Gå til innhold

Antideprissiva som stemningsdempende

Fremhevede innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg er høysensitiv i den grad at både gode og vonde følelser blir veldig vanskelig å takle. Alt oppleves veldig voldsomt og overveldende. Alt overtenkes. I vennegjengen er jeg kjent som "hun følsomme" og mange sier at det er sjarmerende, men for meg er det tungt og vondt.

Det passer ikke for meg å gå til psykolog akkurat nå. Jeg har vært hos psykolog før i en nedstemt periode og gikk også på antideprissiva (Cipralex 30g) for angst og depresjon.

Nå derimot er jeg ikke deprimert (ikke så konstant som før i alle fall), men har allikevel lyst til å begynne på piller som kan virke dempende på disse enorme stemningsleiene jeg føler. Jeg husker at jeg ikke tok innover meg alle inntrykk like voldsomt som før, som var deilig. Mine nærmeste mente at jeg ble som en zombie, men det var nok heller depresjonen enn pillene. Dessuten er det jeg som opplever disse hemmende følelsene i hverdagen.

Er det noen her som har erfaring eller kunnskap om antideprissiva som stemningsdempende?

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Antidepressiva og antipsykotika skal være stemningsstabiliserende. Dog mange ofte blir verre enn de opprinnelig var  når de slutter på pillene igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man blir fucka opp av dem. Man kan utvikle alvorlig depresjon om man ikke har alvorlig depresjon. Da snakker jeg om type apati der man mister evnen til å føle glede, motivasjon og kan føle interesse for å være med mennesker, se film osv. Alt blir dødt og kjedelig

Anonymkode: 1f755...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Cipralex. Før jeg begynte overtenkte jeg absolutt alt og falt langt ned. Gråt mye på kveldene. Nå føler jeg meg mye bedre. Ikke gråtet en eneste gang, men jeg er heller ikke avflatet i følelsene. Cipralex for meg har vært redningen for meg nå. Jeg er på ingen måte zombie, bare mer stabil i følelsene mine. 

Anonymkode: 4a70d...a6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ikke noe negativt på antidepressiva. Følelsene mine svinger, men jeg detter ikke like langt ned som før og kommer meg kjappere opp igjen. 

Anonymkode: a2df9...c99

• Liker 1
Gjest Chicchi
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ikke noe negativt på antidepressiva. Følelsene mine svinger, men jeg detter ikke like langt ned som før og kommer meg kjappere opp igjen. 

Godt å høre at du har en god erfaring med det. Jeg husker at da jeg gikk på Cipralex, var det alltid snakk om når jeg skulle slutte. Vet du om man kan gå på det lenge? (Jeg liker varige løsninger)

Gjest Chicchi
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Cipralex. Før jeg begynte overtenkte jeg absolutt alt og falt langt ned. Gråt mye på kveldene. Nå føler jeg meg mye bedre. Ikke gråtet en eneste gang, men jeg er heller ikke avflatet i følelsene. Cipralex for meg har vært redningen for meg nå. Jeg er på ingen måte zombie, bare mer stabil i følelsene mine. 

Anonymkode: 4a70d...a6b

Jeg hadde samme erfaringer som du :) det jeg sliter meg er å stadig forholde meg til mine nærmeste, for de blir jo såklart bekymret og vil ha meg av. Jeg tror ikke at jeg var en zombie, men... jeg husker ikke så mye fra den tiden og lever etter hva andre sier

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Chicchi said:

Jeg hadde samme erfaringer som du :) det jeg sliter meg er å stadig forholde meg til mine nærmeste, for de blir jo såklart bekymret og vil ha meg av. Jeg tror ikke at jeg var en zombie, men... jeg husker ikke så mye fra den tiden og lever etter hva andre sier

En del av problemet med antidepressiva er at de forandrer deg på en måte du ikke selv merker. Jeg har et søskenbarn som har blitt mer glemsom etter en sykdom i hjernen. Men han merker ikke selv at han glemmer hva folk sier eller gjør. Han føler at alt er normalt og fint. Det er det samme med antidepressiva, de endrer en person, mens personen selv ikke nødvendigvis merker det. Hjernen sin evne til å oppfatte endringer blir redusert. Selv når endringene er opplagt for alle rundt. Hjernen er skummel enkel å manipulere på den måten

Jeg synes du burde snakke med de som sa du ble en zombie igjen, få de til å forklare i detalj hva de mente. Kanskje det er lettere å forstå hvordan du endret deg om de forklarer det litt mer nøyaktig. Man kan jo også lure på langtidseffektene av å kludre med hjernen på denne måten. Jeg kan fortelle deg at det finnes ikke studier på langtidseffekten av antidep. 

Skrevet
8 timer siden, Chicchi skrev:

Godt å høre at du har en god erfaring med det. Jeg husker at da jeg gikk på Cipralex, var det alltid snakk om når jeg skulle slutte. Vet du om man kan gå på det lenge? (Jeg liker varige løsninger)

I følge min lege er det vanlig og prøve og slutte først etter et halvt år så etter 3 år, vis ikke det funker så er det ingenting i veien for å gå på de fast, man skal da bare prøve og trappe ned på sommeren, for min del har jeg bare positive erfaringer med Cipralex 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Chicchi skrev:

Man skal gå på antidepressiva i minst 6 mnd fikk jeg beskjed om. Når man skal slutte så skal livet være i en stabil fase. Det er også anbefalt å slutte på våren/sommeren ja. Mange sliter jo ekstra i vintermånedene. 

Jeg går ikke på Cipralex.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En del av problemet med antidepressiva er at de forandrer deg på en måte du ikke selv merker. Jeg har et søskenbarn som har blitt mer glemsom etter en sykdom i hjernen. Men han merker ikke selv at han glemmer hva folk sier eller gjør. Han føler at alt er normalt og fint. Det er det samme med antidepressiva, de endrer en person, mens personen selv ikke nødvendigvis merker det. Hjernen sin evne til å oppfatte endringer blir redusert. Selv når endringene er opplagt for alle rundt. Hjernen er skummel enkel å manipulere på den måten

Jeg synes du burde snakke med de som sa du ble en zombie igjen, få de til å forklare i detalj hva de mente. Kanskje det er lettere å forstå hvordan du endret deg om de forklarer det litt mer nøyaktig. Man kan jo også lure på langtidseffektene av å kludre med hjernen på denne måten. Jeg kan fortelle deg at det finnes ikke studier på langtidseffekten av antidep. 

Enig at man ikke vet langtidseffektene, som så mye annet vi både inntar og har rundt oss. Men veldig mange som har gått på eller står på ad, er veldig fornøyde. 

Ingen rundt meg har sagt at de merker at jeg oppfører meg rart eller annerledes. Men jeg vil heller være litt mer glemsk enn å være deprimert. Det er et helvete å være deprimert. Mest sannsynlig så vil jeg da bli suicidal igjen, og da kan blir mest sannsynlig alt over. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig at man ikke vet langtidseffektene, som så mye annet vi både inntar og har rundt oss. Men veldig mange som har gått på eller står på ad, er veldig fornøyde. 

Ingen rundt meg har sagt at de merker at jeg oppfører meg rart eller annerledes. Men jeg vil heller være litt mer glemsk enn å være deprimert. Det er et helvete å være deprimert. Mest sannsynlig så vil jeg da bli suicidal igjen, og da kan blir mest sannsynlig alt over. 

Problemet er at man gjerne tar det valget tidlig, før man vet om man trenger piller. Med dyktige behandlere kan man behandle selv tunge traumer, problemet er at når psykologen er inkompetent og ikke klarer hjelpe, kan psykologen bruke piller som krykke. Han klarer ikke hjelpe deg effektivt, hvorfor ikke gi pasienten piller. Kanskje pasienten føler seg bedre og statistikken til psykologen som viser bedring blir bedre. 

Så man ødlegger hjernen fordi man har en inkompetent psykolog som ikke klarer hjelpe. Dessverre er veldig mange psykologer inkompetente og dårlige på å hjelpe andre mennesker lære bearbeide og takle egne følelser.

Om man ikke bryr seg så mye om egen intellektuell kapasitet eller intelligens, så mister man sannsynligvis ikke så mye man vil savne uansett. Om man bryr seg om egen evne til å tenke og oppfatte, så burde man være meget bekymret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...