Gå til innhold

Vurderer antidepressive

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk det siste 1,5 året. En kombinasjon av angst og depresjon. Har gått og går til psykolog og utover høsten 2017 ble jeg en god del bedre. Så stoppet det liksom opp og jeg har vært på samme sted psykisk siden da.. føler ikke jeg har blitt noe bedre/verre, men det er fryktelig slitsomt å hele tiden gå å surre med tankene og angsten som kommer og går med jevne mellomrom. 

Lurer nå på om det kanskje kan være lurt å begynne på antidepressive for å klare å sortere tankene litt og la hjernen få litt "pause".. føler på en måte at jeg har kjørt meg fast i det sporet jeg er i nå. 

MEN så er jeg så utrolig usikker.. når jeg leser om andres erfaringer med slike medikamenter er det liksom enten strålende positivt eller forferdelig negativt... noen som vil dele sine erfaringer om å gå på antidepressive når de hadde mild/moderat depresjon eller angst?? 

Anonymkode: 7ede9...4f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig noe du må snakke med legen din om, og ta en vurdering etter det. Det kan funke, men det kan også ikke funke. Jeg har brukt fem forskjellige, og det er kun på den jeg bruker nå at jeg føler meg bedre. Jeg er ganske sensitiv på medisiner, men har tidligere opplevd kvalme, økt angst, mer selvmordstanker, mareritt og å bli mer deprimert, eventuelt helt flat. 

Jeg håper du blir bedre snart, med eller uten ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er litt sånn med anti-depressiva: må nesten bare prøve dem og se om man har noe å hente fordi folk reagerer så ulikt. 

Anonymkode: 4a4b3...e03

AnonymBruker
Skrevet

Etter to år som tungt deprimert og terapi uten spesielt stor effekt så begynte jeg på antidepressiva for et halvt års tid siden. I begynnelsen var det grusomt! Ble uendelig mye verre, men jeg visste om at det kunne skje. Men etter noen uker så ble det mer stabilt. Jeg blir ikke glad av medisinen liksom, men jeg er mer stabil. De verste nedturene er ikke lengre så lavt som før. For meg har det lettet litt på livet. Må fortsatt gå i terapi og er langt fra frisk enda.

Men det er som medisiner flest, man må bare prøve og se hvordan man reagerer. Vær obs på at de første ukene kan være veldig vanskelige.

Lykke til!

Anonymkode: 954ed...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Husk bare at om noen år skal du av antidepressiva om du begynner. Da vil angst og lignende komme hardere tilbake fordi du ikke har følt på de følelsene på noen år. DET er tøft og en vanskelig omstilling. 

Ig jeg gikk kun 9 mnd på antidepressiva. Tok meg to år etter jeg sluttet før jeg var meg selv igjen.

Sekv ville jeg aldri anbefalt det til venner ol med mindre det er psykose eller suicidale tendenser i bildet. 

Anonymkode: a8c6d...caf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at noen merker bedre hvordan antidep forandrer dem enn andre. Når man har vært deprimer en stund er det vanskelig å huske hvordan man følte seg da man var glad eller syntes noe var morsomt. Eller hvordan man var mer konsentrert og tenkte bedre.

Det som ofte skjer er at man fjerner hjernens kontakt til de områdene som gjør at du føler deg trist. Litt som å klippe over signaler mellom nevroner. Man mister evnen til å føle like mye, og det påvirker ironisk nok evnen til å lege den emosjonelle skaden. Depresjon er nemelig et hjelpemiddel for å bearbeide det som førte til depresjon til å begynne med. Men mennesker har demonisert allle følelser vi ikke liker, og om vi kan klippe dem av med noen piller er det mange som sier ja takk til det. Mens egentlig er selv de negative følelsene våre positive i form av at de kan hjelpe oss forstå oss selv og ta vare på oss selv. Depresjon forteller oss at vi bærer på noe vi ikke har klart å bearbeide, at noe er galt i sinn og kropp. Den hjelper oss å innse at vi trenger å fokusere på og finne ut hvordan vi skal bearbeide de inntrykkene og bli friske igjen. Det handler om å vite hvordan bruke følelsene våre på en måte som hjelper oss, ikke om å bli kvitt dem. 

Noe som også lett kan skje ved antidep, er at man kutter i de glade følelsene og evnen til å synes at noe er morsomt og interessant. Men de som har vært deprimert lenge føler gjerne ikke så mye på dette til å begynne med, så de merker heller ikke at de nyter mindre enn før og føler mindre enn før. Om de kan føle litt glede tenker de kanskje at det lave nivået av glede er normalt, mens egentlig har toppen av gleden blitt kuttet av på samme måte som bunnen av depresjon

Anonymkode: 2b9f3...b54

Skrevet
På 5.7.2018 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt psykisk det siste 1,5 året. En kombinasjon av angst og depresjon. Har gått og går til psykolog og utover høsten 2017 ble jeg en god del bedre. Så stoppet det liksom opp og jeg har vært på samme sted psykisk siden da.. føler ikke jeg har blitt noe bedre/verre, men det er fryktelig slitsomt å hele tiden gå å surre med tankene og angsten som kommer og går med jevne mellomrom. 

Lurer nå på om det kanskje kan være lurt å begynne på antidepressive for å klare å sortere tankene litt og la hjernen få litt "pause".. føler på en måte at jeg har kjørt meg fast i det sporet jeg er i nå. 

MEN så er jeg så utrolig usikker.. når jeg leser om andres erfaringer med slike medikamenter er det liksom enten strålende positivt eller forferdelig negativt... noen som vil dele sine erfaringer om å gå på antidepressive når de hadde mild/moderat depresjon eller angst?? 

Vanskelig å gi råd om hva som passer best for deg. Jeg har god effekt av samtaleterapi hos psykolog og antidepressiva. Når jeg er veldig langt nede psykisk bidrar antidepressiva til å løfte meg litt opp så jeg orker mer å ta tak i ting for å få det bedre. Jeg opplever ikke at det legger lokk på følelser men kjenner på sterke positive og negative følelser. Det er ikke noe tryllemiddel og det er bivirkninger. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.7.2018 den 2.13, AnonymBruker skrev:

Husk bare at om noen år skal du av antidepressiva om du begynner. Da vil angst og lignende komme hardere tilbake fordi du ikke har følt på de følelsene på noen år. DET er tøft og en vanskelig omstilling. 

Ig jeg gikk kun 9 mnd på antidepressiva. Tok meg to år etter jeg sluttet før jeg var meg selv igjen.

Sekv ville jeg aldri anbefalt det til venner ol med mindre det er psykose eller suicidale tendenser i bildet. 

Anonymkode: a8c6d...caf

Kommer jo helt ann på hvilken type man bruker. Jeg bruker efexor, og jeg har fortsatt samme angst som før, så det er «heldigvis» noe jeg jobber med, og som ikke blir borte ved bruk av den typen antidepressiv.

Skrevet

Antidepressiver er medisiner som forandrer strukturer i hjernen... Derfor gir det opplevde bivirkninger- og enkelte ganger opplevde virkninger... Men- disse strukturene som trengs å endres kan du endre selv!! Med målrettet innsats og kunnskap og rådgivende behandling❤️❤️ 

Forskning.no viser til flere og flere studier som sier at ssri og dets like er på vei bort fra behanslingsforløpet. Dette pga de gale tingene de gjør i hjernen. Mange ledende psykiatere i feltet fraråder idag slike preparater, da intensiv behandling gir bedre og renere effekt.. 

vurder NØYE!! For som noen påpeker - en dag skal du AV igjen 😲

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testet ut forskjellig antidepressiva pga angsten. Ingenting har hjulpet til nå. Eneste som har tatt angsten er xanor, men den får jeg ikke utskrevet lengrer ( fornuftig nok). 

Leser boken om sjarmen med tarmen. I mitt tilfelle så tror jeg angsten kommer av hva jeg putter i meg ( tror jeg ).

Jeg har aldri opplevd noe fælt i barndommen , har alltid hatt det kjempebra og god oppvekst. Er også i stabilt ekteskap og har barn som fungerer bra ( har masse venner og er flinke på skolen, er ikke bekymret over dem). 

