AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Barnet mitt er snart 6 år, og sliter veldig med sengevæting. Vi sluttet med bleie for ca 1 år siden, og føler det blir feil og et "nederlag" for hun dersom vi tvinger gjennom at hun må begynne med det igjen. Hun sover veldig tungt og merker rett å slett ikke at det blir vått. Bruker minirin uten nevneverdig effekt... Men nå skal vi snart på en ukes hyttetur uten vaskemaskin, og da vil det jo bli litt problematisk hvis senga blir våt hver natt. Bør vi "tvinge" henne til å bruke bleie på natta bare den ene uken, og har noen tips til hvordan vi eventulet håndterer det slik at det ikke blir oppfattet som skam og kjeft for henne? Anonymkode: ed29d...eb7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Hva med å kjøpe med tisselaken? vekker dere henne slik at hun får gå på do før dere legger dere? Anonymkode: 68e93...f9b 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 Min sønn slet en stund med det samme, på hytteturer slik dere skal på fortalte jeg han at han de dagene måtte bruke "trusebleie" og forklarte rett og slett at det ikke var vaskemaskin der etc. Og så sa jeg at med en gang vi er hjemme igjen så trenger han ikke. Det var greit her, ikke stas men det gikk. Anonymkode: 96cb9...9d6 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 Hvorfor slutta dere i det hele tatt når hun fremdeles tisser ned senga og ikke våkner av det? Og medisiner ikke funker? Ville satt meg ned å pratet med henne om det. Og si at det er faktisk ikke som straff,det er jo ikke hennes feil at hun tisser. Det er på en måte en sykdom,og da må man ofte bruke hjelpemidler. Som nå, bleie. Hadde aldri i verden latt ungen min ligge og sove i sin egen urin,da heller bleie. Uansett om det gjelder hele året hjemme,eller en uke på hytta uten vaskemaskin. Anonymkode: aa246...822 12
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #5 Skrevet 5. juli 2018 vi bruker alltid tisselaken, men til tider kommer det så mye at dyne og alt blir vått. Tenker å ta med dyna hennes, men så er det jo begrenset med mulighet til å vaske hvis den blir våt... I Vi tar henne alltid på do før vi legger oss 🙂 Anonymkode: ed29d...eb7
Gjest Kritt Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 Det er vel ikke verre enn å ha med seg et tisselaken og et par ekstra rene laken til å legge over. Dette er ikke helt uvanlig, jeg har kjent mange oppegående barn som har lidd av dette.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 Vi bruker tisselaken og buksebleier hver natt. Gutten er 7. Vi har prøvd allt, dette er eneste alternativ. Han syns også det er bedre med nattruser», istede for å dusje og vaske hver dag🙃 Anonymkode: 6047e...7b9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor slutta dere i det hele tatt når hun fremdeles tisser ned senga og ikke våkner av det? Og medisiner ikke funker? Ville satt meg ned å pratet med henne om det. Og si at det er faktisk ikke som straff,det er jo ikke hennes feil at hun tisser. Det er på en måte en sykdom,og da må man ofte bruke hjelpemidler. Som nå, bleie. Hadde aldri i verden latt ungen min ligge og sove i sin egen urin,da heller bleie. Uansett om det gjelder hele året hjemme,eller en uke på hytta uten vaskemaskin. Anonymkode: aa246...822 Vi sluttet med bleien da både lege og helsesøster mente vi burde gjøre det når hun hadde vært tør på dagen så lenge (2 år) for at det fort kunne bli en hvilepute med bleie om natten og at det da ikke var så motiverene å slutte... Anonymkode: ed29d...eb7 1
Gjest Kritt Skrevet 5. juli 2018 #9 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: vi bruker alltid tisselaken, men til tider kommer det så mye at dyne og alt blir vått. Tenker å ta med dyna hennes, men så er det jo begrenset med mulighet til å vaske hvis den blir våt... I Vi tar henne alltid på do før vi legger oss 🙂 Anonymkode: ed29d...eb7 Så dette først etter at jeg svarte over her. Om det er så ille må det jo være bedre om hun bruker bleie denne uken, det hele blir jo da et spørsmål om kommunikasjonen rundt temaet.
