AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Bare lurer. Ingenting for eller mot, bare nysgjerrig. Er det greit for veganere og ri på hest? Hvis argumentet er dyrehold. At dyrene skal ikke brukes. Hundedressur? Osv. Anonymkode: d4372...341
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Lurer på hvorfor de går i ullgenser også. Sauen har neppe bedt om den barberingen. Anonymkode: 6b121...871 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvorfor de går i ullgenser også. Sauen har neppe bedt om den barberingen. Anonymkode: 6b121...871 Er man veganer så går man vel ikke i ullgenser laget av ull fra dyr? Anonymkode: 4321f...424 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på hvorfor de går i ullgenser også. Sauen har neppe bedt om den barberingen. Anonymkode: 6b121...871 Sauen bøter ikke med livet. Tvert i mot kan det være godt for den å bli kvitt ull. 25 minutter siden, AnonymBruker said: Bare lurer. Ingenting for eller mot, bare nysgjerrig. Er det greit for veganere og ri på hest? Hvis argumentet er dyrehold. At dyrene skal ikke brukes. Hundedressur? Osv. Anonymkode: d4372...341 Det kommer vel an på veganeren selv. Verken (normal) riding eller hundedressur er utbytting av dyret. Anonymkode: fc389...4db 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Bittet til hester har vel vist seg å være skadelig eller i beste fall meget ubehegalig for en hest, så jeg tenker man må ri uten bitt ihvertfall. (Noe som er mulig). Så er der kanskje litt uvisshet rundt hvor skadelig det er for hesteryggen at mennesker sitter på den. Man sitter jo på det svakeste punktet på en hesterygg, der det ikke er "støtte" under. Men jeg kan ikke vitenskapen bak dette og vet ikke hvor skadelig det er (har aldri hatt hest selv). Jeg vet at man ikke burde ri på en hest innen en viss alder i beste fall. Om man er overvektig tenker jeg man burde la være, selv om det virker som om hesten tåler det, så tenker jeg det drastisk øker sjansen for ryggplager og smerter over tid. Når det gjelder å bruke dyr er der litt varierende meninger. Jeg synes det virker helt greit å ha kjæledyr så lenge man gir dem nok stimuli og kan gi dem et godt liv. Jeg har sett mange katter gjennom årene, og de fleste har adferd der de viser trivsel. De liker sine eiere, å få kos, få gå ut og inn som de vil osv. Men det er fortsatt problematisk å ha katt mtp alle fuglene de dreper. Hunder er litt mer diverse.... ser en del adferd i dem som virker tvangspreget og hyperaktiv på en stressende måte. Hvordan de er avlet varierer også veldig, noen er avlet frem til det styggelige med mye lidelse og arveligesykdommer. Så her må man være litt mer obs, tenker jeg. 28 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på hvorfor de går i ullgenser også. Sauen har neppe bedt om den barberingen. Anonymkode: 6b121...871 Noen veganere går med ull fordi de hadde ullplagg fra tiden før de ble veganere. Og når man allerede eier noe kan man ikke akkurat reversere skaden. Så da kan man like godt bruke det. Men mange veganere synes det fortsatt er ubehagelig og gir bort eller kaster det som er gammelt. Anonymkode: 6ffe6...bc2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Og veganere burde egentlig ikke skaffe seg noen tatoveringer heller. Tatt i betraktning av hvordan blekket faktisk blir produsert... Anonymkode: e468d...065
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Og veganere burde egentlig ikke skaffe seg noen tatoveringer heller. Tatt i betraktning av hvordan blekket faktisk blir produsert... Anonymkode: e468d...065 Kan nevne at det finnes noen som har vegansk blekk, så det er mulig å få til om man har veldig lyst Anonymkode: 6ffe6...bc2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og veganere burde egentlig ikke skaffe seg noen tatoveringer heller. Tatt i betraktning av hvordan blekket faktisk blir produsert... Anonymkode: e468d...065 Hvordan blir blekket produsert? Anonymkode: da5bb...fec
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan blir blekket produsert? Anonymkode: da5bb...fec Det er som regel dyreprodukter i det som dyrefett, gelantin, bein eller den slags Anonymkode: 6ffe6...bc2
BeautyBox Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvorfor de går i ullgenser også. Sauen har neppe bedt om den barberingen. Anonymkode: 6b121...871 Sauen har behov for å klippes jevnlig. I Forskrift om velferd for småfe, §19, heter det at: "Småfe skal ha godt og regelmessig stell, og klippes etter behov og minst årlig." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-18-160
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 Just now, BeautyBox said: Sauen har behov for å klippes jevnlig. I Forskrift om velferd for småfe, §19, heter det at: "Småfe skal ha godt og regelmessig stell, og klippes etter behov og minst årlig." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-18-160 Men det er fordi mennesker har avlet så sykelig på sauen at den ikke klarer seg uten klipping. Sauer som hadde hatt for mye ull vilt hadde dødd ut. Men mennesker har endret sauen til å passe egne behov. Akkurat slik vi avler frem enkelte sykelige hunderaser med høy sjanse for å utvikle sykdommer. Vi burde slutte å avle på disse sauene og hundene Anonymkode: 6ffe6...bc2
BeautyBox Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er fordi mennesker har avlet så sykelig på sauen at den ikke klarer seg uten klipping. Sauer som hadde hatt for mye ull vilt hadde dødd ut. Men mennesker har endret sauen til å passe egne behov. Akkurat slik vi avler frem enkelte sykelige hunderaser med høy sjanse for å utvikle sykdommer. Vi burde slutte å avle på disse sauene og hundene Anonymkode: 6ffe6...bc2 Det er fortsatt ikke god dyrevelferd å unngå klipping av sauen slik den er i dag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå