Gå til innhold

Mistet lysten på ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har en 1.klassing i august. Hun har siste uka i bhg denne uka som kommer. Hun har siste 3ukene blitt veldig fint både hjemme og i bhg(spesielt ved levering,). Hun har hylt og holdt seg fast. Har det fint etterpå. Hun gruer seg til å slutte i bhg,da hun mister vennene sine. Skolestart er også veldig skummelt,og gir henne mye engstelse. Nå i helgen har hun vært merkbart mere negativ til å dra på ferie. Selv mormor er utelukket! Hun vil ingen steder,og denne negativitet en påvirker meg og gjør et jeg har mistet lysten til å dra på ferie. Jeg er annerkjenne de på hennes følelser,jeg er bestemt,jeg setter grenser,jeg gir omsorg og trøst...men det tapper meg. 

Min kjære mann er bonde og regnskapsfører,og har jobbet mye ekstra med regnskap siste 6mnd grunnet omlegging av nytt datasystem. Han har derfor vært mindre tilgjengelig enn det han pleier,noe som også virker inn.

Hva kan jeg gjøre for å snu denne sirkelen?

Anonymkode: 9558c...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er store omveltninger i livet hennes. I tillegg ser hun kanskje pappa mindre enn vanlig? Og kanskje mamma virker litt stressa og rar? Helt naturlig å komme med en reaksjon. Sett deg i hennes situasjon. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å bytte jobb, mistet kontakt med vennene mine, mannen min hadde vært mye borte og stressa - så hadde jeg også reagert og kanskje heller søkt det trygge og fine (hjemme med mamma og pappa) heller enn mer nytt og usikkert (ferietur). Trygg henne på at det blir fint, prat om hva dere skal gjøre og forsikre om at alle skal være sammen, fortell hvor mye du gleder deg til ferie med henne. Kanskje dere kan finne frem kofferten og begynne å pakke litt sammen? Eller kjøpe nytt badetøy hvis mormor bor nært stranda e.l? Fokuser på det positive og vit at det er helt normalt :) veldig mange får reaksjoner når de skal slutte i barnehagen.

Anonymkode: 6e422...cb8

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Dette handler om henne, ikke deg. Du kan la dine følelser ta overhånd her. 

For noen barn er det stor overgang å forlate barnehagen. De har tross alt vært akkurat der i mesteparten av livet sitt. Og nå skal det plutselig forsvinne. Ferien var noe som var gøy fordi det var en del av rutinene de var vant med og de visste at de skulle tilbake til trygge omgivelser.

Nå er ferien noe skummelt og trist fordi hun vet at hun ikke skal tilbake til et sted der hun følte seg trygg med kjente omgivelser, ansatte og barn. 

For et lite barn kan dette være overveldende følelser. 

Anbefaler deg å lese disse

https://www.side2.no/foreldre/psykiater---dette-bor-du-si-til-barna-for-skolestart-4612438

https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/393-skolestart-til-hosten-begynn-forberedelsene-allerede-na

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Er det et sted dere kan møte noen andre skolestartere, slik at hun kan bli litt kjent med andre som skal begynne i klassen, og se at det ikke er så skummelt? F.eks. en lekeplass eller noe i nærheten av skolen? Eller kanskje det går an å gå noen turer innom skolegården i dagene som kommer? Det er sikkert SFO der, men det er sikkert ok at dere er der og leker litt og observerer. Kanskje er dette nok til at hun blir tryggere?

Anonymkode: feab2...0be

Skrevet

Enig med de over her. En epoke er over, og hun skal nå gå gjennom en overgangsfase som er skummel for henne. Det er nytt, rett og slett. Hun har ikke livserfaring eller perspektiv til å se for seg eller vite hvordan det kommer til å gå. Men denne erfaringen vil jo være med på å lære henne å takle overgangsfaser med hjelp og veiledning fra dere som foreldre. Denne uken vil sikkert være verst siden hun føler mye på det, men det avtar sikkert i ferien. Før nervene kommer når skolestart nærmer seg. 

Tenker jo at dere må gjennomføre planene som dere har lagt. Anerkjenn følelsene, men ikke la dem styre deres planer. Sett grenser viss hun tråkker over grensen, men støtt henne og styrk selvtilliten hennes på at hun kommer til å takle dette selv om det er skummelt. Det vil ikke være skummelt når hun har blitt kjent med lærerne og sine klassekamerater og blitt vant med skolen.

Selv om hun ikke husker det så har hun gått gjennom dette før når hun startet i bhg. Bruk det for å styrke henne. 

Skrevet

Det er veldig vanlig at de siste månedene før skolestart er utfordrende. Jeg har opplevd det med alle mine tre og også med andre barn. Som de andre sier, det er store endringer i livet hennes. Ting vil sannsynligvis falle til ro når skolestart er vel overstått.

AnonymBruker
Skrevet

Les om sorg. 

Anonymkode: 93e33...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...