Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest antikristen
Skrevet

Dersom man blir kjent med en person, en grei og snill og morsom person, som får høre om noe som skjer i ens liv som ikke er bare morsomt..og så sier denne nye personen man har blitt litt kjent med: "Jeg skal be for dere"...

Er man da barnslig og umoden om man får litt *spunk*? Litt sånn; mentalt hendene opp, okeeeey, litt avstand her takk?... Blir satt litt ut av spill, rett og slett?

Selvopplevd... :oops:

Føler meg dum som reagerte som jeg gjorde, men ante ikke hva jeg skulle si. Er selv hedning, og en bønn betyr niks og null for meg. Skulle jeg da si "takk?" Det hadde føltes falskt..

Er jeg et fælt menneske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan jo skjønne reaksjonen din, men den er kanskje ikke så "grei"? Selv om du ikke tror på bønn og slik selv så får du tenke det nestegang at denne personen da faktisk tenker på deg og tar deg med i bønnene sine, som sikkert er viktige stunder for denne personen

men å si "jeg skal be for deg" er litt en måte å distansere seg fra problemet og deg på også da, hvis det er eneste forslag til løsning eller trøst denne personen har å komme med...(men det er det jo somregel ikke)

Gjest Anonymous
Skrevet

Antikristen

Når du kaller deg selv dette, hva legger du i ordet, 'Anti' da?

Er jeg et fælt menneske?

Med bakgrunn i dette. Nei.

Skrevet

Synes det var hyggelig gjort. Er ikke kristen selv, men du kan jo tenke på det på samme måte som når noen sier.. "Jeg skal tenke på deg" :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes det var hyggelig gjort. Er ikke kristen selv' date=' men du kan jo tenke på det på samme måte som når noen sier.. "Jeg skal tenke på deg" :)[/quote']

Fint sagt og jeg er enig med jordbær her :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke logget inn over :-)

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg synes den reaksjonen du kom med var litt for "stand offish"; du kunne heller ha sagt hva du mente om at h*n skulle be for deg, enn å tydelig vise at du ble vippet av pinnen, som om vedkommende kom med en eller annen wacko statement.

Du kunne f.eks. ha sagt "Jeg kan be for meg sjøl, takk". Hehe, neida.. Men, litt takt og tone er på sin plass når vedkommende gir uttrykk for sitt livssyn og medfølelse med deg på en og samme gang. :)

Gjest Seleena
Skrevet
Synes det var hyggelig gjort. Er ikke kristen selv, men du kan jo tenke på det på samme måte som når noen sier.. "Jeg skal tenke på deg" :)

Enig :Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig :Nikke:

-og jeg er enig med Seleena som er enig med meg som er enig med jordbær :-)

:Nikke:

Skrevet

Jeg har opplevd det selv - og sa "takk" hvertfall. Men det er vel som de andre her sier: Tenk på at det betyr det samme som "jeg tenker på deg".

Jeg tenker også at jeg bør ha såpass respekt for den andre, og hans/hennees syn at jeg ikke gjør de forlegene heller. Derfor sier jeg "takk".

Gjest TomKrus
Skrevet

Kommer an på hva h*n vil be om. Vil h*n be om at jeg finner lyset, eller den rette vei eller no, så synes jeg personen har lite respekt for andres meninger. Men for all del, kast gjerne bort tid på å be om at jeg finner Gud.

Hadde dog blitt litt paff hvis en kjent hadde sagt det.

Skrevet

Jeg ber for andre, gjerne folk rundt meg som jeg vet går gjennom tøffe ting, søker ny jobb, er syke, osv. Det er ikke alltid jeg forteller dem det, jeg ser an det littegranne. Men føles det naturlig sier jeg at jeg skal be. Det er litt det samme som å si at man bryr seg, og betyr jo ikke at man ikke vil hjelpe til på annet vis også.

Det har også hendt at jeg har spurt om det er greit at jeg ber.

De fleste som har problemer tenker vel at det iallefall ikke kan skade, og synes det er greit, tror jeg. Jeg har iallefall aldri opplevd at noen har blitt satt ut av det. Men jeg må jo respektere enhver reaksjon jeg får (sier det aldri til noen jeg ikke kjenner godt, da).

Gjest Chrizzy
Skrevet
Dersom man blir kjent med en person, en grei og snill og morsom person, som får høre om noe som skjer i ens liv som ikke er bare morsomt..og så sier denne nye personen man har blitt litt kjent med: "Jeg skal be for dere"...

Er man da barnslig og umoden om man får litt *spunk*? Litt sånn; mentalt hendene opp, okeeeey, litt avstand her takk?... Blir satt litt ut av spill, rett og slett?