Men min angst er for det meste knyttet mye opp i mot jobben, eller rettere sagt at jeg har fått panikkanfall på jobb og har dermed utviklet angst for angsten. Og snev av sosialangst.. 

Anonymkode: 287f0...014

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, MammaMums said:

Antidepressiver er medisiner som forandrer strukturer i hjernen... Derfor gir det opplevde bivirkninger- og enkelte ganger opplevde virkninger... Men- disse strukturene som trengs å endres kan du endre selv!! Med målrettet innsats og kunnskap og rådgivende behandling❤️❤️ 

Forskning.no viser til flere og flere studier som sier at ssri og dets like er på vei bort fra behanslingsforløpet. Dette pga de gale tingene de gjør i hjernen. Mange ledende psykiatere i feltet fraråder idag slike preparater, da intensiv behandling gir bedre og renere effekt.. 

vurder NØYE!! For som noen påpeker - en dag skal du AV igjen 😲

Noe av forskningen gjort på antidep blir ikke publisert og pillene fremstår som om de er bedre enn de er. Dvs at dersom du skal ha tilgang til forskningsartiklene må du søke om tillatelse til å lese dem. På denne måten kan produsentene av antidep få pillene til å fremstå som bedre og mer virkningsfulle enn de er

I et tilfelle ble 94% av studier som viste en positiv effekt publisert, mens kun 14% av studiene som viste en negativ effekt  publisert

They found that 37 of 38 trials that the F.D.A. viewed as having positive results were published in journals. The agency viewed as failed or unconvincing 36 other trials, of which 14 made it into journals.

https://www.nytimes.com/2008/01/17/health/17depress.html

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

An in-depth analysis of clinical trials reveals widespread underreporting of negative side effects, including suicide attempts and aggressive behavior

https://www.scientificamerican.com/article/the-hidden-harm-of-antidepressants/

Nettopp dette !! Som nevnt- ledende psykiatere mener disse preparatene vil fases fullstendig vekk som behandling løpet av en fem-syv års periode... På bakgrunn av funnene som er underkommunisert, og pga studier gjort av personer som har brukt disse i åresvis - uten bedring av tilstanden... 

Piller  🤨🤨🤨

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Takk for alle svar Og gode råd.

Jeg har bestemt meg for å droppe antidepressive og heller legge om kosthold og ta opp igjen trening og fysisk aktivitet😊 det er noe jeg vet har god effekt på psyken min..

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!

Jeg har bestemt meg for å droppe antidepressive og heller legge om kosthold og ta opp igjen trening og fysisk aktivitet😊 det er noe jeg vet har god effekt på psyken min..

Godt valg, SSRI er laget for å legge lokk på problemene sine. Mange går på dette i årevis pga de aldri løser det virkelige problemet. Helsevesenet har heller ikke tid eller kapasitet til å hjelpe oss, derfor får man en pilleboks. Vi er lenge blitt lurt til at det er en kjemisk ubalanse i hjernen som skal rettes opp av SSRI, dette er en bløff legemiddelindustrien har laget for å pushe piller.

Løsningen for de fleste er å endre livstil, du må se hvordan du lever. Omgivelsene dine, alt rundt deg påvirker deg. De fleste lever liv de ikke ønsker å leve.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!

Gratulerer så inderlig med et godt valg     ❤️🧡❤️ Dette er en skikkelig seier! Det mener jeg sterkt folkens - om en etter en står imot fastlegens «indoktrinerte» løsning på psykisk ubehag, så seirer folket og psyken til slutt 👍👍 Halleluja! Hehe 😂😂 

Fastlegene mener det nok vel, de er veiledet av sine mentorer, sine kurs i regi av de store medisinfirmaene og har sine selgere retter mot sitt distrikt - som pusher på.. 

Men, det eneste vi vet er at i de siste 20-årene er det flest gjengangere innom psyk avd og Vop og alle instanser... 20 år med ssri preparater i alle varianter.. 

Trening, kosthold, feel good musikk, forståelse og kunnskap om egen lidelse 👍👍👍👍👍👍👍👍👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...