Gå til innhold

Laktosefri for oss "friske"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at mitt eldste barn for å være litt laktoseintolerant. Uten å ha notert nøye, så synes jeg at han blir dårlig i magen jo mer melk eller yoghurt han spiser. Tenker å teste ut laktosefrie varer i en periode for å se om det blir bedre for ham.

Jeg tenker at det er enklere å kjøpe alt laktosefritt istedenfor å ha "dobbelt" av alt. Eller er laktose noe man trenger i kroppen?

Anonymkode: c272e...4cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, laktose er ikke essentielt å få i seg. Laktose er en type sukker (disakkarid), ikke et vitamin eller mineral. Altså; laktose er bare en type karbohydrat (sukker) som finnes i meieriprodukter. Sukker kan en få fra så mangt :) Det eneste "spesielle" med laktose er at kun en liten del av verdens befolkning tåler det (de fleste i nordlige strøk). Resten av verden lider ingen nød selv om de ikke tåler laktose. 

Det eneste negative ved å kjøpe laktosefritt til alle, også de som tåler det, vil være at det er en del dyrere. Men farlig er det absolutt ikke. 

Hilsen kjemi-nerd... :) 

Anonymkode: b7359...4f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er meget laktoseintolerant, måtte endre hele kostholdet til laktosefritt. Samboeren min som ikke er laktoseintolerant, men henger seg på mitt kosthold, sier han føler seg bedre etter å ha byttet. Mindre tung i kroppen, bedre mage, finere hud. Så vet ikke, kanskje fordeler for alle.

Anonymkode: 10e31...f96

AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids forsøke plantemelk. Noen av de har tilsatt kalsium så du kan alltids kjøpe noen av de om du er bekymret. Det er veldig ulik smak på de ulike plantemelkene, så om han ikke liker soya kan det fortsatt være at han liker ris eller mandel

Ellers har mandler mye kalsium og er sunt å spise innimellom. Om han spiser mye ulike grønnsaker og frukt får han sannsynligvis alt han trenger 

Når det gjelder laktosefritt, jeg tenker det beste er å spise annen mat enn å bruke masse typer laktosefri ost, laktosefri melk, laktosefri fløte osv. Spis heller mer grønnsaker, bønner, nøtter, linser, frø, brød, havre(grøt) og den slags. Mye sunnere. 

Anonymkode: 96397...28c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk folkens! Da prøver vi laktosefri i en periode.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder laktosefritt, jeg tenker det beste er å spise annen mat enn å bruke masse typer laktosefri ost, laktosefri melk, laktosefri fløte osv. Spis heller mer grønnsaker, bønner, nøtter, linser, frø, brød, havre(grøt) og den slags. Mye sunnere. 

Enig med deg at det er mye sunnere, men det er ikke lett å få småbarn til å spise grønnsaker, linser eller bønner ;) Havregrøt liker de jo, men det tar tid å lage.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv "laktose-sensitiv". Vil anbefale å først forsøke å gjøre enkle grep innenfor et normalt kosthold. Det gjør det lettere for hele familien. Og er også lettere å forholde seg til når man er på besøk, eller reise. Det er mye billigere, og enklere. 

For meg handler det om å velge bort mat som gir mye laktose på en gang, risgrøt, havregrøt, melkeglass, yoghurt +++. Da kan jeg fint spise produkter som har litt laktose i seg normalt gjennom dagen.

Jeg velger også fullfett produkter, det krever mindre volum (og med det mindre laktose). Med bla fløte og rømme blir det så små porsjoner at jeg ikke merker laktosen. Tilsvarende med meierismør, det er så lite laktose i det at det ikke merkes.

Og jeg forstår selvfølgelig at om man er intolerant blir det noe helt annet, men gitt at det kun er sensitivitet det er snakk om, skal det ofte ikke så store grep til. 

Anonymkode: 4a0a2...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg at det er mye sunnere, men det er ikke lett å få småbarn til å spise grønnsaker, linser eller bønner ;) Havregrøt liker de jo, men det tar tid å lage.

Hæ? Det tar 10 minutter å koke havregrøt?

Anonymkode: 35686...ff8

• Liker 2
Skrevet

Vi er fire i huset, to voksne og to barn på 3 og 6. Den minste får egzema når hun drikker vanlig melk, så jeg kjøper laktosefri og vi bruker den, alle sammen. Jeg har lagt merke til at den eldste jenta mi sluttet å klage på vondt i magen, og jeg og. Mannen min ser ikke forskjell.

