Gå til innhold

Tips til lettstelte,fine blomster i bed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Har et blomsterbed som trenger blomster. Er direkte sollys på formiddagen, men ikke resten av døgnet.

Har du tips til flerårige planter som er litt fargerike og fine, og lette å stelle?
Takk for svar!

Anonymkode: d5ceb...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Geranium, spesielt de som ikke er altfor høye (opp til 30-40 cm). Og som blomstrer frem til frosten. 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for stauder: planter som lever i flere år. Jeg vil anbefale deg å sjekke storknebb og hosta (bladliljer). Jeg har et bed med liknende lysforhold selv, og dette er planter som i alle fall lever godt hos meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Timian og lavendel:vetikke: Fine farger, lukter godt, også er hyggelige insekter veldig glad i dem.

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ingefær85 skrev:

Stauder, helt klart. 

Hun spør etter flerårige planter, mao stauder...

Anonymkode: 3c9d9...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Sjekk herdingsgrad på planten og velg aller helst stauder som har H5 eller høyere. Sjekk selvfølgelig også om planten liker sol, halvskygge eller skygge, og hvilken jordtype den trives best i.

Jeg bor i Nord-Norge og har testet ut en del stauder for å se hvilke som overlever den lange vinteren og de kalde, våte somrene best. Jeg er ikke flink til å gjødsle så her er det survival of the fittest! :PSå langt har faktisk Peoner vært et bra valg her. I tillegg ser følgende planter ut til å trives godt i hagen min: Storveronika, Kattemynte, Fjellflokk, Astilbe, Prydløk, Storkenebb, Myske, Akeleie og Primula Elatior (sprer seg lett).
Mange av disse har jeg valgt også fordi de virker tiltrekkende på humler, bier og sommerfulger :)

Anonymkode: 1a0d1...22f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 17.27, Beeblebrox skrev:

Timian og lavendel:vetikke: Fine farger, lukter godt, også er hyggelige insekter veldig glad i dem.

Og de mindre hyggelige insektene holder seg unna :)

Anonymkode: 1a0d1...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også obs på brunsnegler, om området du bor i er plaget med det bør du unngå typiske sneglefavoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? Sjekk herdingsgrad på planten og velg aller helst stauder som har H5 eller høyere. Sjekk selvfølgelig også om planten liker sol, halvskygge eller skygge, og hvilken jordtype den trives best i.

Jeg bor i Nord-Norge og har testet ut en del stauder for å se hvilke som overlever den lange vinteren og de kalde, våte somrene best. Jeg er ikke flink til å gjødsle så her er det survival of the fittest! :PSå langt har faktisk Peoner vært et bra valg her. I tillegg ser følgende planter ut til å trives godt i hagen min: Storveronika, Kattemynte, Fjellflokk, Astilbe, Prydløk, Storkenebb, Myske, Akeleie og Primula Elatior (sprer seg lett).
Mange av disse har jeg valgt også fordi de virker tiltrekkende på humler, bier og sommerfulger :)

Anonymkode: 1a0d1...22f

Takk for gode, konkrete svar:)
Bor i sør og denne sommeren har vært bortimot sydensommer, men det er jo ikke så vanlig da. Nå skal jeg google alle forslagene dine og finne noe å fylle bedet med. 

 

TS

Anonymkode: d5ceb...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...