Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2005 #21 Skrevet 6. mars 2005 Det samme gjelder forøvrig smør / margarin, for mye fett i deigen kveler gjæren. Lurt å huske på
Loolaa Skrevet 6. mars 2005 #22 Skrevet 6. mars 2005 Og så er det en vanlig feil å ikke ha varmt nok vann til tørrgjær. Bruker du det, skal vannet være varmere enn ved vanlig gjær. Det tåler 40 grader, da hever deigen seg fint!
Arkana Skrevet 6. mars 2005 #23 Skrevet 6. mars 2005 Det samme gjelder forøvrig smør / margarin, for mye fett i deigen kveler gjæren. Lurt å huske på Tja, jeg bruker alltid oppskrifter med mye sukker og smør fordi jeg synes det smaker godt, og mine boller blir alltid fine og luftige.
Gjest rabrabara Skrevet 7. mars 2005 #24 Skrevet 7. mars 2005 Jeg vet ærlig talt ikke hva som gjør det, men denne oppskriften fungerer alltid, og jeg har innbilt meg at det er fordi jeg smuldrer smøret i melet.... (Hart sikkert ingenting med saken og gjøre.) 500g hvetemel 2ss sukker 1ts salt 100g smør 50 g gjær (jeg bruker tørrgjær, jeg) 2,5 dl melk Bland mel ,sukker og salt. Smuldre i smøret. (Og tilsett gjær i mitt tilfelle.) Tilsett melk, bland. Hev. (Jeg bruker baderomsgulvet.) Stek 15-20 min, 200 grader. Jeg pensler med litt melk før jeg steker dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå