 

Anonymkode: 8ffb3...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gaaaah, skulle ta meg et bad i badekaret i stad, og ble plutselig oppmerksom på noe jeg trodde var litt støv, hår etc som vaiet på bunnen av karet. Men da jeg så nærmere etter, beveget det seg på egenhånd, krøllet seg sammen etc. og det var flere av dem! :hakeslepp:

2-4 mm, grå, tynne. Har aldri hørt om larver i boblebad før, og har hatt det i ti år uten å se noe lignende. Kan det være barna som har dratt inn noe nå i sommervarmen og så har det slått seg ned i rørsystemet? Vi renset det kjemisk senest for tre uker siden....

Æsj, jeg har hatet dette boblebadet lenge, men nå er det virkelig nok. Vil ha et enkelt, lettstelt badekar uten noe mer fiksfaks :grine: Men, har noen vært borti noe lignende? Prøvde å google, men uten hell...

Anonymkode: 8ffb3...794

Slik blir det når du har ekstremt dårlig renhold av boblebadet. 

Anonymkode: 1d395...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et lite dyr ha kravlet inn der, dødd og så har en flue fløyet inn og lagt egg i dyreliket? Lukter det vondt fra røret?

Anonymkode: 08969...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være larver av sølvkre eller lignende? 

Aner ikke om sånne har et forstadier som lavere engang altså, bare funderer litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik blir det når du har ekstremt dårlig renhold av boblebadet. 

Anonymkode: 1d395...bb6

Så ekstremt som tre uker siden siste kjemiske rens, mener du?

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan et lite dyr ha kravlet inn der, dødd og så har en flue fløyet inn og lagt egg i dyreliket? Lukter det vondt fra røret?

Anonymkode: 08969...c0a

Jeg tror ikke det, siden dysene er ganske små og trange, og vi har ikke merket noen spesiell lukt. Hadde en gang en død mus under et verandabord, den lukta kjente vi godt, for å si det sånn! ;)

 

5 timer siden, Forundret.. skrev:

Kan det være larver av sølvkre eller lignende? 

Aner ikke om sånne har et forstadier som lavere engang altså, bare funderer litt. 

 

5 timer siden, Kritt skrev:

Tror ikke det heller, de var altfor små til å være sølvkre, og de larve-bildene jeg har funnet på nettet ser også ganske store ut. Tykke, gulhvite larver, mens disse her var veldig tynne og små, svært vanskelig å få øye på.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnemark?

Anonymkode: c1559...b48

Det er også en mulighet, siden det stort sett er barna som bader. Men, jeg innbiller meg at slike mark ikke kan leve utenfor kroppen? Dessuten var ikke larvene/markene hvite, men grå.  Tusen takk for innspill, alle sammen! Jeg skal tappe i vann og sjekke i morgen igjen. Er det ingen larver da, er mysteriet uløst men krisen avblåst. Finnes det fremdeles larver til tross for dagens renserunde, vet jeg da jammen hva vi skal gjøre. Ringe en forhandler, antagelig. Synes det er veldig pussig at det ikke finnes noen treff på nettet, og som sagt har vi hatt karet i ti år uten å ha vært borti noe lignende...

Anonymkode: 8ffb3...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Finnes det fremdeles larver til tross for dagens renserunde, vet jeg da jammen hva vi skal gjøre. Ringe en forhandler, antagelig. Synes det er veldig pussig at det ikke finnes noen treff på nettet, og som sagt har vi hatt karet i ti år uten å ha vært borti noe lignende...

Anonymkode: 8ffb3...794

Om du ser dem igjen, ta bilde som du kan sende til skadedyrfirma, de har god peiling på hva som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt skrev:

Om du ser dem igjen, ta bilde som du kan sende til skadedyrfirma, de har god peiling på hva som finnes.

Det var et godt tips. Takk skal du ha! :)

Anonymkode: 8ffb3...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

barna drar med seg sand og skitt (og larveegg)

Du er vel rask til å skylde på barna?

Hva om det er feks fluelarver?

Anonymkode: b27dc...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del arter av mygg, klegg, brems.o.l er veldig glade i vann for å legge egg, og søker fukt for egg og larver. 

Områder med åpne basseng som ikke dekkes til kan derfor bli mer plaget av mygg enn tørre områder. 

Anonymkode: 2f144...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En god del arter av mygg, klegg, brems.o.l er veldig glade i vann for å legge egg, og søker fukt for egg og larver. 

Områder med åpne basseng som ikke dekkes til kan derfor bli mer plaget av mygg enn tørre områder. 

Anonymkode: 2f144...14b

Jeg tenkte også at det kan være mygglarver, - de blir det ihvertfall masse av om man har basseng.

 

Mygglarver.jpg

Anonymkode: 4e640...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bruke klor tabletter/ desinfiseringsvæske etter hver bruk.

Og en grundigere rens 3-4 ganger i året. 

Anonymkode: 25433...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøsser av å lese dette.. hadde aldri badet i det boblebadet igjen!!

Anonymkode: cb120...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...