Gå til innhold

Rengjøring av gulv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så sliter vi meget med dette gulvet i stua. Venstre del av bildet viser gulvet under teppet. Nå tok vi bort teppet og nå ser det slik ut😭😭 Det ser ikke ut! Vet dere hvordan dette kan  fjernes og rengjøres? Skal nevnes at jeg ikke kan noen ting om gulv, så jeg vet ikke hva slags gulv dette er, men føles litt som plast, så laminat? Vinyl? Men hvordan kan vi vaske dette gulvet? Hva kan vi bruke? Vi har nylig begynt å moppe over med vann og eddik. Tips mottas med stor takk! 

 

2440C4E8-B72A-40C6-9BFD-0864000F31A8.thumb.jpeg.925e8f9c40ddf96de8b7e75e42d84172.jpeg

Anonymkode: 7b4d4...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har teppet lagt der lenge? Jeg syns det ser ut som fargeforskjell pga at teppet har beskyttet gulvet mot lys(og øvrig slitasje?). Det lar seg ikke vaske bort, dessverre.

Anonymkode: e9494...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har teppet lagt der lenge? Jeg syns det ser ut som fargeforskjell pga at teppet har beskyttet gulvet mot lys(og øvrig slitasje?). Det lar seg ikke vaske bort, dessverre.

Anonymkode: e9494...eaf

 

TS her. Ja det var et teppe der som vi har fjernet. Er det ingen håp?😳 Ingenting vi kan skrubbe gulvet med? 😔

Anonymkode: 7b4d4...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

TS her. Ja det var et teppe der som vi har fjernet. Er det ingen håp?😳 Ingenting vi kan skrubbe gulvet med? 😔

Anonymkode: 7b4d4...b07

Ikke hvis det er solens skyld, du får ikke skrubbet bort solbleking...

Anonymkode: 425f4...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. Mitt forrige innlegg/svar var litt ufullstendig. Ja, et teppe har ligget på det bleke området i noen år(usikker på hvor lenge). Så fjernet vi teppet og området under er lysere(der stjernen er tegnet på bildet). Så spørsmålet var om det var mulig å skrubbe bort det mørke området. Eventuelt hva.

 

Beklager ufullstendig innlegg og svar, men frustrasjonen har påvirket hjernekapasiteten 😂 

Anonymkode: 7b4d4...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen. Mitt forrige innlegg/svar var litt ufullstendig. Ja, et teppe har ligget på det bleke området i noen år(usikker på hvor lenge). Så fjernet vi teppet og området under er lysere(der stjernen er tegnet på bildet). Så spørsmålet var om det var mulig å skrubbe bort det mørke området. Eventuelt hva.

 

Beklager ufullstendig innlegg og svar, men frustrasjonen har påvirket hjernekapasiteten 😂 

Anonymkode: 7b4d4...b07

Det kan jo hende at det mørke partiet er fastgrodd støv? Hvilket vaskemiddel og vaskeredskap/ tue/ klut bruker du på gulvet? Har du forsøkt å skrubbe en bit at det mørke partiet for å se om det lysner?

Anonymkode: 4a37f...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville forsøkt å skrubbe (for hånd) en liten bit av det mørke partiet med en microfiberklut med vann på, for å se  om det mørke endres til å bli lysere.

Anonymkode: 4a37f...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Da skal vi prøve med mikrofiberklut og vann. Jeg tror det rett og slett er skitt som har satt seg fast på gulvet, da det lyse området teppet dekket er rent. Forslag til vaskemiddel? Og så vaske skikkelig av med vann for å bort all spor etter vaskemiddel. Eller kanskje droppe det. Vi har sluttet å bruke gulvaskemiddel. Leste et sted at det er vaskemiddel som legger seg på gulvet og som trekker til seg skitt og støv. Så jeg tror kanskje at vi vasker med bare mikrofiberklut og vann. 

Anonymkode: 7b4d4...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe beskytter og lager en hinne.Og er kun det av vaskemidler som gjør dette. Men de aller fleste trenger ikke såpe for å vaske gulv, har man normal rengjøring holder det med vann.

Ser ut som du har vinylgulv, disse tåler alt av vann. Er det mange år gammelt er det nok mye shit inni og da bør det nok mange omganget med salmiakkvann tilmfor å få det rent. Når det er rent kan du forøvrig vaske med grønnsåpe som da vil beskytte gulvet fra å bli skitten ned i dybden

Anonymkode: 3ecc7...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...