Gå til innhold

Avføringsmiddel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper noen kan gi meg et godt svar her! Er på ferie (i Norge) og har blitt forstoppet. Har ikke klart å gå på do i det hele tatt denne uken, og magen er så vond og oppblåst nå. Vurderer derfor å kjøpe avføringsmiddel, men er så redd for at jeg da får rennaræv en hel dag og må ha en do i innenfor 10 meters radius resten av dagen.

noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre? Det må fungere raskt og tømme alt, og helst at jeg slipper å fly frem og tilbake fra toalettet hele dagen.

Anonymkode: 801fa...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Svisker fungerer utmerket hvis du ikke spiser det ofte, en halv pose svisker, vent noen timer og vips, tom mage. Ellers finner du nok ingen mirakelkur, noen reagerer med hyppige toalettbesøk mens andre tømmer seg på en tur på avføringsmidler. 

Anonymkode: 6b1ca...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernice
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svisker fungerer utmerket hvis du ikke spiser det ofte, en halv pose svisker, vent noen timer og vips, tom mage. Ellers finner du nok ingen mirakelkur, noen reagerer med hyppige toalettbesøk mens andre tømmer seg på en tur på avføringsmidler. 

Anonymkode: 6b1ca...e0f

Takk for svaret! Ja det er kanskje individuelt det med toalettbesøk. Men da løper jeg ned på nærbutikken og kjøper noen svisker når vi kommer tilbake på hytta igjen! Tusen takk for tipset:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Microlax på tube om det sitter nært åpningen, men du ikke får det ut. Fungerer innen 20-30 min, og da skal du få ut alt.

Anonymkode: 5b7a8...865

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LiMaSK

Det er ikke sunt å tømme hele tarmen i ett, det er fare for å få blodtrykksfall eller besvimelse. Jobber på sykehjem og har sett dette en del. Selv om det er gamle folk så sa sykepleieren at det faktisk kan skje hos unge også.

Spis svisker, drikk rikelig med vann og unngå mye kaffe/cola. Unngå også hvitt brød som loff og kneip. Spis mer fiberrik mat, frukt og grønt. Bevegelse kan også hjelpe da det setter sirkulasjon i gang. 

Endret av LiMaSK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vannmelon og jordbær er kurant som avføringsmiddel. En skikkelig grisete kebab som er litt ekstra sterk pleier jo å få fart på magen min iallfall...usikker på om kebab hjelper ved forstoppelse eller gjør det verre, eller om du har appetitt til det.

Anonymkode: a167f...606

Ryddet for diskriminerende innhold

Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernice

Tusen takk for alle tips! Skal prøve meg litt frem, men trenger noe som fungerer raskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tørkede aprikoser fungerer også veldig bra. Jeg hadde helt glemt at det virker lakserende, så jeg satt her en dag på jobb og gomlet i meg en hel pakke... fikk kraftig diare og måtte bare gå fra jobb.

Anonymkode: 67f04...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å begynne med få svisker. Så lenge du ikke pleier å være forstoppet er det ok å begynne med noe naturlig før du evt. forsøker avføringsmidler. Svisker har mye fiber. Fiber bidrar til å øker volumet på avføringen og gjøre konsistensen mykere. Det er viktig å drikke vann når du skal ha inntak av fiber, ellers kan fiber virke mot sin hensikt og "vokser" kun men blir ikke mykere så det kommer ut. Dette gjelder også en del avføringsmidler. 
Anbefaler at du heller begynner med ca. 5 svisker i kveld. Dersom ingenting skjer til i morgen når du står opp så tar du 5 til. Bedre å starte gradvis enn å stappe innpå med masse. Da risikerer du å få vondere i magen, både pga. luft og eventuell diare isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskriminerende innhold

Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...