Gå til innhold

Har du et bolletriks?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg blir sjelden helt fornøyd med bollene mine, mens noen klarer å lage luftige og saftige boller hver gang. Hva er hemmeligheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Bruke søtgjær

*Heve over varmt vann i vasken

Skrevet

Her er min oppskrift på "Garanterte boller". Det er en sånn skolekjøkkenoppskrift, og den funker stort sett for alle som prøver ;)

Det som er viktig, er å elte godt. Best resultat får du om du bruker en kjøkkenmaskin, og lar den elte deigen godt når alt er blandet, gjerne i fem til ti minutter. La deigen heve godt, det er også veldigviktig!

Til ca 24 boller:

0,6 liter melk, skummet eller lett, 37 grader

1 pakke gjær, helst fersk, blandes i melka

180 g margarin, smuldres i melet

ca 900 g hvetemel (ta heller for lite enn for mye, du kan ha i mer om deigen blir for klissete)

9 ss sukker, bland med melet

Litt kardemomme om du liker det

Du blander det tørre for seg, smuldrer i smøret og tilsetter melkeblandingen. ELT!!!

Heves til dobbel str., med plast over. Tar sikkert en time. Badegulvet er fint ;)

Trill ut boller, du kan lage skillingsboller, skoleboller eller vanlige boller, vil du ha i rosiner, går det fint også.

Heves til dobbel str. på platen, gjerne under en bærepose du har klippet opp. Pass på at det er nok mel på bollene så de ikke limer seg fast i plasten. Over plasten kan du ha et kjøkkenhåndkle, og du bør ha de en lun plass, gjerne på badegulvet nå også, om det er rent og pent. ;)

Stekes ved 220 grader, 200 ved varmluft, i ca 10 minutter, til de har fått fin gylden farve. Du kan pensle dem med egg eller melk før steking om du vil.

Lykke til!

Skrevet

mine triks:

La deigen heve til dobbelt størrelse, ta den så ut av bakebollen og bank løs! Hardt og brutalt!

Trill boller og etterhev de til dobbelt størrelse igjen.

Skrevet

Jeg bruker aldri søtgjær og hever aldri over vasken, og bollene mine blir fine og luftige hver gang. Jeg passer på å heve godt og kna godt. Det er det eneste. Her er min favorittoppskrift.

Boller (30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt og mel i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 250 grader i 5-6 minutter.

Skrevet

1/2 ts bakepulver i melet gjør underverker!

Skrevet

Trenger ikke noe triks.. for med denne oppskriften er det umulig å mislykkes :)

50 g gjær

1/2 l melk - lunken

100-150 g smeltet smør

130 g sukker

2-3 ts kardemumme

1 egg

1 kg mel

Heves - rulles ut til boller - heves igjen - pensles med egg - eller ikke og stekes midt i ovnen ca. 200 grader 8-10 minutter (det kommer veldig an på ovnen)

Disse er helt fantastiske .. og umulige å mislykkes med.

Varier med mer kardemumme, fyll med sjokolade eller marsipan osv..

Gjest gjest1
Skrevet
1/2 ts bakepulver i melet gjør underverker!

Sier meg enig. Merkelig at dette ikke er populært i Norge. I England er det kjempevanlig med self-raising flour i alt mulig rart. Viktig å ikke overdrive mengden :)

Skrevet

Har ikke noe triks, annet enn å bruke det rette melet.

For noen år siden bakte jeg mye boller og de ble alltid luftige og fine. Helt til en dag jeg hadde kjøpt mel fra en annen produsent. Da ble bollene tunge og ekle.

Skrevet

...eller så er du som meg - jeg passer ikke sammen med gjærbakst - uansett!! :-? :-(

Har prøvd utallige "idiotsikre" oppskrifter - men det går bare ikke... :riste:

Derimot er jeg kakemesteren blant venner og familie!!! :Nikke: :-)

Kaker kan jeg diske opp så lett som ingenting!!

Vi kan ikke være gode på alt -allemann!!! :wink: :-)

Skrevet
Trenger ikke noe triks.. for med denne oppskriften er det umulig å mislykkes :)

50 g gjær

1/2 l melk - lunken

100-150 g smeltet smør

130 g sukker

2-3 ts kardemumme

1 egg

1 kg mel

Heves - rulles ut til boller - heves igjen - pensles med egg - eller ikke og stekes midt i ovnen ca. 200 grader 8-10 minutter (det kommer veldig an på ovnen)

Disse er helt fantastiske .. og umulige å mislykkes med.

Varier med mer kardemumme, fyll med sjokolade eller marsipan osv..

Ja, disse har jeg lagd en gang og de ble kjempebra. Takk for oppskrift :)

Bollene er tilogmed godkjent av bestemor. ;)

Gjest LoisLane
Skrevet

Bakte dobbel porsjon av din oppskrift, Annevenn. De ble luftige og fine! Jeg brukte gjær for søte deiger, og varierte litt - noen med sjokolade, noen med rosiner og noen helt plain.

Godt ble det også, men jeg ergrer meg grønn over at jeg glemte kardemomme. Da hadde de blitt enda bedre...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker aldri søtgjær og hever aldri over vasken, og bollene mine blir fine og luftige hver gang. Jeg passer på å heve godt og kna godt. Det er det eneste  

Jeg er enig. Det er tålmodighet som teller. Tålmodighet til å kna lenge og vel og tålmodighet til å la deigen heve seg ferdig.

Skrevet

Jeg lager killer boller og skillingsboller. Hemmeligheten (slik jeg ser det) ligger ikke i deigen, men hevingen. Jeg får like bra boller om jeg bruker en ferdig bollemelblanding som hvis jeg bruker min mors oppskrift.

Hemmeligheten min er at jeg dobbelthever. Jeg hever til deigen blir dobbelt størrelse (ca. 45 minutter, avhengig av hvor varm deigen er - bruker tørrgjær og 45 graders væsketemperatur - hvis jeg bruker eltemaskin så har jeg plastlokk over mens deigen hever - da er det enda lunere enn hvis jeg bare hiver et håndkle over). Når deigen er dobbelt størrelse punkterer jeg deigen og lar den heve til dobbelts størrelse igjen. Etter utbaking lar jeg bollene etterheve i 45-60 minutter. Bollene blir luftige. :Nikke:

Harde bolleklumper er en kjempeskuffelse. *pføy*

Gjest Gjesta
Skrevet

Cluet ligger i å ikke overdrive bruken av sukker i deigen. Sukkeret kveler nemlig gjæren, slik at det ikke blir skikkelig heving :wink:

Skrevet
Cluet ligger i å ikke overdrive bruken av sukker i deigen. Sukkeret kveler nemlig gjæren' date=' slik at det ikke blir skikkelig heving :wink:[/quote']

Jeg har alltid en spiseskje sukker i pizzadeigen jeg, en som gikk kokkelinja sa til meg at det hjalp gjæren. :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det gjør at deigen iallefall hever raskere (mer mat til gjærcellene), men det er ikke nødvendigvis en fordel rent smaksmessig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Joda, en teskje er vel og bra, men for mye sukker hindrer gjæra i å gjøre jobben sin :wink:

Skrevet
Joda' date=' en teskje er vel og bra, men for mye sukker hindrer gjæra i å gjøre jobben sin :wink:

aha :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...