AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Det finnes masse om temaet på nettet, og jeg har lest en de (og hørt litt ulikt fra bekjente, familie etc.). Men det jeg lurer på er om barn som vokser mye "tidlig," altså før puberteten, på en måte "bruker opp" veksten sin og ender opp med å bli lave til slutt? Sønnen min er 10 nå, og er 153 cm, har vokst 15 cm på de siste to årene. Det er altså noen år til han kommer i puberteten, og håper det ikke er vanlig at noen som alltid har vært høyest i klassen, plutselig ender opp som en av av de laveste på ungdomsskolen eller på vgs? Ikke at det er noe galt i hverken å være lav eller høy, men høyden henger jo litt sammen med selvoppfattelsen til barn ettersom de vokser opp. Spør fordi jeg av en eller annen grunn har tenkt enn del på dette i det siste, lest om det, og ikke funnet noe entydig svar. Er flere som kommenterer at "oi, han er jo høy for alderen, han er sikkert en av de som vokser ferdig fort." Anonymkode: 3ecca...b20
Sushi Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Tror ikke det har noe å si hvor høy han er akkurat nå, men det er visstnok sånn at de som kommer tidlig i puberteten blir lavere (som voksne) enn de som kommer sent i puberteten.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 Det har ingenting å si. Noen vokser fra seg tidlig, andre vokser jevnt og noen vokser helt til slutt. Broren min var en av de høyeste da han var 12-13 år fordi han var 170. Han ble ikke så mye høyere, så nå er han vel lav da. Tror ikke det var noe stor greie for han egentlig Anonymkode: eb346...60b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ingenting å si. Noen vokser fra seg tidlig, andre vokser jevnt og noen vokser helt til slutt. Broren min var en av de høyeste da han var 12-13 år fordi han var 170. Han ble ikke så mye høyere, så nå er han vel lav da. Tror ikke det var noe stor greie for han egentlig Anonymkode: eb346...60b Hvor høye er foreldrene deres da? Det har vel også en del å si. Anonymkode: 3ecca...b20
Gjest BearMama Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes masse om temaet på nettet, og jeg har lest en de (og hørt litt ulikt fra bekjente, familie etc.). Men det jeg lurer på er om barn som vokser mye "tidlig," altså før puberteten, på en måte "bruker opp" veksten sin og ender opp med å bli lave til slutt? Sønnen min er 10 nå, og er 153 cm, har vokst 15 cm på de siste to årene. Det er altså noen år til han kommer i puberteten, og håper det ikke er vanlig at noen som alltid har vært høyest i klassen, plutselig ender opp som en av av de laveste på ungdomsskolen eller på vgs? Ikke at det er noe galt i hverken å være lav eller høy, men høyden henger jo litt sammen med selvoppfattelsen til barn ettersom de vokser opp. Spør fordi jeg av en eller annen grunn har tenkt enn del på dette i det siste, lest om det, og ikke funnet noe entydig svar. Er flere som kommenterer at "oi, han er jo høy for alderen, han er sikkert en av de som vokser ferdig fort." Anonymkode: 3ecca...b20 Hehe...»brukt opp vekstkvoten»fordi han har vokst mye de siste 2 årene 😅 Mener ikke å være stygg altså. Synes bare det var litt morsomt. Barn vokser i rykk og napp. Og gutter spesielt. Det mest naturlige er å se på høyde til mor og far. https://www.babyverden.no/kalkulator-sa-hoyt-barnet/ 😊
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 9 minutter siden, BearMama skrev: Hehe...»brukt opp vekstkvoten»fordi han har vokst mye de siste 2 årene 😅 Mener ikke å være stygg altså. Synes bare det var litt morsomt. Barn vokser i rykk og napp. Og gutter spesielt. Det mest naturlige er å se på høyde til mor og far. https://www.babyverden.no/kalkulator-sa-hoyt-barnet/ 😊 Er ikke jeg som kom på tanken, er andre som har sagt det til meg. Ja, høres "morsomt" ut, men skjønner ikke hvorfor folk skal si sånt om andres unger. De som har sagt det har stort sett vært foreldre med barn som er ganske små for alderen, mulig det er noe sjalusi på en rar måte, men vet ikke. Anonymkode: 3ecca...b20
Gjest BearMama Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke jeg som kom på tanken, er andre som har sagt det til meg. Ja, høres "morsomt" ut, men skjønner ikke hvorfor folk skal si sånt om andres unger. De som har sagt det har stort sett vært foreldre med barn som er ganske små for alderen, mulig det er noe sjalusi på en rar måte, men vet ikke. Anonymkode: 3ecca...b20 Om det er vekst, kropp eller annet så er det en uting å i det hele tatt kommentere sånne ting. Voksne som barn. Vil påstå at det er mangel på sosiale antenner og ikke noe jeg hadde brydd meg om. Neste gang får du svare «Ja, siden han har vokst litt ekstra de siste par årene så er han nå ferdig utvokst. Vekstkvoten er nå brukt opp og han vil være 153 for alltid. Du vet at de fleste 10 åringer som vokser noen ekstra cm før de kommer i puberteten er ferdig utviklet? Faktisk viser det at de ofte er mer intelligente enn voksne som f.eks påstår at barn som vokser litt ekstra før de kommer i puberteten har brukt opp vekstkvoten sin» 😬
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Helt individuelt. Min lillebror vokste i rekordfart etter han begynte på ungdomsskolen og er i dag nesten 2 m høy. Han var helt gjennomsnittlig høy før der. Forøvrig er både mamma og faren hans lave og ingen i familien er i nærheten av så høye. Anonymkode: 482bb...23b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Jeg var alltid veldig høy som barn. Alltid minst et hode høyere enn alle andre. Jeg var også breiere enn alle andre. Var på flere kontroller husker jeg fordi jeg var unormalt stor. Når jeg var 11-12 år var jeg 166 cm og er det fortsatt i dag (24 år). Anonymkode: e1831...e06
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var alltid veldig høy som barn. Alltid minst et hode høyere enn alle andre. Jeg var også breiere enn alle andre. Var på flere kontroller husker jeg fordi jeg var unormalt stor. Når jeg var 11-12 år var jeg 166 cm og er det fortsatt i dag (24 år). Anonymkode: e1831...e06 Er du ca. like høy som foreldrene dine? Anonymkode: 3ecca...b20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå