Gå til innhold

hvordan gå ned i vekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har gått ned i vekt som har en "oppskrift" og kan fortelle meg hvordan?

Eller noen som generelt kan komme med kostholdsråd og treningsråd? Jeg er heller dårlig på begge delene. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på greteroede.no eller søk her inne på forumet. Dette har vært diskutert en haug av ganger.

Lykke til :)

Gjest Seleena
Skrevet

- Drikke skummamjølk

- Kutte ut sauser og dressing. Om du MÅ ha dette, bruk heller lettvarianten.

- Drikk 8 glas med vatn KVAR dag. Ha eit glas ståande framme og minn deg sjølv på at du må drikke. Vatn renser systemet.

- Drikk vatn i stadenfor saft til middag. Ikkje la deg lure av lettvariant av saft. Den har kanskje ikkje sukker, men mange søtningsstoffer som er nei-nei.

- Lag deg salater til å ha med på jobb/skule i stadenfor brød. Kutt opp litt salatblad, agurk, mais, tunfisk/kylling, pasta/ris osv... det du måtte like. Ha det heile oppi ein matboks el isboks. Vi skal ikkje ete for mykje brød. Helst kun til frokost og kvelds.Ta med eple eller ei appelsin i matpakka.

- Det finst knekkebrød med mykje fiber i som du får kjøpt overalt. Desse er kjempegode! Vil og anbefale deg å spørre bakeren kva brød han anbefalar til deg som vil ha sunne matvanar. To skiver til frokost, to til kvelds 3 timar før leggetid.

- Pålegg på brød: Kokt skinke (lite fett i), makrell i tomat, cottage chees, lettvariant av ost. Bruk agurk, paprika osv oppå i store mengder! Er du glad i smør. Unn deg det!

- Fisk til middag! Unngå å ha flesk/baconbiter på fisken. Ein god erstattar er å ha bordsmør på potetene eller lage ein lett kvitsaus med oppkutta gulrøtter i.

Finn oppskrift på fiskegrateng. Det er kjempegodt! Du kan ha mykje oppi der, ikkje berre den vanlege oppskrifta.

Steik seiblokk. Laks er og godt. Feitt fisk, men inneholder mange fettsyrer som er bra for hud og hår foreks.

Har du venninner som og er på samme tanken? Kva med å melde dåke inn i eit treningsstudio? Lag ein timeplan for når dåke må trene og HOLD dåke til den. Ein må ha god unnskyldning for å skofte. ;)

Om du ikkje likar treningsstudio - gå tur! Lag timeplan saman med venninner. Begynn med realistiske mål!

Mandag: Tur i 40. Kommer heim: 25 situps. 30 sek pause. 25 sipups til.

Legg deg på sida og løft det eine beinet 40 cm opp frå det andre beinet. Gjer dette 10 gonger. Pause - gjer det om igjen. Snu deg rundt og gjer det samme der.

(Det siste kan gjerast på morgonen om om du vil!)

Gjennta den samme timeplan ein dag til i veka. Foreks på ein torsdag.

Når dåke føler at dåke treng meir utfordring og har tid til meir, kan dåke plusse på ein dag til. Sånn at dåke har 3 dagar dåke går tur + situps og lår-ups

Når våren kjem, byttar dåke ut den eine gå dagen, med sykkeldag. Velg ei realistisk løype, der dåke slepp å måtte gå av sykkelen. Men løypa må innehold litt oppoverbakke og.

Få med venninner og kom dåke ut! :) Eg har eit opplegg saman med ei venninne av meg. Og vi belønner oss sjølv om vi ikkje skoftar treningsdagar. Belønninga kan vere ein dag ute på resturant og kino.

Gjest Bringebær
Skrevet

Jeg vil først rette litt på Saleena..

Baconfett er sunt fett. Det er gammel overtro at det er usunt. Men man bør selvsagt ikke spise så mye av det med tanke på kolesterolet. Men Smør derimot bør du holde deg unna

Det finnes mange sauser som du kan spise. Men sauser du må tilsette smør bør du holde deg unna. Kantarell og shampignon saus, peppersaus og rødvinsaus er gode sauser!

Dressing kan du lage av majones og lett-rømme ;)

Majones er ikke usunt som mange tror. Det inneholder egg og olje.

Kjøp deg havregryn og tørket frukt. Det er utrolig godt sammens med en god yoghurt. Spis det til frokost og kvelds. Det gir mye energi som varer lenge.

Skrevet

Baconfett er sunt fett. Det er gammel overtro at det er usunt. Men man bør selvsagt ikke spise så mye av det med tanke på kolesterolet. Men Smør derimot bør du holde deg unna

Det finnes mange sauser som du kan spise. Men sauser du må tilsette smør bør du holde deg unna. Kantarell og shampignon saus, peppersaus og rødvinsaus er gode sauser!

Kjøp deg havregryn og tørket frukt. Det er utrolig godt sammens med en god yoghurt. Spis det til frokost og kvelds. Det gir mye energi som varer lenge.

Ehhh. Nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Baconfett er sunt fett.

Advarsel: Feilinformasjon!

Baconfett er mettet fett, ergo IKKE sunt i det hele tatt. (Bacon er jo også nesten bare fett...)

Klart man kan lage dressing av majones og lettrømme, men:

Majones er fett, fett, fett. Selv lettvarianten. Inneholder olje og egg, ja, men er skikkelig kaloririkt og ikke noe for en person på slanker`n.

Lettrømme inneholder også mye mettet fett (det dårlige fettet). Ikke la dere lure av at det heter "lett"rømme, for alt melkefett er mettet fett.

Nå klarte jeg ikke å holde fingrene fra tastaturet.

