Gå til innhold

Nekter samvær uten foreldreansvar.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skjønn jente på noen måneder, faren ikke hatt mye kontakt og nekter å se henne før han har foreldreansvar. Har mye kontakt men Idag traff han henne og var veldig glad for å se henne, men gjorde det klart at han skulle ha ansvar for henne og vil være en god far, betale osv men uten foreldreansvar gjør jeg det vanskelig, hvorfor ikke gi han noe han har rett på? Jeg liker ikke dette pga han er utlandsk og er litt paranoid. Så prøvde han seg på meg, sa jeg var så vakker osv, men har ikke gjort noe for oss.... hva tenker dere? Nå vil hsn se henne med engang han får ansvar 

Anonymkode: 580a5...a77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er to om jenta. Du kan inne bestemme om han skal ha foreldreansvar eller ikke .

at han er utenlandsk gjør han ikke mindre til far. - og det var tross alt en utenlandsk mannsyrker valgte å ha sex i den tiden du hadde eggløsning og barnet ble unnfanget.. 

Anonymkode: 4a66b...20b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere er to om jenta. Du kan inne bestemme om han skal ha foreldreansvar eller ikke .

at han er utenlandsk gjør han ikke mindre til far. - og det var tross alt en utenlandsk mannsyrker valgte å ha sex i den tiden du hadde eggløsning og barnet ble unnfanget.. 

Ja. Enig men hvorfor nekte å se henne før da? Og hvorfor «prøve seg på meg»?

AnonymBruker
Skrevet

tror ikke jeg hadde delt foreldreansvaret med en som velger bruke barnet for å presse frem det han ønsker. ringer noen varselbjeller hos meg. Foreldreansvar er ikke ne som legger noen form for hindring for samvær, samarbeid o.l. men for deg barnet kan det få kjempe store konsekvenser, når han ikke vil signere på pass, du må avklare med han om alle store valg, kanskje har han ikke så mye med dere å gjøre men du må likevel be han om lov.. 

Anonymkode: 9bdd3...12e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Foreldreavsaret på papir er det greit den med hovedomsorg har. Fordi det er i flere situasjoner ved delt foreldreansvar at begge foreldre MÅ møte opp. Kjipt å aldri få pass fordi foreldre nr 2 aldri dukker opp. 

Hvis man ikke vil være far fordi man ikke har delt foreldreansvar, som jo gjør at foreldren kan nekte barnet pass mm, så er du ikke mye til far.

Anonymkode: 54501...133

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt ham det uten at rettsinstans hadde avgjort det, når han er såpass ute av bildet. Få NAV til å beregne og trekke bidrag, trenger ikke foreldreansvar for det.

• Liker 4
Gjest Reputation
Skrevet

Merkelig at han ikke vil være en far uten å ha foreldreansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, bidrag søker du hos NAV. Dette er ikke opp til far å bestemme.

• Liker 1
Skrevet

Er han registrert som far i folkeregisteret uten at han har foreldreansvar?

AnonymBruker
Skrevet

Foreledreansvar og samvær er to forskjellige saker som ikke avhenger av hverandre. Barnebidrag kan også kreves inn uten verken foreldreansvar eller samvær.

Du får si til han at du vil kreve bidrag, og dersom han ikke har samvær, vil bidraget være høyere enn ved samvær. Det er jo også sannheten.

Jeg hadde ikke signert på delt foreldreansvar da han da kan stikke kjepper i hjulene på temmelig mange saker. En ting er utenlandsflytting, men det er vel ikke et alternativ akkurat nå antar jeg. Men han kan da nekte behandling og utredning hos bup, ppt osv. Du trenger også hans signatur ved pass, noe som også er kilde til konflikter støtt og stadig. Fram til barna er 5 eller 6 år, må man fornye pass hvert andre år.

Det er klart man kan få pass uten den andres samtykke, men fy så tungvint og tidkrevende det er!

Anonymkode: befb0...dba

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke signert på delt foreldreansvar når han bruker det som en trussel og ikke vil ha samvær om han ikke får delt foreldreansvar. Da er det jo ikke datteren som sådan han er interessert i, det ligger noe bak....