solmåneogstjerner Skrevet 5. juli 2018 #10 Skrevet 5. juli 2018 https://www.apotek1.no/produktkategorier/seng--og-stolbeskyttelse-44004 Problem nesten løst. Ikke begynn med bleier igjen.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #11 Skrevet 5. juli 2018 Mine barn var også plaget med dette. Minirin og apotekbleier som de kunne ha under nattøyet. Langt å foretrekke fremfor å måtte ligge i egen urin. Kuttet ut å herje og kave med alarmer og klistremerker. Snakk om det, og forklar at det er vanlig at enkelte barn tisser seg ut om natten lengre enn andre, og at nattbleie er helt greit. Den ene min vokste det av seg da hun var 9 og den andre da han var 14. Bleiene får du på blå resept. (Selv om det ikke var det du spurte om;-)) Anonymkode: 336a7...83e 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #12 Skrevet 5. juli 2018 Her hjalp det å doble dosen med minirin og ta han opp på do før vi legger oss.Har aldri uhell lengre Anonymkode: 7503e...135
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #13 Skrevet 5. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her hjalp det å doble dosen med minirin og ta han opp på do før vi legger oss.Har aldri uhell lengre Anonymkode: 7503e...135 Hun er på maksdose nå.. vurdere å prøve kiropraktor, akupunktur eller andre "alternative" behandlinger.. Noen som har prøvd det? Anonymkode: ed29d...eb7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #14 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er på maksdose nå.. vurdere å prøve kiropraktor, akupunktur eller andre "alternative" behandlinger.. Noen som har prøvd det? Anonymkode: ed29d...eb7 Er nerver som ikke er sammenvokst enda som gjør at de ikke merker de må tisse om natten. Så er lite som hjelper, medisin bare reduserer urinmengden på natt, men er nok ikke helt heldig å ta. Nervene bør ikke vokse sammen før de nærmer seg 16. Så er nok ikke noe annet enn at barnet vokser og nervene vokser sammn som får dette til å stoppe. På meg selv var det ikke før jeg var 14, dog ble det mindre og mindre grunnet man lærer seg hva man kan og ikke kan drikke mm. Ikke noe annet enn vann fra kl 18. Vekkes kl 01 og 04 for å gå på do. Anonymkode: eb2c9...ae6 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #15 Skrevet 5. juli 2018 Jeg er ganske sikker på at sengevæting er genetisk og fysiologisk betinget, og at utover det å begrense væskeinntaket før leggetid så er det lite å gjøre med det, men at man vokser det av seg. Mine barn hadde det, som sagt, og jeg hadde det også, frem til ungdomsskolealder. Det var helt grusomt med alarmer, stank og frustrerte foreldre, husker jeg, og jeg skulle ønske de hadde roet helt ned, og bare godtatt at den store ungen deres sov med bleie om natten. Med egne barn laget vi lite nummer av det, brukte skikkelige nattbleier som ikke synes under klærne, men passet på å ikke drikke etter syv, og tok ned på do. Helsesøster hadde mange kreative tilnærminger, men det hjelper ikke hva man enn lokker med, så lenge blæren ikke klarer å forbli lukket når man sover. Anonymkode: 336a7...83e 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #16 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi sluttet med bleien da både lege og helsesøster mente vi burde gjøre det når hun hadde vært tør på dagen så lenge (2 år) for at det fort kunne bli en hvilepute med bleie om natten og at det da ikke var så motiverene å slutte... Anonymkode: ed29d...eb7 Beklager, men det her er bare tull. Min sønn var sengevæter til han var 11 år. Han brukte nattbleier hele tiden. Vi snakket om at dette er ikke hans feil, det kroppen hans som ikke har modnet helt enda (forklarte det slik at han forsto). Det er da mye bedre at barnet har på seg en nattbleie, enn at hun skal ligge å bade i egen urin. For barn som tisser på seg sover ofte også ekstra tungt. Min sønn våknet ikke om lakenet ble vått, for det hendte at han tisset så mye at det gikk ut av bleien. Ingen forskning sier at dette er noe de kan noe for selv. Så det er ikke noen hvilepute å bruke nattbleier i slike tilfeller. Det er bare bra å slippe å bade i sin egen urin, og vaske alt hver eneste dag. Og helsesøstre maser ofte om alarm ol, bare tull for mange. Som sagt så våkner ikke disse barna av dette. Så da er det resten av huset som våkner istedenfor. Vår helsesøster mente at når alarmen går, så skal barnet opp og skifte på alt som ble vått, da lærer han sikkert. Jeg ble sjokkert at noen kan finne på å si noe sånt. Var siste gangen vi var hos henne. Å vekke barn for å tisse om natten er heller ikke lenger anbefalt. Kroppene deres lærer ikke noe av det, men de får avbrutt søvn. Anonymkode: 8fe14...0e1 11
Ulrikke Skrevet 5. juli 2018 #17 Skrevet 5. juli 2018 Her ville jeg kjøpt bleier på apoteket, sånn at det ikke assosieres helt med "babybleier". Så ville jeg satt meg ned med barnet og forklart skikkelig. Vært tydelig på at det ikke er "straff" eller noe sånt, men at man rett og slett ikke får vasket dyner uten vaskemaskin på denne hytta. Møt henne på følelsen hennes når hun sier at hun synes det er dumt at hun må, det er helt ok, det må hun få lov til! Men at det må bli sånn den uka dere er på hytta. Dersom det er andre der hun ikke vil skal oppdage noe, forklar gjerne at du skal hjelpe henne med å fikse dette i smug, men at det ikke går an å "gjemme bort" en dyne med tiss, for eksempel.... Bleia er det lett å ta på i smug og å kaste etterpå. Man tisser ikke senga fordi man ikke gidder å stå opp, så dette kan hun faktisk ingenting for. Ikke er det unormalt heller. Jeg kjenner et barn som var sengevæter til hun var 8, og hun var så lei av alt styret at hun faktisk ba om bleier selv.... Mulig datteren din synes det er greit tross alt når hun merker at det kan være praktisk, og at hun får hjelp til å se på det som et hjelpemiddel (akkurat som at man må ha støttehjul hvis man ikke kan sykle, armringer hvis man ikke kan svømme, briller hvis man ikke ser så godt osv), kroppen hennes kan ikke dette enda, og det er ingenting hun kan gjøre noe med, akkurat like lite som noen med dårlig syn bare kan bestemme seg for å se bedre... Hun tisser jo verken mer eller mindre i senga av å ha på "bleie", men det blir mindre styr ut av det hele.... Ser ikke noe annet alternativ på en slik hyttetur! (Vi måtte gjøre det samme, riktignok med et litt yngre barn, men barnet hadde sluttet med bleie både dag og natt, men hadde enkelte uhell om natta og vi skulle også på lånt hytte uten vaskemaskin. Da måtte bleia på igjen om nettene mens vi var der!) 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #18 Skrevet 5. juli 2018 Eg ville snakket med barnet og latt hun bestemme, eventuelt gi henne valget om og bruke enten bleier eller slike kladder. Og fortelle henne masse at dette er ikke hennes feil. At det fortsatt er mange på hennes alder som har dette "problemet" . Eventuelt vist det er arvet fra enten deg eller bf fortell henne det. For meg hjalp det og ta smeltetabelettene en stund før leggetid. Eg var selv av og på minirin i ca 14 år. Nå endelig er eg blitt kvitt det ( enn så lenge) . Har vært innom allslags metoder som : alarmer, matter, klistremerker, akupunktur og ikke minst bli vekket om natten. Var også igjennom full utredning på sykehuset uten at det hjalp. Selv vet eg at det ikke er min feil men at eg har fått det i arv fra min far. Det er fortsatt trist og tenke på alt eg gikk glipp av når eg var yngre. Kunne ikke gå på overnatting så falt litt ut av gjengen. Når man ble litt eldre så man gjerne på filmer der sengevæting blir tatt opp som en humoristisk ting, alle rundt deg begynner og le, du ler med for og ikke få noe mistanker. Håp er virkelig din datter blir kvitt det før det får ut over selvfølelsen hennes. Anonymkode: 1d644...72d 1
Gjest BearMama Skrevet 5. juli 2018 #19 Skrevet 5. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt er snart 6 år, og sliter veldig med sengevæting. Vi sluttet med bleie for ca 1 år siden, og føler det blir feil og et "nederlag" for hun dersom vi tvinger gjennom at hun må begynne med det igjen. Hun sover veldig tungt og merker rett å slett ikke at det blir vått. Bruker minirin uten nevneverdig effekt... Men nå skal vi snart på en ukes hyttetur uten vaskemaskin, og da vil det jo bli litt problematisk hvis senga blir våt hver natt. Bør vi "tvinge" henne til å bruke bleie på natta bare den ene uken, og har noen tips til hvordan vi eventulet håndterer det slik at det ikke blir oppfattet som skam og kjeft for henne? Anonymkode: ed29d...eb7 Denne http://www.pjama.no/ og tisselaken.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #20 Skrevet 5. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt er snart 6 år, og sliter veldig med sengevæting. Vi sluttet med bleie for ca 1 år siden, og føler det blir feil og et "nederlag" for hun dersom vi tvinger gjennom at hun må begynne med det igjen. Hun sover veldig tungt og merker rett å slett ikke at det blir vått. Bruker minirin uten nevneverdig effekt... Men nå skal vi snart på en ukes hyttetur uten vaskemaskin, og da vil det jo bli litt problematisk hvis senga blir våt hver natt. Bør vi "tvinge" henne til å bruke bleie på natta bare den ene uken, og har noen tips til hvordan vi eventulet håndterer det slik at det ikke blir oppfattet som skam og kjeft for henne? Anonymkode: ed29d...eb7 Hvorfor lar du henne ligge å bade i sin egen urin natt etter natt? Utpissete dyner, laken og madrasser. Urinlukt og ødelagte dyner/madrasser. All kkesvasken... Du skjønner vel selv at det er mer "verdig" å tisse i en bleie ig våkne "tørr" enn å våkne av at hele senga er full av piss? Har du noen gang hørt om inkontinente eldre som sover uten bleie på landets sykehjem? Nei, for det er uverdig å våkne i sin egen urin. Kle på henne bleie. Anonymkode: d9761...327 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå