Gå til innhold

Kreatin og vektøkning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann på snart 40 er 170 cm og veier 53 kg, jeg er aktiv i hverdagen, men trener ikke, har også en tung fysisk jobb som håndverker, spiser ganske mye men legger aldri på meg og har alltid vert tynn

Vil kreatin ha noen virkning da ?

Anonymkode: 52b8a...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke mye om kreatin, så jeg svarer heller generelt. Mange tror de spiser mye uten at de egentlig gjør det. Jeg vil anbefale deg å telle kalorier en stund, slik at du får god oversikt over hvor mye/lite du putter i deg. En voksen mann bør spise 2500 kalorier i døgnet for å holde vekta, noe som betyr at du bør ligge høyere enn dette hvis du vil legge på deg. Mannen min er også veldig slank og har tilsvarende BMI som deg. Han føler at han spiser mye og spiser det han vil. Jeg har drevet og telt litt kalorier selv, og ser at det ikke er tilfelle at han spiser så mye som han tror. For det første foretrekker han god gammel husmannskost, og er ikke så glad i sørsaker. For det andre spiser han max 3 ganger om dagen. Han ligger nok på godt under 2000 kalorier hver dag. Ofte tror jeg ikke han ligger på mer enn 1500.

Anonymkode: 16de2...dcc

Gjest Minesveiper
Skrevet

Du burde fokusere på å få i deg mer kalorier enn du forbrenner. Det er slik du går opp i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Enten har du vrangofrestillinegre om hva som er mye mat, eller så har du en sykdom der noe er veldig galt med kroppen din

Hva spiser du i løpet av en dag? 

Kreatin vil ikke ha noe særlig effekt, nei, du må spise mer. Du må legge inn minst ett, kanskje to måltider til om dagen. gjerne tren styrke så du går opp i muskler og ikke i fettprosent. 

Anonymkode: 1bd62...211

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten har du vrangofrestillinegre om hva som er mye mat, eller så har du en sykdom der noe er veldig galt med kroppen din

Hva spiser du i løpet av en dag? 

Kreatin vil ikke ha noe særlig effekt, nei, du må spise mer. Du må legge inn minst ett, kanskje to måltider til om dagen. gjerne tren styrke så du går opp i muskler og ikke i fettprosent. 

3-4 skiver med skinke evt ost til frokost  kl 07 

4 skiver med det samme til lunsj+ evt yogurt kl 11

En god middag, varierer hva det er ( kylling, kjøtt osv) 16:30

Brødmat med ett eller annet pålegg til kvelds normalt 4 skiver kl 20-21

Kunne hvert flinkere å spise frukt og grønt da

Bør jeg spise mellom måltidene ?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kalorier er dette? Spiser du sånn til vanlig?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Pringle skrev:

Hvor mange kalorier er dette? Spiser du sånn til vanlig?

Å regne på kaloriene har jeg aldri gjort, men det er dette jeg vanligvis spiser i løpet av en dag 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer litt an på hvor stor middagen din er, men det ser ganske magert ut om du har en aktiv jobb og er aktiv ellers. Om du har noe muskler fra å løfte tungt på jobb trenger de mye kalorier for å ikke miste musklene. En spinkel mann trenger mindre mat enn en muskuløs mann, fordi musklene forbrenner mye av det du spiser. (Den spinkle mannen må selvsagt spise litt mer om han vil legge på seg muskler, kroppen kan ikke bygge muskler om den ikke får nok næring til det. Den kan heller ikke holde på store muskler om den ikke får nok næring, body buildere spiser store mengder mat). 

Jeg spiste faktisk mer enn det der som jente på 160cm da jeg hadde aktiv jobb og litt trening på siden. 

Jeg ville hatt noe mer sammen med skivene, gjerne noe proteinrikt. Et par tynne fliser skinke er lite kalorier og lite proteiner. Du kunne evt lage en liten middag som du tok med på jobb om det er praktisk mulig. Grønnsaker og kylling, linser + grønnsaker + ris, tykt lag peanøttsmør og banan på skivene

Kanskje spise mer nøtter, de er både proteinrike og kaloririke, og er enkle å ta med seg og spise uansett hvor du er. Om det er vanskelig å ta med varm niste der du jobber. 

Du hadde sannsynligvis hatt god effekt av å spise hvit ris sammen med flere måltider. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frokosten, lunsjen og middagen din er tilsammen rundt 1500 kalorier. Det vil si at du som voksen mann bør spise 1000 kalorier til middag for å holde stabil vekt. En god posjon med kylling eller biff inneholder rundt 300 kalorier, og så kommer selvsagt tilbehøret i tillegg. Hvis tilbehøret bare er grønnsaker, så er det ikke snakk om mange ekstra kalorier. Ris har mer kalorier og inneholder ca.1 kalorier per gram. 

Uansett, du spiser nok under 2000 kalorier hver dag, i tillegg til at du er mye i fysisk aktivitet. Du bør prøve å få inn mat som inneholder mye kalorier i kosten din. 

Anonymkode: 16de2...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...