Også, barna spiser smør, yoghurt, gulost (men ikke brunost, den har mye laktose) og alt er helt ok, ikke vondt i magen, ikke egzema. De får plager bare av melk. Litt rart, men så lenge fungerer det, er det bra til meg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er også litt nysgjerrig på det. Har jeg lagd havregrøt feil alle disse årene? Jeg koker det ikke 10min en gang. Bløtlegger det av og til dagen før, samt setter et glass med frosne bær i kjøleskapet som tiner over natten. Så koker jeg grøten sammen med mandel- og havremelk og etterpå har jeg på bær, litt knuste linfrø og evt sesamfrø om jeg føler for det. Knasgodt 

• Liker 2
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids forsøke plantemelk. Noen av de har tilsatt kalsium så du kan alltids kjøpe noen av de om du er bekymret. Det er veldig ulik smak på de ulike plantemelkene, så om han ikke liker soya kan det fortsatt være at han liker ris eller mandel

Ellers har mandler mye kalsium og er sunt å spise innimellom. Om han spiser mye ulike grønnsaker og frukt får han sannsynligvis alt han trenger 

Vi trenger ikke få i oss kalsium, vi har mer enn nok fra før. Nordmenn er faktisk på topp i melkedrikking og på topp i beinskjørhet, og det er kalsiumet som gjør oss beinskjøre da vi ikke produserer eget når vi tilfører for mye. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt kan du lage i microen. Jeg lager det hver dag på jobb, tar 5 min toppen. Tar faktisk kortere tid enn å lage seg en brødskive når jeg tenker meg om.. 

Det er faktisk ingen av oss som egentlig tåler laktose. Melk er til for å lage en kalv til en stor ku/okse og har ingenting i oss å gjøre. Støtter den med å prøve plantemelk istedet. Havremelk er utrolig godt i feks havregrøt, og rømmen og fløta er bedre enn originale produkter. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mistenker at mitt eldste barn for å være litt laktoseintolerant. Uten å ha notert nøye, så synes jeg at han blir dårlig i magen jo mer melk eller yoghurt han spiser. Tenker å teste ut laktosefrie varer i en periode for å se om det blir bedre for ham.

Jeg tenker at det er enklere å kjøpe alt laktosefritt istedenfor å ha "dobbelt" av alt. Eller er laktose noe man trenger i kroppen?

Laktoseintoleranse utvikler seg gjerne fra tidlig i tenårene, medfødt intoleranse er ekstremt sjeldent. Hvis barnet er yngre enn det og reagerer på melkeprodukt er det mer sannsynlig allergisk mot melkeprotein og vil reagere på laktosefri alternativer og. Men du taper ingenting på å prøve, melkesukker er ikke noe man trenger, men vær obs på at det ofte brukes som et "sunt" søtningsmiddel i ferdigvarer/halvfabrikata. De produktene må også unngås om du vil sjekke om reaksjonen er på laktose.

Skrevet

Det er ikke noe problem å bare bytte til laktosefrie melkevarer. Laktose er ikke noe kroppen trenger. Det er også mye utvalg nå av laktosefrie varer. Jeg syntes det er mer praktisk å kjøpe disse uansett da laktosefri melk/rømme/fløte har lengere holdbarhet enn vanlige produkter. Ost er som regel også nesten naturlig laktosefri. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som tar skade av å bruke laktosefrie produkter, så det er jo bare å teste. Hvis det ikke hjelper så sjekk ut plantebaserte produkter, men anbefaler lege før det :) 

Anonymkode: 0a499...2da

AnonymBruker
Skrevet

Laktosefrie produkter laget på kumelk smaker akkurat det samme, og fungerer på samme måte i mat og bakst, som dem med laktose. Laktosefrie produkter har også mye lenger holdbarhet. Noen kroner dyrere er hvert produkt, men det er ingen vannvittige forskjeller, så det er bare for hele familien å bytte over.

Anonymkode: c3314...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne få tipse deg om at den laktosereduserte melken er vesentlig billigere enn den som er helt laktosefri. 

Anonymkode: c3190...4c6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil gjerne få tipse deg om at den laktosereduserte melken er vesentlig billigere enn den som er helt laktosefri. 

Anonymkode: c3190...4c6

For mange laktoseintolerante er laktoseredusert like ille som laktoseholdig. Hvis Ts vil sjekke om barnet reagerer på laktose MÅ h*n benytte laktosefrie produkter og unngå laktose i alle andre former i i to-tre uker for å få sikkert resultat.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg takker for svar! Vi skal også prøve ut diverse plantemelk. Håper at jeg finner en plantemelk som inneholder omtrent det samme, smaker like bra og fungerer som en ekte melk i matlaging :) 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

? Det tar 10 minutter å koke havregrøt?

Nei, sant. Det er noe jeg gjerne lager når vi skal være hjemme, men det er typisk ungene å plutselig ha noe å spise / drikke i det vi skulle akkurat gå ut, hehe. Oftest får de frukt, melk eller yoghurt noe som de spiser/drikker på under 5 minutter. Gidder ikke å bruke 10 minutter på et «mellommåltid» :)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv "laktose-sensitiv". Vil anbefale å først forsøke å gjøre enkle grep innenfor et normalt kosthold. Det gjør det lettere for hele familien. Og er også lettere å forholde seg til når man er på besøk, eller reise. Det er mye billigere, og enklere. 

Ja, jeg tror jeg er muligens litt laktose-sensitiv selv - det er iallfall moren min. Det er ikke noe jeg særlig tenker på, men verdt å prøve å kutte ut laktosefri for å se om vi faktisk er laktose-sensitiv. Hvis det går bedre etter 2-3 uker, så kan vi kanskje prøve å innføre litt laktose i små mengder. Kun inni matlaging kanskje.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

2,5 min i mikroen for min del😊

Anonymkode: e1e48...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...