Gå til innhold

Spørsmål angående trafikkregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har oppkjøring snart, og har noen ting jeg er litt usikker på. Ei venninne av meg fikk beskjed om å rygge opp en bakke, fordi sensor skulle se at hun rygget på riktig side av veien. Man skal rygge på høyreside sant? Man har jo uansett vikeplikt for alt når man rygger.

Et spørsmål til. Når man skal kjøre ut på forkjørsvei, og det er vikelinje, skal jeg da alltid kjøre over vikelinja? Altså, dette er kanskje et veldig rart spørsmål haha. Tenker bare når vikelinja er over halve veien (på høyre side) på den veien jeg skal kjøre, og jeg skal til venstre, skal jeg ikke legge meg til venstre da? Siden da kjører jeg ikke over vikelinja? Jeg bare synes å huske at kjørelæreren min sa at dette. 

Tusen takk for svar! 

Hilsen nervøs J26 

Anonymkode: 4191c...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har vikeplikt så må du kjøre så langt du kan ut i krysset for å få god oversikt, og om du får best oversikt når du har krysset den linja så er det riktig. 

Og ja, skal du til venstre så legger du deg så langt til venstre du kan uten å hindre trafikk som kommer i motgående felt. 

Anonymkode: df27d...b15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har vikeplikt så må du kjøre så langt du kan ut i krysset for å få god oversikt, og om du får best oversikt når du har krysset den linja så er det riktig. 

Og ja, skal du til venstre så legger du deg så langt til venstre du kan uten å hindre trafikk som kommer i motgående felt. 

Anonymkode: df27d...b15

Okei, tusen takk for svar :) 

Håper noen vet angående dette med rygging også! 

Anonymkode: 4191c...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2018 den 1.28, AnonymBruker skrev:

Håper noen vet angående dette med rygging også! 

Anonymkode: 4191c...75f

Du kan ikke rygge mot kjøreretningen, derfor må du rygge over i motgående kjørefelt for så å rygge med kjøreretningen.

Lykke til på oppkjøring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge "veien til førerkortet" sies det at du vanligvis skal rygge på samme side som du kom kjørende. Men om du må rygge gjennom en uoversiktlig kurve bør du rygge på motsatt side, altså der du ville kjørt dersom du kjørte forover. 😊 

DVs.  Hvis den bakken var bratt og uoversiktlig ville jeg rygget på venstre side. 

Anonymkode: 8def5...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...