AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #1 Skrevet 3. juli 2018 Jeg har en sønn som nettopp fylte tre. Planen var å slutte med bleie denne sommeren. Han skal begynne på storbarnsavdeling i bhg til høsten, og han er jo gammel nok til å slutte. Vi begynte i det små, gikk uten bleie noen timer, hyppige pottebesøk og masse ros når det kom noe i potten. Men så har det stagnert helt der. I starten var han ivrig, løp på potten når han kjente at det kom noe, og så ut til å ha kontroll. Han hadde ingen uhell de første dagene, men så begynte han å tisse på gulvet/ i klærne. Først da sa han ifra, gikk på potta og tisset ferdig der. Han hater do, men liker potta, så vi holder på den. Han har aldri bæsjet i potta, så nå opplever jeg at han går og holder seg når han er uten bleie. Jeg er redd for at han skal få mageproblemer og forstoppelse, så i dag spurte jeg om han ville ha bleie på. Han ble lettet og lykkelig, og ville veldig gjerne ha den på. Han har ikke bæsjet på et par dager, så jeg tror kanskje det er lurt med en pause fra pottestyret. Jeg er påpasselig med å rose masse når han tisser i potta, og jeg blir aldri sint når det går galt. Han får gå på potten, gjøre seg ferdig, får tørre klær og løper tilbake til det han holdt på med. Belønningssystem funker mot sin hensikt, han blir bare innmari lei seg når det ikke kommer noe og han da ikke får klistremerke. Vi har kjøpt inn haugevis med kule truser med favorittfigurene på. De var veldig morsomme i starten, og da gikk det veldig bra, men nå er bleien tryggere. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg vil jo gjerne ha han bleiefri til bhgstart, men dette ser ikke ut til å gå veien. Anonymkode: ede91...2e7
matrobot Skrevet 3. juli 2018 #2 Skrevet 3. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil jo gjerne ha han bleiefri til bhgstart, men dette ser ikke ut til å gå veien. Det er forståelig, men det er heller ikke lurt å stresse ham. Jeg har omtrent samme problem med min yngste nå. Hun er ikke glad i å sitte på do eller potten, men jeg vurderer å la henne gå naken rundt i hagen hele sommeren (når det er fint vær) med en potte i nærhet. Så kan hun kanskje oppdage at det er lurt å gå til potten istedenfor å grise på seg selv. Men ja, noen slutter når de er 2, noen 3 og noen 4. Ikke stress med det
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #3 Skrevet 3. juli 2018 Hadde bare fjerna bleien i sommer, gitt noen kule truser som sommergave og hatt potte i nærheten ca alltid. Når du ser på ham at han må på do så går dere sammen uten noe og men. Det er trygt og godt med alt som er kjent, gi han bare tid på å bli kjent med kroppens signaler. Men hadde definitivt fjerna bleien fra dere står opp og til han legger seg. Babyverden/familieverden har en fin artikkel som heter «bleiefri på en helg» eller noe sånt, anbefaler å lese den! Anonymkode: b87e1...1df 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #4 Skrevet 3. juli 2018 Han må bør få klistremerke hver gang han går på di når han er så liten, også heller få to klistremerker når han har bæsjet/tisset på do/gått selv osv. Kjøp doring og krakk og sett bort potta. Vår eldste var krakilsk og skulle absolutt ikke sitte på do. Vi vurderte at det var mer en usikkerhet som var årsaken, og valgte "frivillig og hyggelig tvang", av typen "jeg forstår at du synes do er rart, men mamma mener det er best du prøver en liten tur allikevel og mamma må derfor bestemme akkurat nå. Skal vi synge dosangen sammen?" Etc. Og et tips! Når bleien er tørr om natten/morgenen, er det et tegn at barnet er klar for å slutte med bleie. Anonymkode: 1ccc3...96f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #5 Skrevet 3. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han må bør få klistremerke hver gang han går på di når han er så liten, også heller få to klistremerker når han har bæsjet/tisset på do/gått selv osv. Kjøp doring og krakk og sett bort potta. Vår eldste var krakilsk og skulle absolutt ikke sitte på do. Vi vurderte at det var mer en usikkerhet som var årsaken, og valgte "frivillig og hyggelig tvang", av typen "jeg forstår at du synes do er rart, men mamma mener det er best du prøver en liten tur allikevel og mamma må derfor bestemme akkurat nå. Skal vi synge dosangen sammen?" Etc. Og et tips! Når bleien er tørr om natten/morgenen, er det et tegn at barnet er klar for å slutte med bleie. Anonymkode: 1ccc3...96f De fleste anbefaler å ikke bruke klistremerker/behaveoristiske læringsmetoder på barn. Ytre motivasjon (særlig om dette brukes mye) gjør at barnet ikke klarer å utvikle sin indre motivasjon. De kan bli demotivert og passive Jeg ville heller latt barnet gå uten truse (truser kjennes ut som bleie, og uhell skjer derfor oftere ). Gå på do selv foran barnet. Vis hvordan det gjøres. Dersom barnet er klar for bleieslutt vil han være opptatt av dette selv. Snakk om at store barn går på do. Nevn gjerne noen "kule" eldre barn som er flink og har sluttet med bleie. Gi barnet tid. Ta det ofte på do/potte. -pedagog Anonymkode: 4d885...686 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå