Gå til innhold

Overdrevent bruk av ordet "traume". Vet ikke folk hva det er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange slenger ut ordet "traume" som godteri, på samme måte som de gjør med "angst" og "depresjon". Har hørt folk si de ble traumatiserte fordi de fikk feil telefon til jul, fordi trump ble president, pga de ser en video de selv har laget. Eller folk som sier de har angst fordi de ikke liker noe, er deprimerte fordi de er lei seg eller demotiverte. 

Vet ikke folk hva angst, depresjon og traumer er? Blir oppgitt.

Anonymkode: a7239...ed1

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vet nok dessverre ikke det. På tide med litt folkeopplysning. 

Anonymkode: 88f89...b29

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk er generelt tullinger som bruker ordene slik.

Anonymkode: 4d9c9...d5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å bli utsatt for grovt ran og fysisk vold var ikke traumatisk nok til å få en ptsd diagnose på DPS, så nei.

Anonymkode: d508c...fbe

• Liker 2
Skrevet

Nei folk vet ikke det. Psykiatriske uttrykk misbrukes enormt i dagligtale.

Bare så enkelt som at alt er «sinnsykt» eller «sjukt» ett eller annet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Like missbrukt som "angst" og "depresjon". Folk får traumer av ingenting. 

Anonymkode: 8d9f5...f5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å bli utsatt for grovt ran og fysisk vold var ikke traumatisk nok til å få en ptsd diagnose på DPS, så nei.

Oi. Så spesielt. Håper det går bra med deg. Du har absolutt opplevd traumer

Jeg har fått diagnosen kompleks PTSD på DPS etter relasjonstraumer i ung alder. Blir egt fornærmet når mennesker sier seg traumatiserte pga en telefon. 

TS

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange vet nok ikke det, virker det som. For eksempel vanlig sjenanse, som mange har, blir kalt sosial angst. Her på KG skriver mange unge jenter at de har sosial angst, tør ikke gå alene hvis de er invitert noe sted, må ha med kjæresten osv. Jeg har ofte forundret meg over hvordan de har klart å få en kjæreste nåe de ikke tør å ta kontakt med folk.

Endret av Arabella
  • Liker 19
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om mange slenger ut ordet "traume" som godteri, på samme måte som de gjør med "angst" og "depresjon". Har hørt folk si de ble traumatiserte fordi de fikk feil telefon til jul, fordi trump ble president, pga de ser en video de selv har laget. Eller folk som sier de har angst fordi de ikke liker noe, er deprimerte fordi de er lei seg eller demotiverte. 

Når jeg gjør det er det for å være litt morsom, overdrivelse = humorgrep.  Tipper det gjelder flere.  Kanskje det er du som er for gravalvorlig?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Elghund skrev:

Når jeg gjør det er det for å være litt morsom, overdrivelse = humorgrep.  Tipper det gjelder flere.  Kanskje det er du som er for gravalvorlig?

Jeg synes ikke det er så morsomt. Det er som å si, "Jeg fikk litt kreft nå, eller nei, kanskje lungeembolia" 

Synes det er respektløst

TS

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er så morsomt. Det er som å si, "Jeg fikk litt kreft nå, eller nei, kanskje lungeembolia" 

Synes det er respektløst

TS

Eller som 'jeg døde litt'.  De fleste tar det på strak arm,

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oi. Så spesielt. Håper det går bra med deg. Du har absolutt opplevd traumer

Jeg har fått diagnosen kompleks PTSD på DPS etter relasjonstraumer i ung alder. Blir egt fornærmet når mennesker sier seg traumatiserte pga en telefon. 

TS

Får håpe du får hjelp og at diagnosen har vært til hjelp på den måten.

Fikk en annen diagnose og det dummeste jeg gjorde var å gå på internett for å lese om den. Skammet meg ikke noe mindre etterpå. Jeg forstår det ikke. Har lest meg selv frem til at "tåka"/faller ut mentalt/hukommelses problemer må være dissosiasjon og gamle situasjoner og ting som er sagt dukker opp hele tiden må være flashbacks. Takler ikke høye lyder og smell, klarer ikke å ha folk innpå meg, panikkangst og pusteproblemer mm. Har også problemer fra oppveksten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe du får hjelp og at diagnosen har vært til hjelp på den måten.

