Gå til innhold

Matposjoner... Hva er vanlig egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok.. To søstre, samme genetiske grunnlag. Vi spiser middag sammen, og hun spiser dobbelt så mye som meg, pluss spiser opp rester fra fatene. Jeg er stappmett etter en porsjon. Vi veide det samme før, men nå er hun ca 25 kilo tyngre enn meg. Jeg skjønner at større kropper trenger mer energi og mat for å fungere-men dobbelt så mye pluss litt til? Er dette vanlig? Hvor mye spiser dere til en vanlig middag, og hva veier dere? Vær ærlige vær så snill. 

Anonymkode: 4843a...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er vanlig KAN ikke sammenlignes. Vi er alle totalt forskjellige, ulik forbrenning, muskelnivåer, og ikke minst ulik aktivitetsnivå.

Hva vil du egentlig med innlegget? at vi skal si at du spiser "rett" og din overvektige søster "feil"? Du vet jo selv noe av svaret på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser garantert for mye. Jeg spiser også for mye, forsyner meg som regel to ganger selv om det holder med en... Er så glad i mat, og dessverre for meg, så er både jeg og mannen dugelige hobbykokker, så alt smaker jo så bra også. Klarer ikke styre meg. Veier 87 kg, er dame, 168 cm høy 😞 Jeg tror mye løser seg ved å halvere matinntaket.

Anonymkode: 1d5b6...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser litt mindre enn en Fjordland-porsjon til middag (er ikke så glad i varm mat/middag, spiser mest fisk og vegetarmat, sjelden kjøtt). Veier ca 20 kilo for mye.

Anonymkode: 9730a...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Hva som er vanlig KAN ikke sammenlignes. Vi er alle totalt forskjellige, ulik forbrenning, muskelnivåer, og ikke minst ulik aktivitetsnivå.

Hva vil du egentlig med innlegget? at vi skal si at du spiser "rett" og din overvektige søster "feil"? Du vet jo selv noe av svaret på dette.

Nei hva jeg vil med dette? Jeg er litt usikker, først høre om jeg kanskje tar feil og at det er vanlig å spise så og så mye (typ "hva er en perfekt porsjon for en på 50kg, 70 kg, 80 kg... Osv) eller få klarhet i om hun er helt på jordet - og bør få beskjed av meg, mannen eller familien at hun kanskje bør begrense seg litt. Det virker som hun ikke ser dette selv, men bare går å forundrer seg over at hun har økt i vekt. 

Anonymkode: 4843a...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig å spise til middag, er irrelevant. Hvis hun er overvektig, spiser hun for mye, totalt. Hvis hun spør deg om noe, svar konkret, hvis hun ber om hjelp, hjelp henne, hvis det er begrenset mengde mat som som skal deles på flere, er det greit å minne om det, men jeg synes ikke du skal "gi beskjed" om ting som er hennes egne valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å svare på hva som er vanlig. Jeg er kvinne, 45 år, 168 cm og veier 63 kg. Jeg trener styrke en time to ganger i uka og går ca 30 min pr dag. Jeg spiser ofte 3 stekte egg med smeltet ost, noe kjøtt pluss salat og 2 skiver brød med smør og majones og 0.5 l juice til frokost. Noe tilsvarende til lunch og noe tilsvarende 350 gr kjøtt og fullt fat med pasta eller ris med saus, smør og ost pluss salat/ grønnsaker til middag. Spiser sjelden noe mere mat senere, men ofte kan det bli et par wienerbrød, noe vingummi og potetgull, ost, oliven og noe skinke el før jeg legger meg. Drikker mye sukkerfri brus samt vann. OG jeg fastere to dager i uka. Hadde jeg ikke fastet ville jeg vært smellfeit. Mannen min spiser omtrent det samme som meg men fastere ikke. Han er tynn som en strek. Han fastere ikke og trener ikke. Søsteren min spiser kanskje halvparten av det jeg spiser og hun har noen kg for mye. Hun løper ca en time 4 dager i uka. 

Anonymkode: d57f6...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 5 ganger i uka, pluss yoga, turer og fysisk ekstrajobb. 165 og 65 kg, men mest muskler. Har høy forbrenning og spiser gjerne hver 3 time, og ofte mye, men alltid sunt. Brukt flere år på å bygge opp et sunt kosthold. Teller kalorier da, for meg virker det. Har stadig mål om å gå opp i vekt som muskelmasse og bli sterkere, så holder meg nå på 3000 kcal om dagen. Vet ikke alle liker ideen om å telle, men personlig fungerer det for meg 😉 Når målene mine og vel så det! Er så vandt med å telle at det går av seg selv. 

Maten veies og jeg vet hvor mye som skal til for å bli mett og for å passe inn i "regnskapet" for dagen. F.eks spiste jeg nettopp til middag 70g fullkornspasta, 1 boks tunfisk, 30g ost og hjemmelaget tomatsaus med masse grønnsaker. En stor skål ble det :) Har trent og vært aktiv i 8t på jobb i dag. Tidligere i dag har jeg spist frokost, tidlig lunch, sen lunch og mellommåltid. 

Hva som er en passelig porsjon og passelig daglig inntak kommer an på forbrenning, aktivitetsnivå, hvilken type mat det er snakk om, hvor mye du spiser ellers om dagen osv. Umulig å si hvor mye DU skal spise til middag. Har venninner som lett kunne delt min porsjon mellom seg og blitt mette av det, fordi de er mer inaktive og har mindre muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.66 m og 55 kilo. Spiser gjerne en halv pakke karbonadedeig, pluss en halv middagstallerken full med ostegratinert pasta, pluss grønnsaker. Får alltid kommentarer om at jeg spiser kjempemye.

Anonymkode: bee06...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok.. To søstre, samme genetiske grunnlag. Vi spiser middag sammen, og hun spiser dobbelt så mye som meg, pluss spiser opp rester fra fatene. Jeg er stappmett etter en porsjon. Vi veide det samme før, men nå er hun ca 25 kilo tyngre enn meg. Jeg skjønner at større kropper trenger mer energi og mat for å fungere-men dobbelt så mye pluss litt til? Er dette vanlig? Hvor mye spiser dere til en vanlig middag, og hva veier dere? Vær ærlige vær så snill. 

Anonymkode: 4843a...016

At dere er søstre betyr ikke nødvendigvis at dere har samme genetiske grunnlag. Og hun spiser dobbelt så mye middag som deg, hvor mye og hva spiser og drikker dere resten av dagen?

Anonymkode: 4868f...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel også an på når og hva en har spist tidligere på dagen også... 🙂 og om en har planer om å spise kveldsmat eller ikke. Spiser fort dobbel porsjon til middag hvis jeg vet det blir dagens siste måltid.. Liker ikke å legge meg sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har vi spist Kveldsmat, og hun uffer seg for det er tungt å gå opp trappen, får barna til å hente ting til henne i stedet for å reise seg selv....og klager over at hun har blitt feit. Jeg får ikke til å si noe til henne, jeg er redd for å såre henne, så jeg dropper det. Men kveldsmat (jeg har løpt en tur i dag, så var sulten) - jeg spiser to skiver med leverpostei og majones, og et glass juice, hun lager to taster først (4skiver)med ost og skinke og majones, så en cappocino og restene av en pose Nidar bamsemums. Jeg er mett og reiser meg, og hun fyller i potetskruer i en skål, en til bordet og en mindre til henne selv og begynner å spise. Pluss en øl. Og mens jeg sier jeg skal hoppe i dusjen etter løping begynner hun igjen å klage på at hun ikke har energi, føler seg så tung, alt er tungt, og at hun skulle ønske hun hadde motivasjon til å trene..... Så... Jeg kjenner bare jeg blir så lei.... Sorry! 

Anonymkode: 4843a...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nå har vi spist Kveldsmat, og hun uffer seg for det er tungt å gå opp trappen, får barna til å hente ting til henne i stedet for å reise seg selv....og klager over at hun har blitt feit. Jeg får ikke til å si noe til henne, jeg er redd for å såre henne, så jeg dropper det. Men kveldsmat (jeg har løpt en tur i dag, så var sulten) - jeg spiser to skiver med leverpostei og majones, og et glass juice, hun lager to taster først (4skiver)med ost og skinke og majones, så en cappocino og restene av en pose Nidar bamsemums. Jeg er mett og reiser meg, og hun fyller i potetskruer i en skål, en til bordet og en mindre til henne selv og begynner å spise. Pluss en øl. Og mens jeg sier jeg skal hoppe i dusjen etter løping begynner hun igjen å klage på at hun ikke har energi, føler seg så tung, alt er tungt, og at hun skulle ønske hun hadde motivasjon til å trene..... Så... Jeg kjenner bare jeg blir så lei.... Sorry! 

Anonymkode: 4843a...016

Hun har det vi på godt norsk kaller issues, og du må dra henne med deg på løpeturene dine.

Anonymkode: cd473...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nå har vi spist Kveldsmat, og hun uffer seg for det er tungt å gå opp trappen, får barna til å hente ting til henne i stedet for å reise seg selv....og klager over at hun har blitt feit. Jeg får ikke til å si noe til henne, jeg er redd for å såre henne, så jeg dropper det. Men kveldsmat (jeg har løpt en tur i dag, så var sulten) - jeg spiser to skiver med leverpostei og majones, og et glass juice, hun lager to taster først (4skiver)med ost og skinke og majones, så en cappocino og restene av en pose Nidar bamsemums. Jeg er mett og reiser meg, og hun fyller i potetskruer i en skål, en til bordet og en mindre til henne selv og begynner å spise. Pluss en øl. Og mens jeg sier jeg skal hoppe i dusjen etter løping begynner hun igjen å klage på at hun ikke har energi, føler seg så tung, alt er tungt, og at hun skulle ønske hun hadde motivasjon til å trene..... Så... Jeg kjenner bare jeg blir så lei.... Sorry! 

Anonymkode: 4843a...016

Det er veldig kjipt, for henne som bare blir større og større og mer og mer ulykkelig, og for deg, som både må se på og blir brukt som klagemur. Men hun er ikke klar for noe annet enn å klage ennå, dessverre. (Du kan be henne om å slutte å klage, det syns jeg du må ha lov til.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca ut i fra tallerkenmodellen. Slik ser vanligvis en porsjon ut  http://helsepersonell.greteroede.no/wp-content/uploads/sites/25/2016/10/Infoark_9_Tallerkenmodellen.pdf 
Holder meg stort sett til en potet og noen få skjeer ris dersom vi har det. Har vi saus bruker jeg ca 3 ss, men jeg er obs på eventuelle sauser som er svært kaloririk og tar mindre (type bernaise). 

Jeg spiste selv større porsjoner enn dette før + "småspiste" gjennom dagen. Kuttet konsekvent ut småspising, måtte vende tankene over på noe annet dersom jeg begynte å tenke "hmm det kunne jo vært godt med litt..." og begynte å spise mindre porsjoner til alle måltid. Tok alltid mindre enn jeg tenkte jeg måtte ha, ofte så er jo standard porsjoner mindre enn man gjerne tror. Stort sett også klart å holde meg til godteri/snacks en gang i uken og i mindre mengde enn før. Har på denne måten gått ned 10kg på et år. Nå blir jeg mye fortere mett enn før, kroppen er vant til mindre porsjoner. Jeg gikk i meg selv og tenkte jeg måtte endre måten jeg tenkte på, samtidig gjøre det enklest mulig for meg selv å gå ned i vekt. Jeg har heldigvis sluppet å måtte telle kalorier. Men dersom man ikke klarer å minske porsjonene godt nok så kan man ha nytte av kaloritelling for å få en vekker over hvor mange kalorier et måltid faktisk inneholder. Jeg tror mye av min vektnedgang og at jeg har klart å holde meg der er fordi jeg har endret tankene mine. Jeg fokuserer mindre på mat nå. Og dette har egentlig skjedd litt automatisk ettersom jeg gradvis har redusert porsjoner, trappet ned småspising, ikke gått å tenkt må mat, vært obs på at jeg ofte blir mett før enn jeg tror o.l.

Jeg vet ikke helt hvordan du evt. kan hjelpe din søster på best mulig måte. Jeg forstår på en måte at hun blir forundret over at vekten går opp. Hun ser jo selvsagt ikke at hun faktisk spiser for mye. For henne er større porsjoner normalt nå. Det kommer veldig an på hvordan forholdet deres er, om du i det hele tatt kan ta dette opp med henne eller ikke. Det beste er nok at du hjelper og motiverer henne dersom hun selv tar opp problemstillingen. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser selv litt mye og hender jeg går rundt og tenker på mat 80% av en dag, så jeg følger gjerne denne... Folk sier "det er jo bare å kutte i porsjonene" som om det er enkelt, når man er vant med å spise mye. Jeg blir så jævlig irritabel når jeg er sulten også, og ukonsentrert på jobb når jeg bare tenker på mat... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måten hun spiser høres på høres relativt spiseforstyrret ut. Virker som typisk emosjonell spising, ikke sult. 

Anonymkode: 906ad...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måten hun spiser høres på høres relativt spiseforstyrret ut. Virker som typisk emosjonell spising, ikke sult. 

Anonymkode: 906ad...865

Folk spiser ikke for mye pga sult. Forskrudd oppfatning av hva som er passe, kanskje fra barndommen, dårlige vaner, kjedsomhet, trøstespising, stress, men ikke sult.

Til TS, jeg har tenkt :PNår man er klar for endring, endrer man måten man snakker på. Man går over til å stille spørsmål, framfor å bare konstatere. Nå klager hun, akker seg. Når hun er klar, vil hun spørre deg - hvordan gjør du det? Hvordan klarer du å slutte å spise? Har du ikke lyst på mer? Hun vil spørre seg selv - hva må jeg gjøre? Hvordan skal jeg få det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg tror ikke hun sliter med noe, ingen issues, men har endret seg til å bli veldig bedagelig. Jeg irriterer meg kanskje over klaging, men jeg er bare på sommerbesøk - jeg tenker litt på familien hennes og mannen hennes som må leve med klag og uffing hele tiden. Men jeg skal ikke si noe til klag, bare prøve å motivere skjult - dersom hun endrer fokus slik pringles sier, og begynner å spørre om råd kan jeg kanskje spørre om hun vil ha tips. Tror jeg også spiser tallerkenmodell, ikke spesielt sunt - men vanlig, men jeg blir veldig mett - det virker for tiden som hun er "bunnløs" og alltid sulten og irritabel. 

Det er rart, for hun var den magre og kresne hele barndommen-så traff hun mannen og begynte å smake på ting og likte plutselig alt. Typ elsker vaniljesaus og kan spise cornflakes med vaniljesaus bare for hun fikk lyst på... Men skal ikke si noe før hun evt er klar. Å lokke henne til løping er nok umulig, men kanskje gå turer og jobbe i hagen, gå med barna til butikken i stedet for å kjøre.... 

Anonymkode: 4843a...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...