Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er dere med barn og penger? Får de bruke pengene sine på hva de vil, eller skal det spares til senere? Her i huset ble 10 åringen sur fordi han ikke fikk lov til å bruke 850,- på et playstadion kort som han igjen etterpå skulle bruke på å kjøpe ting på fornite.... 

Jeg har også tidligere sagt nei til brukt av ekte penger på spill/ting i spill. Jeg ser helst at de sparer, men har liksom ikke noe svar når de spør hvorfor

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av (bursdags)pengene får av kontanter barnet bruke som ønsket, resten spares.

Anonymkode: 8e046...1ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bursdagspenger fra barnebursdager/klassevenner får de bruke fritt, ellers må det gå til noe skikkelig som de har glede av lenge.

Anonymkode: d9b4c...382

AnonymBruker
Skrevet

Får de penger til bursdagen så kan de bruke de akkurat som de vil. Men de vet også at det ikke hjelper å komme i etterkant å mase om penger til noe annet. Spesielt hvis de har brukt bursdagspengene på noe idiotisk. Da er ikke mor så veldig grei med penger til f.eks ny tlf, sportsutstyr osv. Så de har lært seg at det er lurt å spare, for da spytter jeg ofte i halvparten når de ønsker seg dyrere ting 😊

Anonymkode: 55f55...d33

Skrevet
2 timer siden, Diana skrev:

Hvordan er dere med barn og penger? Får de bruke pengene sine på hva de vil, eller skal det spares til senere? Her i huset ble 10 åringen sur fordi han ikke fikk lov til å bruke 850,- på et playstadion kort som han igjen etterpå skulle bruke på å kjøpe ting på fornite.... 

Jeg har også tidligere sagt nei til brukt av ekte penger på spill/ting i spill. Jeg ser helst at de sparer, men har liksom ikke noe svar når de spør hvorfor

Jeg synes det er fint at du problematiserer forbruket av penger på spill sammen med barna. Dersom du nekter dem å bruke 850,- til slike ting bør du forsøke så godt du kan å begrunne hvorfor du nekter med dette, ellers vil ikke barnet forstå det, og du kan bli trukket inn i en konflikt som du ikke ønsker. Det andre du kan gjøre er å legge inn en forsinkelse, og en begrensning, slik at dersom barnet fremdeles ønsker deg dette etter f.eks tre måneder, så lar du barnet bestemme, men understreker at det bare er et begrenset beløp, og at du ikke kommer til å tillate flere slike ikke-materielle kjøp av typen spill. Det tredje du kan gjøre, er selvsagt å foreslå alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn fikk jeg bruke penger jeg fikk til bursdag/sparte opp selv ved å gjøre småjobber på hva jeg ville. Jeg hadde ikke så "idiotiske" prioriteringer som å bruke masse penger på gaming, men hvis ungen vil bruke 850 kr av sine egne penger på noe sånt får det være hans problem. Jeg syns han burde få lov hvis dette er penger han har spart opp selv. 

Anonymkode: c47b6...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mer på at du lar barnet ditt på 10 spille et spill med 12 års aldersgrense.

Anonymkode: d2b9a...0da

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Mindre summer som han får i bursdag/julegave får ungen bruke på akkurat det han vil. 

Men han vil også vokse opp med at litt større og dyrere ting kun er forbeholdt jul og bursdag og at om han ønsker seg noe «luksus» resten av året så må han spare til det selv. Ønsker han seg f.eks en jakke som er dyrere enn hva jeg er villig til å bruke så får han selv spare til mellomlegget etc. 

Om han da vil prioritere å bruke 850 kr på gaming så er det selvsagt helt ok om det er det som er hans interesse og lidenskap. Skjønner ikke hvorfor du vil nekte han det. Hva annet skal han bruke pengene på? De store summene sparer vi uansett på egen konto som han ikke har tilgang på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...