Fikk en annen diagnose og det dummeste jeg gjorde var å gå på internett for å lese om den. Skammet meg ikke noe mindre etterpå. Jeg forstår det ikke. Har lest meg selv frem til at "tåka"/faller ut mentalt/hukommelses problemer må være dissosiasjon og gamle situasjoner og ting som er sagt dukker opp hele tiden må være flashbacks. Takler ikke høye lyder og smell, klarer ikke å ha folk innpå meg, panikkangst og pusteproblemer mm. Har også problemer fra oppveksten.

Veldig leit å høre. Kjenner meg igjen når det kommer til å falle ut, være sensitiv over lyder, ha enkelte bilder i hodet, har noe panikk (var mer før) osv. 

Håper du kan få en ny henvisning om du trenger det. Klem❤️

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg en del er svært strenge på å gi den diagnosen. Jeg er oppvokst med vold, psykisk terror og grovt seksuelt misbruk, var på sykehuset grunnet vold første gang da jeg var 3 mnd, ble voldtatt første gang da jeg var 5 år. Begge foreldrene mine holdt på med dette. Jeg har heller ikke fått PTSD diagnose hos DPS. Og jeg sliter jo selvfølgelig mye med dette.

Anonymkode: 9ee4b...216

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå spør jeg på generelt grunnlag, fordi jeg rett og slett ikke vet: er det slik at man automatisk får traumer etter visse typer hendelser? Er det sånn at å bli utsatt for grovt ran MÅ føre til ptsd hos alle? Folk har vel forskjellig resiliens, bakgrunn og personlighetstype, så for meg virker det logisk at det som gir én person traumer ikke nødvendigvis gjør det for en annen?

Anonymkode: 9d820...669

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tror det delvis er en språklig greie. Dersom jeg f.eks., gjør noe på pc'n og den henger seg konstant, så kan jeg i frustrasjon finne på å si; herregud jeg får slag! i frustrasjon. Jeg får jo selvsagt ikke det:P Og språk forandrer seg jo hele tiden. På et tidspunkt var jo "Mongolid" et fagord. Men så begynte folk å bruke det som skjellsord, og da endret man fagordet. Jeg tror kanskje det er noe lignende som skjer her; det faller ikke så naturlig å si, åh, jeg er så trist, for trist har liksom falmet i sin betydning fordi folk begynte å si at de var deppa, så ble det deprimert, selv om det ikke er snakk om en klinisk depresjon. 

Og så har man jo de som ikke faktisk vet hva det vil si å være deprimert, ha angst eller whatever, og som slenger rundt seg med disse uttrykkene.

Anonymkode: b70b4...dbf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg en del er svært strenge på å gi den diagnosen. Jeg er oppvokst med vold, psykisk terror og grovt seksuelt misbruk, var på sykehuset grunnet vold første gang da jeg var 3 mnd, ble voldtatt første gang da jeg var 5 år. Begge foreldrene mine holdt på med dette. Jeg har heller ikke fått PTSD diagnose hos DPS. Og jeg sliter jo selvfølgelig mye med dette.

Anonymkode: 9ee4b...216

Vondt å høre at du har opplevd så mange traumer. Får du noe hjelp? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet veldig godt hva traumer, depresjon, angst, kreft osv. er, og hvor alvorlig det er, men det er jo ikke lov å bruke noe som helst humoristisk lenger... Er alltid noen som blir fornærmet. 

Bruker det humoristisk til andre som ikke føler seg støtt av humor... 

Anonymkode: 868c6...4ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da, det er snakk om å sette ting på spissen! Hvis jeg sier at at jeg holder på å sulten ihjel, betyr det ikke nødvendigvis at jeg holder på å sulten ihjel, men er veldig sulten! Eller om jeg sier at jeg holder på å dø av latter. Capish? Ikke bli støtt for alt. Folk elsker å bli støtt i dag.

Anonymkode: 87fba...e70

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grovt ran og fysisk vold gir ikke automatisk en ptsd diagnose. Det er visse kriterier som må til for å få en slik diagnose.

Anonymkode: 58f0d...d56

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...