yamask Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Hei. Til høsten (september) skal jeg og min nevø gå opp Galdhøpiggen. For to år siden gikk vi til trolltunga, i fjor gikk vi til gaustadtoppen og Besseggen. Noen som har gått disse turene som kan gi en pekepinn på hvor tøff Galdhøpiggen er i forhold til feks Besseggen? Vi er i god form begge to, men jeg skal ha med en 11 mnd gammel hund så vi kan liksom ikke klatre så mye. Tenker gå den enkleste veien over breen.
Wilow Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Galdhøpiggen er lettere å gå enn Besseggen og Gaustadtoppen vil jeg si! God tur, håper dere får fint vær! 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 Gallhøpiggen er relativ lett å gå mye lettere enn Besseggen. Kos dere ☺️ Anonymkode: 34dba...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Galdhøpiggen er en enkel tur Anonymkode: 6321c...365 1
yamask Skrevet 27. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2018 Så bra! Det var det jeg trodde. Tusen takk for svar 😄
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 Galdhøpiggen er enkel fra Juvasshytta, men tung fra Spiterstulen. Anonymkode: 1cd13...585 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 Jepp, jeg vil si Galdhøpiggen er midt mellom Gaustatoppen og Besseggen. Siste partiet er tyngst pga snøen (jeg gikk i veldig våt og tung snø og gled litt). Gikk Besseggen dagen etter Galdhøpiggen, så det går fint men skulle ideelt hatt en hviledag mellom. Anonymkode: b4ada...b37
Leifern Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 Dette sier vel det meste om vanskelighetsgraden: https://www.aftenposten.no/norge/i/701lB/Erna-og-Anniken-til-toppen-av-Galdhopiggen 3
hjertesukka Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk Besseggen dagen etter Galdhøpiggen, så det går fint men skulle ideelt hatt en hviledag mellom. Anonymkode: b4ada...b37 Samme her,
yamask Skrevet 27. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 27. juni 2018 3 minutter siden, Leifern skrev: Dette sier vel det meste om vanskelighetsgraden: https://www.aftenposten.no/norge/i/701lB/Erna-og-Anniken-til-toppen-av-Galdhopiggen 😂
yamask Skrevet 27. juni 2018 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Galdhøpiggen er enkel fra Juvasshytta, men tung fra Spiterstulen. Anonymkode: 1cd13...585 Ja er derfra vi tenkte å gå! 😄
Gjest Fjelldronning Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Galdhøpiggen er en veldig lett tur! Husk gode sko og klær. Vi gikk fra juvasshytta.
Pikeliten Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 Galdhøpiggen er relativt enkel, men for dem med høydeskrekk kan det være en utfordring det siste partiet. Vi gikk på sommeren og siste kneika opp var snø og stein, litt utfordrende å gå/krabbe noen steder bare.
Hengebuksvinet Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 Grei tur. Det tyngste partiet er over breen, da du må følge tempoet til taulaget. Minste var vel syv da vi gikk der, og slet med at han gikk gjennom og at det noen steder var sørpe/ slush. (Vi gikk i slutten av august, da er der veldig mye folk i helgene). Kos dere. Men husk at der fort blir kaldt, og at du bør ha med lue, skikkelig jakke og stødige sko. Kan ikke sammenlignes med Besseggen, der jeg har møtt flere som har fått problem. Men vi hadde en dame i følget som måtte snu. Med hund kan du vurdere å ta turen fra Spiterstulen. Lengre, men også en grei tur.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #15 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, Pikeliten skrev: Galdhøpiggen er relativt enkel, men for dem med høydeskrekk kan det være en utfordring det siste partiet. Vi gikk på sommeren og siste kneika opp var snø og stein, litt utfordrende å gå/krabbe noen steder bare. Har aldri opplevd Galdhøpiggen som utfordrende. Null krabbing. (Meget lett topp, i forhold til de fleste andre i området). Anonymkode: 327de...ebe
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har aldri opplevd Galdhøpiggen som utfordrende. Null krabbing. (Meget lett topp, i forhold til de fleste andre i området). Anonymkode: 327de...ebe Kommer jo an på. Erna Solberg syntes nok lenge det var en utfordring før hun endelig nådde toppen i 2012. Her, fra noen år før det igjen.. https://www.dagbladet.no/nyheter/nadde-ikke-toppen/64581817 Av samme artikkel ser vi at Støre gikk til toppen samme dag, fra Spiterstulen, altså den krevende løypa. Er det virkelig slik at vi vil ha en statsminister som sliter med en såpass lett tur (selv om hun nådde toppen i 2012), fremfor Super-Jonas, som lett som en fjær kan bestige en hvilken som helst topp? Anonymkode: 6effb...4ae 4
Illuminatum Skrevet 28. juni 2018 #17 Skrevet 28. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo an på. Erna Solberg syntes nok lenge det var en utfordring før hun endelig nådde toppen i 2012. Her, fra noen år før det igjen.. https://www.dagbladet.no/nyheter/nadde-ikke-toppen/64581817 Av samme artikkel ser vi at Støre gikk til toppen samme dag, fra Spiterstulen, altså den krevende løypa. Er det virkelig slik at vi vil ha en statsminister som sliter med en såpass lett tur (selv om hun nådde toppen i 2012), fremfor Super-Jonas, som lett som en fjær kan bestige en hvilken som helst topp? Anonymkode: 6effb...4ae Det er nå helt andre egenskaper enn å gå i fjell jeg ønsker i en statsminister. En ting er at Støre kan gå et fjell med et fastsatt punkt. Hva om han hadde møtt to veier underveis til to forskjellige topper. Vil vi ha en statsminister som i stedet for å velge hadde blitt stående? 4
Meadow Skrevet 28. juni 2018 #18 Skrevet 28. juni 2018 Kan være lurt å booke rom på Juvasshytta på forhånd, mye folk der.
Gjest Kritt Skrevet 28. juni 2018 #19 Skrevet 28. juni 2018 15 timer siden, fotballjenta skrev: Hei. Til høsten (september) skal jeg og min nevø gå opp Galdhøpiggen. For to år siden gikk vi til trolltunga, i fjor gikk vi til gaustadtoppen og Besseggen. Noen som har gått disse turene som kan gi en pekepinn på hvor tøff Galdhøpiggen er i forhold til feks Besseggen? Vi er i god form begge to, men jeg skal ha med en 11 mnd gammel hund så vi kan liksom ikke klatre så mye. Tenker gå den enkleste veien over breen. Hvor skal dere gå fra? Galdhøpiggen er en relativt lett tur fra Juvasshytta (da med brefører), men en relativt tøff tur fra Spiterstulen. Dog ikke tøffere enn at min sønn gikk der da han var 10 år, og jeg så da også yngre barn. Det kan jo også gås ulike turer over Besseggen (inkl. Bukkelægret eller ikke?), så litt vanskelig å sammenligne.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #20 Skrevet 28. juni 2018 13 minutter siden, Meadow skrev: Kan være lurt å booke rom på Juvasshytta på forhånd, mye folk der. Eller enda lurere, ikke stikke innom i det hele tatt. Da jeg gikk overnattet jeg i Lom, kjørte opp til You-was-hytta derfra. Anonymkode: 6effb...4ae 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå