Gå til innhold

Barnet mitt lukter rart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er helt forferdelig å skrive, men jeg synes at barnet mitt på 1,5 år lukter rart og til tider litt ekkelt. Dette har ingen andre kommentert, og bf er ikke enig. Så det kan ikke være veldig ille. Men lurer på hva jeg kan gjøre for å forhindre dette? Jeg vasker henne med klut i ansikt, hals, under armer, hender og mellom fingre og nedentil hver morgen (og de kveldene jeg legger henne. Jeg jobber 2-4 kvelder i uken og er usikker på hvordan bf gjør det med vasking). Vi bader/ dusjer ca 3 ganger i uken, da vasker jeg henne godt med såpe og sjampo. Pusser også tenner morgen og kveld, jeg først og hun selv etterpå. Denne er veldig vanskelig da hun hater når jeg pusser og vil gjøre det selv. Hun får også rene klær hver dag. Vasker ørene med qtips etter hvert bad/ dusj og børster håret hver morgen. Hun får ren bleie ca hver tredje time. 

Er det noe jeg glemmer? Eller må gjøre annerledes? Bade oftere? Det er som regel om natten det lukter verst (kan jo være pga full bleie), men kjenner det litt om dagen også. Hun har ekstremt dårlig ånde om nettene, og er akkurat som om hun lukter hovedsaklig i ansiktet. Klarer ikke beskrive lukten. 

Jeg føler meg fæl som skriver dette, stakkar jenta mi. Men vet ikke hva jeg bør gjøre. Hun går ikke i barnehage enda, men begynner etter høsten. 

Anonymkode: 78293...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker hun mye?

Anonymkode: a4a9d...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du beskrive lukten? Kan det feks sammenlignes med neglelakkfjerner eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med Q-tips i øret! Det er irriterende og du dytter voksen lenger inn i øret.

Kan hun ha fått en betennelse som lukter? I øret eller tannkjøttet f.eks?

Du trenger ihvertfall ikke å vaske henne enda oftere. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GodtNok skrev:

Hvordan vil du beskrive lukten? Kan det feks sammenlignes med neglelakkfjerner eller noe sånt?

Hadde det vært dia hadde alle kjent lukten.

 

Jeg tror du vasker og styrer for mye rett og slett. Er det hele ungen som lukter, eller deler av henne?

Anonymkode: d1b45...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke bare gravid igjen da?

Anonymkode: 52c33...79f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være feks at hun har noe i nesen? barn putter jo gjerne ting inn i nesa og så sitter det der og blir betent. eller halsbetennelse. Vet om noen som skrev her på fora at barnet deres hadde revet biter av skummadrassen og puttet i nesa og at det hadde luktet ille.

Anonymkode: 8a2b0...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en "valk" du glemmer å vaske under? 

Anonymkode: 3f8da...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har sånne små hulrom rundt mandlene som kan fylle seg med matrester, ser du noe sånt om du titter bak i halsen hennes? Det kan lukte helt forferdelig. Ellers tror jeg at jeg hadde spurt helsesøster på neste time :) Høres ut som du vasker henne mer enn bra nok. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om hun «alltid» har luktet, eller om det har kommet senere. Problemer med tannkjøtt/tenner og munnhule kan gi dårlig eller merkelig ånde. Munntørrhet og/eller sure oppstøt/gulp kan gi dårlig ånde f.eks. Jeg synes ikke du er forferdelig. Jeg tror heller at du som mor kjenner barnet ditt best og tror at noe er galt. Snakk med lege eller helsesøster. 

Anonymkode: 831df...8f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har det pågått? 

Jeg kjenner nemlig igjen lukten av sykdom på unger etter jeg fikk barn selv. Både på eget barn og andres. En spesiell lukt, som kommer fra ånden, og spesielt om morgenen. Når den lukten kommer så blir det sykdom i hus, enten bare en liten forkjølelse, eller skikkelig spysyken. Lukten kommer uansett en dag eller to før barnet begynner å si at det er dårlig, eller feberen dukker opp. 

Anonymkode: cc77f...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun store mandler? Mitt yngste barn luktet ofte litt ekkelt (men da var det tydelig ånden, altså). Han hadde gedigne mandler, og var veldig ofte småsyk pga det. Nå er mandlene heldigvis borte. Jeg kjenner igjen lukten fremdeles en sjelden gang, når han blir forkjølet eller er småsyk på andre måter.

Anonymkode: b950e...13d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn luktet rart fordi han hadde trange bihuler. Det satt alltid noe i bihulene og han hadde lett for å få forkjølelse og ørebetennelse. Det løste seg da vi begynte å skylle nesen morgen og kveld med saltvannsoppløsning.

Anonymkode: d4e83...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde dårlig ånde til hen sluttet med smokk. 

Anonymkode: e63da...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min hadde dårlig ånde til hen sluttet med smokk. 

Anonymkode: e63da...6db

Ja, der sier du noe. Om morgenen har min dårlig ånde, og jeg luktet på smokken en morgen, den luktet virkelig ikke godt! Så om den samme smokken blir brukt utover dagen vil jeg tro man kan kjenne en ubehagelig lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel om hun «alltid» har luktet, eller om det har kommet senere. Problemer med tannkjøtt/tenner og munnhule kan gi dårlig eller merkelig ånde. Munntørrhet og/eller sure oppstøt/gulp kan gi dårlig ånde f.eks. Jeg synes ikke du er forferdelig. Jeg tror heller at du som mor kjenner barnet ditt best og tror at noe er galt. Snakk med lege eller helsesøster. 

Anonymkode: 831df...8f9

Tarmsykdom kan også gi en grusom lukt fra munnen. Jeg har tarmsykdom selv og det er noen morgener jeg våkner og det lukter avføring av ånden min. Jeg har ingen betennelser i munn og mandlene mine er så små at legen ikke engang kan se dem, så denne ånden jeg av og til får kommer fra tarmen. Hun legen som skreiv sjarmen med tarmen nevnte også dette. 

Jeg tenker at barn kan også ha IBS og sånt. 

Anonymkode: c48a2...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørr kanskje, siden barnet er 1,5. 🤔

Anonymkode: bcdcf...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedlegme i nesa? Eg har hørt om barn som har satt fast plaser og erter i nesa som har starta å rotna.
Eksem i nesa?
Bihule betennelse?
Korleis lukter snørret?
Det kan komma frå magesekken også.

Vanskelig å si, stakkars liten.

Anonymkode: 6b09e...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...