Gå til innhold

Hvorfor har dere hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil sikkert provosere mange, men dette er noe jeg oppriktig lurer på.

Hvorfor skaffer dere dere hund når dere egentlig ikke har tid? Hunden må være alene hjemme i 8 timer ( +/- ), mange av dem sitter da stengt i bur. Når dere kommer hjem er det middag, en kjapp luffting med hund, før dere raser avgårde på fritidsaktiviteter.
Deretter er det lekser og leggetid - hunden må da gjerne ligge i bur, igjen.
I helgene er det familiebesøk, venner, hit og dit. Kanskje er hunden heldig og dere tar en lang tur i skogen, på fjellet eller noe - hvis dere har tid.

Så er det ferietid, og da skal dere selvfølgelig reise utenlands, så hunden må passes av villt fremmede i form av privat pass eller kennel.

Jeg mener at når man skaffer seg en hund, så handler det om prioriteringer, man må velge bort noe. Å ha hund er en livsstil. Jeg sier ikke at man ALDRI skal reise bort uten hund, eller gjøre noe uten hund, men når det blir så godt som hele tiden?!

Anonymkode: f4f97...daa

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg og når jeg ser dette hos venner og familie har jeg forsøkt å nevne det - nylig sa en venninne at hun skal få seg en valp, men hun er stort sett borte fra huset 10 timer hver eneste dag og hun reiser langt i alle ferier og hun har ikke tenkt å endre på noe. Da ga jeg henne klar beskjed hva jeg synes. Dessverre vil ikke folk høre på fornuft dersom det går imot deres ønsker. 

Anonymkode: deae9...c4c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så en annonse på finn.no for en tid tilbake. Der en småbarnsfamilie nettopp hadde anskaffet seg valp. Annonsen gikk ut på at de så etter et hjem nr 2; ''Har du lyst på hund, men ikke tid?'' Vi har en 3 mnd'er gammel valp.....''

Ble bare trist.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg har hund, men det handler vel mest om selskapet på tur og den generelle kosen. Fordi min hund har separasjonsangst, så er hun aldri alene og jeg har en fast hundepasser i familien som har hunden når jeg er på jobb (der hun får lengre turer og utfolder seg med en annen hund i større hage). For meg innebærer det å ha hund å planlegge livet rundt hunden, hvis vi skal spise ute på sommeren så spiser vi ute der det er mulig å ha hunden med og det samme hvis vi skal på besøk hos andre.

Det er ikke nødvendig å ha hunden i bur, utenom i bil, dersom man jobber med ro-trening inne og ikke minst at hunden ikke får vase rundt hos andre som den selv vil.

Nå ventes det barn, og vi har en plan B med pass hos familie for hunden de periodene det blir nødvendig å skjerme hunden, så den ikke skal bli stengt unna barnet og separert fra de områdene hun vanligvis får gå på. Vi er veldig heldige som har en familie som stiller opp for oss og hunden, og hundeholdet vårt er dessverre avhengig av det. Det tror jeg forsåvidt de fleste sitt hundehold vil være avhengig av, at andre stiller opp og passer hunden for at den skal være minst mulig alene dersom man ikke har anledning til å ta den med på jobb.

Feriene vi har hatt hittil innebærer at vi har med hunden, mest fordi egen økonomi ikke har tillatt større ferieturer - men det kunne ikke falt meg inn å sende hunden på kennel. Da måtte vi planlagt ferien utenom hundepasseres ferie, så vi har pass.

Anonymkode: b1f43...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der har jeg også lurt på. Liker hunder for all del, men jeg mener det ikke er forenelig med vanlig arbeid.

Fikk meg samboer for noen år siden, med to hunder "på kjøpet". De er ofte gjenstand for krangel desverre. De er som oftest med henne på jobb, ligger i det man kan kalle service-bilen. Ellers så ligger de og sover, eller graver i plenen og driter over alt. Røyter noe helt vanvittig. Dama skal på død og liv ha de i møblene, jeg jager dem ned. Spiser min datters leker osv. Ikke kommer de på innkalling, stikker av ved første mulighet. De åpner dører, så de må være låst til en hver tid. Det var med nød og neppe jeg fikk dem permanent ut av senga i det minste. Utemte hunder er det verste jeg vet. 

Men kan man nevne for en stolt hundeeier (hundemamma...?) Diverse forpliktelser som følger med hundehold? Å neida. Når begeret nærmer seg fullt må jeg minne om at møkk rundt husveggene skal fjernes hver dag, det må støvsuges hver dag. Søl runt matskåler må fjernes hver dag. Jeg er et fryktelig slemt, følelsesløst og empatimanglende troll som våger å bringe slike tema på banen. Man skal visst ha "forståelse" for hvorfor det er slik. Vi skal reise bort en ukes tid i sommer, er veldig spent på hvordan hun har tenkt å ordne tilsyn til hundene. 