Selvopplevd...  :oops:  

Føler meg dum som reagerte som jeg gjorde, men ante ikke hva jeg skulle si. Er selv hedning, og en bønn betyr niks og null for meg. Skulle jeg da si "takk?" Det hadde føltes falskt..

Er jeg et fælt menneske?

Men hva var det du egentlig gjorde, hva sa du? Får ikke det helt med meg av det jeg leser. Visste du at denne personen er kristen? Har du bestemt deg for å fortsette å holde avstand til denne personen?

Du er sikkert ikke nå fælt menneske, det traff nok bare ei nerve i deg. :)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Helt enig jeg også :)

Skrevet

Først av alt: Jeg forstår godt at du reagerte på dette - det er jo ikke lett å vite hvordan man skal takle nye situasjoner. Blir man paff, så blir man paff.

Det jeg egentlig ville kommentere er dette:

Er selv hedning, og en bønn betyr niks og null for meg. Skulle jeg da si "takk?" Det hadde føltes falskt..

For jeg tror de har rett som mener at "Jeg skal be for deg" er (for en kristen) omtrent som å si" Jeg skal tenke på deg". Kunne du sagt takk da? For du tror vel egentlig ikke at det hjelper heller..? Jeg tror du kunne det, fordi det ville være lettere å forstå det som et utsagn om at personen brydde seg om det du fortalte.

Skrevet

Jeg synes det kommer veldig ann på. Hvis det er snakk om at vedkommende ber inne i seg/uforstyrret synes jeg det bare er fint, det viser kun at vedkommende bryr seg.

Men. En gang opplevde jeg at en spurte om han kunne be for meg, og selv om jeg ikke er kristen, svarte jeg at det kunne han selvsagt gjøre. Det jeg ikke hadde ventet meg var det han gjorde. Han la armen om skuldrene mine og ba høyt! På en pub! Jeg ble så paff at jeg ikke visste hva jeg skulle si og følte meg vedig ukomfortabel. Husker ikke en gang hva han ba om, tror egentlig ikke jeg fikk det helt med meg. Jeg syntes dette var veldig taktløst av vedkommende...

Men, altså, at en kristen ber for meg sånn ellers synes jeg bare er hyggelig.

Skrevet

Lunacia; skjønner godt at det var litt ekkelt. Har blitt bedt for slik en gang, men da var vi privat og personen spurte om det var ok om hun holdt hånden på skulderen min før hun gjorde det.

Har noe med intimgrenser, stedet man er på og respekt gjøre synes jeg; at man spør om slikt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg synes det kommer veldig ann på. Hvis det er snakk om at vedkommende ber inne i seg/uforstyrret synes jeg det bare er fint, det viser kun at vedkommende bryr seg.

Men. En gang opplevde jeg at en spurte om han kunne be for meg, og selv om jeg ikke er kristen, svarte jeg at det kunne han selvsagt gjøre. Det jeg ikke hadde ventet meg var det han gjorde. Han la armen om skuldrene mine og ba høyt! På en pub! Jeg ble så paff at jeg ikke visste hva jeg skulle si og følte meg vedig ukomfortabel. Husker ikke en gang hva han ba om, tror egentlig ikke jeg fikk det helt med meg. Jeg syntes dette var veldig taktløst av vedkommende...

Men, altså, at en kristen ber for meg sånn ellers synes jeg bare er hyggelig.

Skjønner at det var en ubehagelig opplevelse. Jeg opplevde at en fremmed fyr skulle be for meg i kantina midt i storefri på ungdomsskolen. Er og var kristen, men det føltes rett og slett ikke bra å bli spurt sånn. Jeg svarte at han kunne gjort det ved en annen anledning.

Har senere blitt bedt for både i det stille og høyt. Jeg ber gjerne for folk og folk får gjerne be for meg, men ikke hvor som helst på et offentlig sted. Som Melk sier så har det med intimgrenser å gjøre.

Gjest Starya
Skrevet

Hadde sikkert blitt litt paff jeg også, men så lenge det ikke blir en offentlig seanse (som nevnt av andre her), så bevares, be i vei. Bønn betyr ingenting for meg, og om andre ønsker å utføre en slik handling på mine vegne, så påvirker det jo ikke meg på noen måte, ei heller negativt .

Skrevet

Personen viste at du ikke er kristen?

Det greiste hadde vel vært å regagere akkurat som om personen sa "jeg skal tenke på deg", for på mange måter betyr det jo det samme.

I mine "krester" sier man gjerne "jeg skal tenke på deg" i steden for å si rett ut at "jeg skal be for deg". SÅ hvis noen sier til meg at de skal "tenke på meg" regner jeg ofte med at de mener "be for"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...