Når det er sagt, jeg forstår selvsagt fedre som ønsker seg delt foreldreansvar for å føle seg mer likestilt osv, samt rettigheter.... Og i de fleste tilfeller er det riktig at begge foreldre har foreldreansvar. Men det finnes unntak, og det høres ut som om dette er et av dem....

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt han noe foreldreansvar når han oppfører seg slik, hadde og blitt litt paranoid hvis han absolutt skulle ha foreldreansvar... Hadde tenkt han skulle prøve å ta barnet ut av landet, og ville ha tilgang til pass. Og så er det og dette med oppholdstillatelse, har han det? Hvis ikke så kan han bruke det at han har delt foreldreansvar som et påskudd for å få være her. 

• Liker 1
Skrevet

Han høres ikke helt god ut. Hadde ikke signert på noe som hadde gitt ham ansvar. Han må vise seg fortjent til det først.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en skjønn jente på noen måneder, faren ikke hatt mye kontakt og nekter å se henne før han har foreldreansvar. Har mye kontakt men Idag traff han henne og var veldig glad for å se henne, men gjorde det klart at han skulle ha ansvar for henne og vil være en god far, betale osv men uten foreldreansvar gjør jeg det vanskelig, hvorfor ikke gi han noe han har rett på? Jeg liker ikke dette pga han er utlandsk og er litt paranoid. Så prøvde han seg på meg, sa jeg var så vakker osv, men har ikke gjort noe for oss.... hva tenker dere? Nå vil hsn se henne med engang han får ansvar 

Jeg vil svare deg todelt. Det er en dårlig sak å bruke foreldreansvar som pressmiddel. Slik oppfatter jeg dette. Samtidig er jeg usikker på din drakt når du har snakket med han om dette. Jeg tenkerdet også er litt kulturkollisjon mellom dere.

Du kan ikke bestemme om far skal ha foreldreansvar. Dette er opp til det norske rettssystemet som avgjør til slutt. Far må være uskikket. Det vil ofte si rus og psykiatri utfordringer hvis han til slutt skal bli nektet foreldreansvar. 

Jeg tenker det er lite modent av deg å få barn med en mann du ikke ønsker skal ha foreldreansvar. Kanskje det har vært bedre med en norsk bygdekar I stedet for en utenlandsk giggolo? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldreavsaret på papir er det greit den med hovedomsorg har. Fordi det er i flere situasjoner ved delt foreldreansvar at begge foreldre MÅ møte opp. Kjipt å aldri få pass fordi foreldre nr 2 aldri dukker opp. 

Hvis man ikke vil være far fordi man ikke har delt foreldreansvar, som jo gjør at foreldren kan nekte barnet pass mm, så er du ikke mye til far.

Og en mor som ønsker å nekte far foreldreansvar er en elendig mor

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg hadde ikke gitt han noe foreldreansvar når han oppfører seg slik, hadde og blitt litt paranoid hvis han absolutt skulle ha foreldreansvar... Hadde tenkt han skulle prøve å ta barnet ut av landet, og ville ha tilgang til pass. Og så er det og dette med oppholdstillatelse, har han det? Hvis ikke så kan han bruke det at han har delt foreldreansvar som et påskudd for å få være her. 

Seriøst! Mor gir ikke far foreldreansvaret. Om mor nekter tas det til retten og da får far det- samt at mor har vist at hun er umulig å samarbeide med .

bruke barnet som et påskudd for å være her?? At barnet er her er da absolutt i barnets interesse .. og ja selvfølgelig ønsker far å være der barnet bor ..

Endret av KG deltager
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreledreansvar og samvær er to forskjellige saker som ikke avhenger av hverandre. Barnebidrag kan også kreves inn uten verken foreldreansvar eller samvær.

Du får si til han at du vil kreve bidrag, og dersom han ikke har samvær, vil bidraget være høyere enn ved samvær. Det er jo også sannheten.

Jeg hadde ikke signert på delt foreldreansvar da han da kan stikke kjepper i hjulene på temmelig mange saker. En ting er utenlandsflytting, men det er vel ikke et alternativ akkurat nå antar jeg. Men han kan da nekte behandling og utredning hos bup, ppt osv. Du trenger også hans signatur ved pass, noe som også er kilde til konflikter støtt og stadig. Fram til barna er 5 eller 6 år, må man fornye pass hvert andre år.

Det er klart man kan få pass uten den andres samtykke, men fy så tungvint og tidkrevende det er!

Anonymkode: befb0...dba

Vil tro at faren for at mor stikker kjepper i hjulet for å få pass er større at far gjør det..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Stjerneku skrev:

Han høres ikke helt god ut. Hadde ikke signert på noe som hadde gitt ham ansvar. Han må vise seg fortjent til det først.

Hun hadde ubeskyttet sex med fyren - da har han jo alt bevist at han fortjener det..

AnonymBruker
Skrevet

nå ser jeg det begynner å skremme med norsk rettsvesen og det er ikke mor som bestemmer og bla bla bla... et lite tips fra en som har opplevd det samme. sitt helt rolig på greina og se hva han gjør.. det er sant det som sier at å få foreldreansvar er lett i norsk rettsvesen... men først må faren ta de rette skrittene for å komme seg dit...(og du trenger jo ikke gi han noen tips om hvordan han gjør det)  gjør han ikke det kommer det heller ingen avgjørelse fra norsk rettsvesen!!! ingen som bare går inn å bestemmer i noe som helst saker i Norge uten at noen har bedt om det. først må han klare det. 

for å få i gang en sak, må han først kalle deg inn til mekling på familievernkontoret, så får dere meklingsattest, deretter må han skaffe seg advokat, da må han enten ha penger eller evner nok til å finne ut av fri rettshjelp. så må fars advokat ta skrittene for å komme med en sak. både til deg og rettsvesenet. så skaffer du deg advokat så sendes det prosesskriv frem og tilbake, så blir det en "samtale" mellom dere hvor dere skal se om dere kommer til enighet. Hvis han trekker deg for retten så får han trolig delt foreldreansvar, hvis ikke du kan argumentere og bevise veldig godt at han er svært vanskelig å samarbeide med... men tror du han klarer det da???? Mange som bare rasler med sablene for å gjøre deg redd... men aldri tar noen flere skritt enn det...Bare sitt stille.....sitt heeelt stille.. og se hva han gjør. Du teger jo ikke være ufin, forsett og si han kan komme på samvær og slikt hvis han spør, men du må jo ikke løpe etter han. han klarer vel kontakte deg selv. 

Anonymkode: 9bdd3...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ALDRI gitt han foreldreansvar når han prøver å bruke det som pressmiddel. Vil han ikke se jenta uten det så beviser det bare at han har skumle hensikter. IKKE gi han det. Kjenner håret reiser seg i nakken. Det er noe foreldren med hovedomsorgen burde ha eller så kan du se frem til 18 år med helvete om han stiller seg på bakbeina med pass osv. 

Betale må han forøvrig uansett siden det er hans unge.

Anonymkode: 136bd...6e8

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, KG deltager skrev:

Og en mor som ønsker å nekte far foreldreansvar er en elendig mor

Seriøst! Mor gir ikke far foreldreansvaret. Om mor nekter tas det til retten og da får far det- samt at mor har vist at hun er umulig å samarbeide med .

bruke barnet som et påskudd for å være her?? At barnet er her er da absolutt i barnets interesse .. og ja selvfølgelig ønsker far å være der barnet bor ..

Oppførselen hans er god nok grunn til å ikke gi han foreldreansvar. Hvis han vil ha foreldreansvar kan han ta det til retten, og det tviler jeg sterkt på at han gjør. Vært borti slike saker før og en viss type mannfolk har det bare i kjeften. Så kan du tolke det som du vil. 

Ts, nå må du ikke la deg bli sjarmert, han viser godsida først og så viser han hvem han er etter litt motgang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...