(Til trådstarter: Spis 6 små måltider hver dag, slutt å spise tre timer før du går til sengs for kvelden, drikk mye vann, spis så mye du vil av grønne grønnsaker, to frukter per dag, bytt ut brødskiver med rugknekkebrød, bruk mye fisk og kylling til middag istedetfor rødt kjøtt, kutt ut snop og snacks, hopp aldri over frokosten... Så skal du se at kiloene kryper av deg)

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal man permanent ned i vekt nytter det ikke med mye "fancy" matråd som en ikke klarer å holde vedlike i lengden. Da får man bare dårlig samvittighet fordi man har spist noe som egentlig er helt vanlig mat. Det fysiske aktivetsnivået teller mer. Kom deg ut og beveg deg mest mulig. Også i det daglige. Ingenting er bedre for kroppen enn å gå ned i vekt fordi en trener seg til det. Ta tiden til hjelp.

Gjest Catwoman
Skrevet
Baconfett er sunt fett.

:o Hvor har du det fra?

Gjest Aurélie
Skrevet

Å gå ned i vekt er enkelt, men å holde en stabil ideal-vekt, dèt er kunststykket, or so they say. Og for å klare det så er det i grunnen bare èn oppskrift som gjelder: Spise sunt, 5-7 måltider hver dag (inkl. hoved -og mellom-måltider) og forbrenne mer kalorier enn hva du spiser. Ergo må du være aktiv. Ikke gå for hardt ut, da risikerer du å miste motivasjonen.

Etterhvert som kroppen blir sterkere, vil du også forbrenne mer. Muskler forbrenner mer kalorier enn fettmasse, men muskler trenger også mer kalorier enn fett for å kunne forbrenne, slik at aktive mennesker kan spise mer, uten å legge på seg, i motsetning til de som har et lavt aktivitetsnivå.

Skrevet

For å si det enkelt: animalsk fett er dårlig (usunt) !!!!!

Skrevet
Spis 6 små måltider hver dag, slutt å spise tre timer før du går til sengs for kvelden

Å spise et måltid annen hver time hele dagen funker for mange ganske dårlig, da det er lite realistisk i forhold til familieliv, jobb og andre gjøremål.

Gjest Ninakanin
Skrevet

:ler: Dette må være de værste slankerådene jeg har sett i heeeeele mitt liv!!

Nei huff...hehe... Vel, for det første, drikk mye vann. det metter, og øker forbrenningen. Beveg deg mer, sett deg små mål som du kan hole slik at du ikke blir demotivert av å ikke få det til, og gå gradvis over til å trene/være aktiv ca 30 minutter til dagen. En rask tur er kjempebra! Ta trappene istedenfor heisen og lignende. Gå av bussen ett stopp før du skal av, og gå resten av veien :)

Spis så mye grønnsaker du vil, og noen frukt til dagen. Ikke for mye frukt, er mye sukker. Spis grovt brød, helst rugbrød (sånn murstein-brød) om du liker brød til frokost. Hold deg unna saus når du spiser middag, det er tåpelig å dytte i seg tomme kcalorier om målet er å gå raskt ned i vekt! Spis rent og lyst kjøtt som kylling, kalkun og svin, og ta deg tid når du spiser. Tygg maten godt og kos deg!! Det tar 20 minutter for kroppen å registrere metthet, så om du sitter ned og spiser rolig, unngår du å spise mer enn du trenger.

Ikke stress og ikke tenkt at du bare må gi opp om du spiser noe snop en dag. Er lov å kose seg litt og ikke bli helt slankegal!!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja det glemte jeg, spis lite og ofte, gå ikke mer enn 4 timer uten mat. Da stopper forbrenningen å jobbe maksimalt, pluss at du blir så sulten at du gjerne spiser for mye ved neste måltid!

Skrevet

Jeg har gått ned over 20 kg det siste halv-året ved å legge om kostholdet - og å mosjonere.

Kutte ut hveteprodukter, melkeprodukter, poteter og sukker.

Bruker speltmel istedenfor hvete. Fruktose istedet for sukker. Masse frukt og grønnsaker. Tørket frukt og usaltede nøtteblandinger er grei snacks.

Lager mye wok-mat. Baker Ingers rug-brød.

(Støtter meg litt på Fedon-metodene)

Mosjonerer 3-5 ganger i uken. Ikke noe helsestudio på meg - men gå en times tur hver gang.

Dette har hvertfall funket for meg.

Nå er det ikke vanskelig å følge opp i det hele tatt. Jeg er i mye bedre form - og det er godt å komme seg ut i frisk luft.

Gjest Fedon
Skrevet

Jeg har gått på Fedonkurset Naturlig Slank og gikk ikke ned selv om jeg fulgte matplanen.

Aner ikke hva jeg skal prøve nå. Leser derfor denne tråden med stor interesse.

Skrevet

Tren mer og spis mindre. Simple as that.

Skrevet

Slankedagboka mi

Jeg gikk Grete Roede i høst og gikk ned 15 kg på tre måneder kun ved å legge om kosten. Har holdt meg der siden.

Gjest Bringebær
Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet...

Har sjekket opp dette med at bacon ikke er usunt og selvfølgelig er det det. :oops: I begrensede mengder er det ok, men ikke særlig praktisk på en diett.

Personen som sa til meg at det ikke er usunt har helt klart feilinformert meg. Og jeg vil beklage at jeg har feilinformert videre.

Heretter skal jeg være 100% sikker før jeg svarer!

Skrevet

Kort innpå om bacon...

Gilde sitt filetbacon er et godt alternativ. Hender jeg bruker det.

Det har samme kaloriinnhold som kyllingfilet (106 kcal pr 100g) og kun 2 gram fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...