Har veldig sansen for selskapet det er i en hund personlig, men ville aldri anskaffet en selv siden jeg er borte minst 8 timer hverdager. Da jeg var singel kunne jeg godt passe en hund ei helg, eller ta med en bekjents hund på turer i marka.

Har også en (tidligere..) kamerat som flyr inn og ut av fengsel pga. Dop og vold osv. Mellom hvert fengselsopphold skaffer han seg hund, selvfølgelig verdensmester på dressur (les juling), så når det er tid for fengsel igjen må hunden omplasseres. Men det stakkars dyret må avlives siden psyken er helt skakkjørt. Dette har skjedd 3 ganger nå. Nå er det ny valp ser jeg på sosiale medier, jeg gremmes.

Anonymkode: 93506...34c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hund fordi jeg elsker dyr og ønsket det i livet mitt. 

Jeg bor på gård, og hunden går mye fritt her. Vi går ikke på lange turer hver dag, pga helsetilstand til hunden, men den får rikelig med mosjon gjennom uken. Jeg er hjemme fra arbeid rundt 14 de fleste dager. Så er jeg sammen med hunden hele dagen. Når jeg handler, skal på besøk eller annet, så er hunden bare hjemme i stua og på gangen (snill hund som ikke ødelegger noe). Ville aldri brukt bur. Brukte bare bur de første månedene for å trene på å være hjemme. 

Vi reiser vekk en uke på sommeren til Spania, ellers er det en helgetur en gang i året. Ellers hjemme.

Anonymkode: 9748d...fd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tråden er myntet på de som har hund, men som ikke har tid. De som ikke er villige til å ta det ansvaret det innebærer, og bruke tid på hunden. De som ikke er villige til å innse at man må prioritere at man faktisk har hund.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke burde hatt hund, men det får vi gjort lite med dessverre.

Anonymkode: 063ed...94e

Skrevet

Jeg er hjemme hele dagen lang siden jeg er ufør pga. psykiske problemer og fysisk. Så hundene her får masse tur hver eneste dag. Går ofte tre timer hver dag. Jeg har ingen venner og drar aldri på ferie siden jeg ikke tør å gjøre det alene. Jeg sitter bare inne hver eneste dag bortsett fra det å gå tur da tur hjelper på angsten og det å gå. I tillegg er det så mye selskap i det å ha hund og siden jeg kun har foreldrene mine så er jeg mye ensom og jeg hadde aldri klart dagene uten hund. Da må jeg ut hver dag flere ganger hver dag og jeg er tryggere med hund siden jeg er så redd, engstelig og nervøs av meg som person. Hundene er helt motsatt så det passer meg utmerket. Glad de ikke har "smitta " angsten fra meg siden de merker når eieren er redd ol. men siden jeg alltid er redd så er det stabilt så da blir hundene også tryggere siden det er stabilt og en del av meg hele dagen lang. Glad hunder finnes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke svar fra de som har den typen hundehold du skisserer her. Det er en gruppe som er svært lite mottakelig for kritikk eller spørsmål rundt hundeholdet. 

Vi har en hund som SELVSAGT aldri er i bur. Både jeg og mannen min jobber fulltid, men på grunn av ulike arbeidstider er han kun alene 4 timer. 2 av 5 arbeidsdager er han hjemme hos mine svigerforeldre istedenfor å være hjemme. Vi bruker mye tid på å aktivisere og hygge oss med hunden vår fordi han er en viktig del av vår familie.

Anonymkode: a356e...6c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er din definisjon på tid da? Skal ikke vanlige mennesker kunne ha hund? Jeg og samboer bruker mye tid på hunden på fritiden, men vi kan jo ikke gjøre noe med jobbtidene våre. Jeg er lærer, så hunden er aldri alene 8 timer av gangen, men 6-7 timer blir det jo. Den har tilgang til nesten hele huset når vi er borte. Forøvrig valgte vi med vilje en bedagelig rase, slik at den skulle passe inn i vår hverdag. 

Vi har hund fordi vi er dyreelskere, og særlig hundeelskere. Hunden er både et familiemedlem og en hobby for oss.

Anonymkode: 46e36...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke i målgruppen din, men svarer likevel. Fikk meg hund som student, og hadde maks 1 forelesning om dagen og var borte i 3 timer. Når jeg hadde hele dager ble hunden med samboeren på jobb. Har også katt, så de har mye selskap i hverandre. Når jeg fikk jobb takket jeg ja til en jobb hvor hunden kunne være med. Vi går frem og tilbake. Har også mye hjemmekontor. Aldri brukt bur, drar på båtferie om sommeren eller tar tog til andre deler av Norge. Har folk jeg stoler på som han kan passes av.

Det gjelder ikke for alle vennene mine. Ei venninne har hunden i varebil utenfor jobben, og går ut til den kanskje 2 ganger om dagen. En annen venninne fikk et barn med spesielle behov og hunden blir fullstendig oversett. Lite tur, lite kos, mye hundepass hos andre. Ei annen venninne jobber på sykehus og har innimellom vakter som varer i 12 timer. Hun har tenåringsbarn som da er hjemme, men de er ikke så veldig flinke med hunden. Felles for dem at hund var noe de bare måtte ha, og de fikk alle mer tid og oppmerksomhet i starten, og så dabbet interessen deres av. Hunden har blitt et inventar i livet deres, istedet for fokuset, som det burde være. De mener det er verre å gi bort hunden enn å la den leve sånn til den dør. Jeg har sagt fra, men de bryr seg ikke. De mener hundene har det helt greit. Mange hunder har det verre, må vite.. 

Anonymkode: 35492...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et sidespor her, men det snakkes om bur. Jeg har hørt at en hund som har et helt hus til rådighet når den er hjemme alene blir mer stresset enn om den blir stengt inne i et bur. Grunnen skal være at hunder har en trang til å ville kontrollere og passe på reviret sitt. Et helt hus er uoversiktlig, mens et bur er veldig oversiktlig og gir dermed en langt roligere hund. Jeg har ikke hund selv og tenker jo at det må være bedre for bikkja å ha litt plass til å bevege seg på, men kanskje jeg tar feil?

Anonymkode: 29284...f04

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jeg har hund? Nei, det lurer jeg på selv noen ganger.

Skaffet meg hund da jeg var student med svært få forelesningstimer (i alle fall som jeg møtte opp på) men nå som jeg har fulltidsjobb, barn og hele pakka så aner jeg faktisk ikke hva jeg har hund for, siden jeg har svært lite tid til å være sammen med henne. Men det er ikke akkurat bare-bare å omplassere en 13 år gammel hund heller... 

Livet skjer. 

Anonymkode: fab70...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke denne tråden treffer så mange, for de fleste mennesker er normale i hodet, og har ikke hunden liggende i bur store deler av dagen. Da må du henvende deg til Dyremishandlerguiden, ikke Kvinneguiden.

Anonymkode: dbb60...4b8

• Liker 5
Skrevet

Fordi jeg har tid og han gjør meg glad ☺️

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje et sidespor her, men det snakkes om bur. Jeg har hørt at en hund som har et helt hus til rådighet når den er hjemme alene blir mer stresset enn om den blir stengt inne i et bur. Grunnen skal være at hunder har en trang til å ville kontrollere og passe på reviret sitt. Et helt hus er uoversiktlig, mens et bur er veldig oversiktlig og gir dermed en langt roligere hund. Jeg har ikke hund selv og tenker jo at det må være bedre for bikkja å ha litt plass til å bevege seg på, men kanskje jeg tar feil?

Anonymkode: 29284...f04

Det er bare tull. Ser man at hunden blir stresset av å ha et helt hus til rådighet, kan man begrense området dens til f.eks stua.

Anonymkode: dbb60...4b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal anskaffe seg dyr, hund inkludert, må man være klar over de mange ofringene man må gjøre i løpet av hundens potensielt 15 år lange liv. En hund krever mye arbeid, og man må prioritere den tiden som kreves for å ta vare på den, lufte og gå tur, stelle, være sosial med den, gi mental og fysisk trening, osv. Det er ikke bare tiden som må prioriteres, pengene må også prioriteres. Hund er dyrt. Det koster i forsikringer, tannstell, kvalitetsfòr og utstyr, hundepass i ferietider osv. 

Når det er sagt så er det å ha hund en fantastisk ting for ensomme sjeler, eller mennesker og familier som trenger en ekstra bestevenn i hjemmet. En hund kan være en følgesvenn i livet, og kan kurere depresjoner og ensomme tanker. Noen ganger pleier jeg å tenke at hunden tar seg like godt av meg som jeg tar meg av den.

Anonymkode: 11ea7...4e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man aldri kan la hunden være alene eller ligge i bur, så er det ganske mange somaldri kunne hatt hund.. Og det er jo synd. Men hunden må prioriteres, og legges til rette for. En hund kan fint være alene noen timer, så lenge resten av dagen består av kvalitetstid. 

Vi har hund for selskap på tur, og hjelp på jakt  (Jakthund). Han er en del av familien, og vi setter av tid til han hver dag og legger opp dagen til å passe han også. 

Han er alene i 4-8t 2-ganger i uka, men da får han tur og trening på ettermiddag/kveld. Er ungene på aktiviteter, så er han gjerne med, og får sin tur/trening da. Men ja, han er alene litt, men ikke i bur. 

Anonymkode: f6060...751

Skrevet

Skal aldri være uten hund noensinne igjen. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...