Gå til innhold

Hvem skal betale ved skade på bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som har mast lenge om å få øvelseskjøre med meg. I går fikk vi endelig kommet oss ut. Hun har aldri kjørt før og vi begynte pent på en parkeringsplass. Jeg vurderte henne etter en stund som god nok til å kunne øve på å rygge. Da skjedde det utenkelige, hun tok feil av gass og bremse og rygget bilen i god fart inn i en murvegg. Min relativt nye bil fikk seg en god trøkk og må bytte bakluke, bakskjerm og skjerm og støtfanger. Jeg har full kasko, men det blir likevel en egenandel på 6000 kr. Hvem bør egentlig betale den egenandelen?

Jeg var den som vurderte henne som god nok, hun var den som kjørte.

Synspunkter?

Anonymkode: 11288...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du. Du øvelseskjøre. Men er venninna de real så tar hun regninga.

Anonymkode: 1bd0c...e32

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal halvparten hver. 

Anonymkode: 062bc...e6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten hver. Ikke øvelseskjør med henne igjen.

Anonymkode: 8e293...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninna di. Hun har ødelagt biøen din og må betale egenandel og ev. det bonustapet koster. 

You break, you pay! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninna di. 

Anonymkode: 394be...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledsager har ansvar.

Hvem har ansvar ved en ulykke?
Ledsager regnes alltid som fører av bilen, unntatt under førerprøven. Derfor regnes ledsager alltid som ansvarlig. Likevel kan den som øvelseskjører også straffes. Særlig gjelder dette tema som regnes som allmennkunnskap. Blant annet vil den øvelseskjørende straffes ved promillekjøring, og ledsageren kan straffes om vedkommende forsto eller burde ha forstått at den bak rattet var ruset. Ved brudd på blant annet fartsgrensen kan også den som øvelseskjører bli straffet.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/privat-ovelseskjoring/

 

Men når det kommer til moral synes jeg det er veldig fair om veninna hjelper til på dine utgifter. Du var grei og hjalp henne med øvelseskjøring, da burde hun være grei tilbake og hjelpe deg når ulykken er ute. 

Anonymkode: 9b47e...8cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva loven sier i dette tilfellet så er det jo supersnodig om vennina di ikke sier av seg selv at hun tar egenandelen. Det er i mitt hode selvsagt at hun må stå rakrygget og ta den skaden som hennes ansvar.

Anonymkode: 9323f...89d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk: deg. Moralsk: henne 

Løsning: halvparten hver hvis du ikke får bonustap. Hun mer/alt hvis du får bonustap (Og høyere forsikringspremie fremover)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, her skal du drite i loven. For det er bare din bil som ble ødelagt, ikke sant? 

Da skal dere spørre dere: hadde dette skjedd viss ikke du måtte øvelseskjøre med henne? Nei. Derfor må hun betale. Dette burde dere ha avtalt før dere begynte.

Du er ikke en proff kjørelærer, du er derfor da ikke en profesjonell ledsager og du skal ikke ta det økonomiske ansvaret her.

Hvis en venninne av meg nektet å betale, når jeg hadde vært grei å lånt henne min bil og tid for å lære henne å kjøre, med all den risiko for bil og eget liv, så hadde jeg dumpet henne som venninne om hun ikke betalte.

Dette skal ikke gå ut over deg, du har bare vært snill. Hun må også ta eget ansvar.

Anonymkode: 394be...446

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her skal du drite i loven. For det er bare din bil som ble ødelagt, ikke sant? 

 

Har du vurdert en karriere som advokat? 😝

Anonymkode: d349b...e21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker man om slike scenarioer på forhånd. Er man gode venner og man kan stole på hverandre, holder det med en muntlig avtale. Vil man være sikker, tar man en skriftlig avtale.

I den gjengen jeg har kjørt mye motorsykkel med har vi en regel som sier crash er lik cash.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Har du vurdert en karriere som advokat? 😝

Anonymkode: d349b...e21

Har du vurdert å ha venner?

Anonymkode: 394be...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har du vurdert å ha venner?

Anonymkode: 394be...446

Husk at en kjørelærer tar godt betalt, for de har utdannelsen som trengs, og de har forsikringene de trenger. Du betaler altså mye for god utdanning og at dersom noe skulle skje så er det kjøreskolen som betaler.

så helt greit å kjøre sammen med en venn, men da er man ikke sikret som man er når man betaler 600 kr til kjøreskolen for hver time

Anonymkode: 394be...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun tatt trafikalt grunnkurs før hun fikk øvelseskjøre? 

Om ikke, vil jeg si at 100 % av ansvaret ligger på deg. 

Anonymkode: 99aa6...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du velger å drive førstegangs øvelseskjøring i nærheten av en vegg? Og i tillegg velger du å la henne, som aldri har kjørt før, å prøve seg på rygging i nærheten av en vegg? Tror du skal droppe å prøve deg som "kjørelærer" rett og slett, for dette er jo uforsvarlig.

Anonymkode: 87db5...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralsk sett bør hun betale. Men det er ledsagers ansvar, så juridisk er regningen ditt problem. Men jeg ville spurt om hun kunne betalt halvparten. Vil si hu mangler noe vesentlig hvis hu nekter å splitte regningen på noe hu selv er skyld i å ødelegge. 

Anonymkode: f0988...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2018 den 7.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har full kasko, men det blir likevel en egenandel på 6000 kr. Hvem bør egentlig betale den egenandelen?

 

Synspunkter?

Anonymkode: 11288...a36

he he. Egenandelen er bare den lille delen av regningen.  Den neste er tap av bonus. Det kan koste deg flere titusener over flere år. Deretter får vil din nesten nye bil bli mindre verd når den er kollisjonskadet. I verste fall kan denne moroa koste deg nær 100k.

Tenk på det tallet før du øvelseskjører neste gang..

Anonymkode: fa095...081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk dette til slutt? Ser at Schadenfreude-trollene har funnet tråden. Bare ignorér den gjengen.

Anonymkode: 9323f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...