AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Jeg er klar over at alle etter loven må ta ut et visst antall uker med ferie hvert eneste år (men at det er unntak dersom en ikke har opptjent nok feriepenger året før). Men er det virkelig slik at arbeidsgivere flest praktiserer loven helt nøyaktig her? Jeg forsøker å spare så mye penger som mulig, og dersom jeg kan unngå å ta ut ferie så hadde det rett og slett vært fantastisk. Jobber i det offentlige, og vet at det er mer enn nok arbeid å ta av. Er det vanlig at dette med uttak av ferie kontrolleres? Og i så fall - av hvem? Har forståelse for at ferieukene i stor grad er til for at arbeidstakere skal få ta ut ferie hvert år, men det er vel mange av oss som heller skulle ønske at vi kunne jobbe hele ferien, eller ta ut f.eks. kun én uke ferie. Men min nåværende arbeidsgiver og min tidligere har det i alle fall ikke vært mangel på arbeid... Anonymkode: 74e36...fdd
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Jeg har til nå hatt 3 arbeidsgivere i privat sektor, og alle har vært strenge. Sender ut lister et par måneder før årets slutt, og det har vært folk som har blitt tvunget til å avvikle ferie i desember. Vil tro det er skikkelig oppfølging på dette i det offentlige også. Anonymkode: 634c9...55d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 Vil tro du blir trukket for ferie når du får feriepenger. Det har du kanskje fått allerede? Hvis du da ber om å få fastlønn i tillegg vil jeg trendy får beskjed om at du plikter å ta ferie og at du ikke kan få fastlønnrn din. Anonymkode: 3b41a...297
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: Vil tro du blir trukket for ferie når du får feriepenger. Det har du kanskje fått allerede? Hvis du da ber om å få fastlønn i tillegg vil jeg trendy får beskjed om at du plikter å ta ferie og at du ikke kan få fastlønnrn din. Anonymkode: 3b41a...297 Det jeg lurer på er om det finnes mange arbeidsgivere som ser litt gjennom fingrene her. Der jeg jobber nå og der jeg jobbet tidligere må/måtte det tas in sommervikarer hver sommer for at vi skulle klare å overleve. Dersom det var lovlig å la sine ansatte droppe å ta ut noen ferieuker tror jeg virkelig at min nåværende arbeidssjef glatt hadde sagt ja. Men siden det ikke er lovlig vet jeg ikke helt hvordan det faktisk praktiseres der ute i arbeidslivet. Da jeg som student jobbet i matvarebutikk arbeidet jeg f.eks. alle somre og alle ferier. Jeg tok kanskje ut en uke ferie i året, men ellers jobbet jeg hele året (deltid). De som jobber deltid og de som jobber fulltid har krav på akkurat like mange ferieuker. Så jeg vet jo at denne regelen om å ta ut ferie ikke akkurat praktiseres i deler av matvarebransjen, men jeg vet ikke helt hvordan det er med "resten" av arbeidsgivere i Norge. Anonymkode: 74e36...fdd
Bondenisse Skrevet 5. juli 2018 #5 Skrevet 5. juli 2018 Du kan be om at ferieukene overføres til neste år. Men de offentlige er nok enda mer nøye på det enn private...
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 Jeg jobber fullt i ekstrajobben når jeg tar ut ferie fra hovedjobben. Anonymkode: 2f3fe...470 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 5 timer siden, Bondenisse skrev: Du kan be om at ferieukene overføres til neste år. Men de offentlige er nok enda mer nøye på det enn private... Det er generelt blitt vanskeligere å få overført ferie til neste år, men har fått lov hvis jeg har hatt en god grunn. Forstår jo arbeidsgiverne da, det kan bli vanskelig hvis mange av de ansatte "sparer opp ferie og plutselig skal avvikle både 7 og 8 uker. (Ferien din kan aldri bli strøket slik at du mister den, og hos oss er det ikke mulig å få ekstra betalt for de ukene man ikke avvikler) Anonymkode: 29ef5...77f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber fullt i ekstrajobben når jeg tar ut ferie fra hovedjobben. Anonymkode: 2f3fe...470 Det blir noe helt annet fordi det er to ulike arbeidsgivere. Anonymkode: 634c9...55d
ReDBulL-EnErgI Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Du mister vel retten til feriepenger når du ikke tar ut ferie.. så den må du være forsiktig med så du ikke får en kraftig baksmell på skatten
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 Arbeidsgiver vil bli straffet om dette oppdages. Derfor er de strenge. Kun studenter og de som har avtjent verneplikt året før som er unntak. Anonymkode: 6d8c3...629
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 Kommer nok an på bransje. I bransjen der jeg jobber, så skal man helst ikke ha ferie eller fravær uansett, og det er ganske vanlig at man ikke tar ut ferie, og så jukses det heller litt slik at arbeidsgiver registrerer at man "har hatt ferie" for å ikke bli tatt på det formelle. Anonymkode: f718e...647
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 Jeg jobber i privat sektor. I min bedrift er det så travelt at det beste hadde vært om ingen hadde ferie og alle jobbet 150%. Jeg får ikke utbetalt lønn i juni, kun feriepenger. Altså trekkes lønnen for alle ferieukene i juni. Hvis du ikke tar ut den ferien i løpet av året jobber du jo gratis, så det er ikke spesielt smart Anonymkode: 5b337...cb7
isw Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 1. Du plikter å ta ferie 2. Om du har ubrukt ferie blir konsekvensen bare at du likevel trekkes i lønn for det. Det hjelper ingenting å ikke ta ut ferie.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 Ferie er lovpålagt, ikke frivillig. Anonymkode: 14c43...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå