AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Hva skal vi med all utdanningen? Avisene skriver om folk med årevis på universitet og avlagte eksamener de ikke får brukt til noe som helst, samtidig som vi forteller til ungene våre at det ikke er noen vei utenom høyere utdanning - med det resultat at stadig flere unge uten "skole-gener" blir psykisk syke at utdanningspresset. Vi har folk med lange utdannelser og stillingstittelen "executive-et eller annet", som bare driver med sekretærarbeid som kunne vært gjort av en som kom dirkete fra videregående. Til og med sykepleierne har blitt akdademikere. Dette er galskap. Anonymkode: 0f148...5d4 5
herzeleid Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Litt av problemet er nok også at vi utdanner for mange innen enkelte felt. Vi trenger ingeniører og naturvitere for at samfunnet skal fungere, for å finne opp og drifte systemer og løsninger og sørge for nye produkter. Til gjengjeld er nok ikke behovet for sosiologer, statsvitere og filosofer akkurat skrikende, og det er nok ofte der mange av de med lengre utdannelse, men lite etterspurt kompetanse, ender med å slite. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 3 timer siden, herzeleid skrev: Litt av problemet er nok også at vi utdanner for mange innen enkelte felt. Vi trenger ingeniører og naturvitere for at samfunnet skal fungere, for å finne opp og drifte systemer og løsninger og sørge for nye produkter. Til gjengjeld er nok ikke behovet for sosiologer, statsvitere og filosofer akkurat skrikende, og det er nok ofte der mange av de med lengre utdannelse, men lite etterspurt kompetanse, ender med å slite. Er det så mange i humaniora som sliter? Mitt universitet publiserer jobb- og lønnsstatistikk og det ser veldig bra ut for både statsvitere og sosiologer. Anonymkode: 03d4c...c59 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 Filosofene ser det ikke så bra ut for, men hva skal man forvente når de leser Nietzsche og Kant dagen lang? Anonymkode: 03d4c...c59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal vi med all utdanningen? Avisene skriver om folk med årevis på universitet og avlagte eksamener de ikke får brukt til noe som helst, samtidig som vi forteller til ungene våre at det ikke er noen vei utenom høyere utdanning - med det resultat at stadig flere unge uten "skole-gener" blir psykisk syke at utdanningspresset. Vi har folk med lange utdannelser og stillingstittelen "executive-et eller annet", som bare driver med sekretærarbeid som kunne vært gjort av en som kom dirkete fra videregående. Til og med sykepleierne har blitt akdademikere. Dette er galskap. Anonymkode: 0f148...5d4 Galskap at man som sykepleier er akademiker? Det er veldig rart å mislike at sykepleiere er oppegående mennesker når de i grunn har livet til pasientene i sine hender. At sykepleie er en forskningsbasert utdanning er særdeles positivt da sykepleieforskning er svært viktig for pasienter, spesielt de med kroniske lidelser. Anonymkode: a2dc8...d55 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Galskap at man som sykepleier er akademiker? Det er veldig rart å mislike at sykepleiere er oppegående mennesker når de i grunn har livet til pasientene i sine hender. At sykepleie er en forskningsbasert utdanning er særdeles positivt da sykepleieforskning er svært viktig for pasienter, spesielt de med kroniske lidelser. Anonymkode: a2dc8...d55 Støtter denne. Jeg vil også foretrekke godt utdannede sykepleiere. Anonymkode: 03d4c...c59 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 Hvordan hadde ting sett ut uten form og farge i hverdagen. Alt er ikke bare funksjon. Anonymkode: d041a...746 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange i humaniora som sliter? Mitt universitet publiserer jobb- og lønnsstatistikk og det ser veldig bra ut for både statsvitere og sosiologer. Anonymkode: 03d4c...c59 De får jo ikke jobb. Anonymkode: 79616...f4d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 Jeg foretrekker utdannede mennesker generelt. Man kan godt utdanne seg selv, bruke litt sunt bondevett, sjekke pensumlister, bruke biblioteket, men jeg er generelt glad i kunnskap. Jeg ser det kommer så mye godt ut av det. Anonymkode: 03d4c...c59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #10 Skrevet 27. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De får jo ikke jobb. Anonymkode: 79616...f4d Men hvor har du det fra? Jeg kjenner ingen arbeidsledige med fullført master, bortsett fra de som studerer videre, men en del jobber deltid selv mens de studerer. Anonymkode: 03d4c...c59
Gjest Herr Heftig Skrevet 27. juni 2018 #11 Skrevet 27. juni 2018 De får jobb i det offentlige alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #12 Skrevet 27. juni 2018 Av de jeg gikk i klasse med på videregående er det ikke mange som har jobb og jeg er 28. 1 er blitt lege og har akkurat kommet ut i jobb. Men ellers har de studert mye forskjellig uten å få en relatert jobb. Master i historie, sosiologi, pedagogikk, kjønnsstudier, markedsføring osv. Anonymkode: 79616...f4d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #13 Skrevet 27. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har folk med lange utdannelser og stillingstittelen "executive-et eller annet", som bare driver med sekretærarbeid som kunne vært gjort av en som kom dirkete fra videregående. Til og med sykepleierne har blitt akdademikere. Dette er galskap. Anonymkode: 0f148...5d4 Saken er jo at en som kommer rett fra videregående får sjeldent jobb, da det kreves utdannelse for hver minste jobb nå for tiden. Selv den tilsynelatende enkle sekretærjobben du nevner krever utdannelse. Sånn har samfunnet blitt. Snart blir alle jobbene overtatt av roboter og maskiner og vi alle blir filosofer som lever på borgerlønn, uansett. Anonymkode: e6783...bcd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #14 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, Herr Heftig skrev: De får jobb i det offentlige alle sammen. Det er jo bare å se på de store, etablerte institusjonene og alle forgreningene som utgjør dem, det er masse, masse jobb der ute i alle fagfelt. Hvis ikke man finner veien med høy utdannelse så tror jeg man gjør ting på litt feil måte, og da hadde man ikke funnet veien uten heller. Anonymkode: 03d4c...c59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #15 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvor har du det fra? Jeg kjenner ingen arbeidsledige med fullført master, bortsett fra de som studerer videre, men en del jobber deltid selv mens de studerer. Anonymkode: 03d4c...c59 Bor i en av de største byene. Og mange jeg kjenner får ikke jobb som er relatert til studiene. Hva med bachelor da? Det er ikke uten grunn at man kaller det mastersyken. Det er en ond sirkel. Endel studier skulle hatt mange færre plasser. Anonymkode: 79616...f4d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #16 Skrevet 27. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor i en av de største byene. Og mange jeg kjenner får ikke jobb som er relatert til studiene. Hva med bachelor da? Det er ikke uten grunn at man kaller det mastersyken. Det er en ond sirkel. Endel studier skulle hatt mange færre plasser. Anonymkode: 79616...f4d 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor i en av de største byene. Og mange jeg kjenner får ikke jobb som er relatert til studiene. Hva med bachelor da? Det er ikke uten grunn at man kaller det mastersyken. Det er en ond sirkel. Endel studier skulle hatt mange færre plasser. Anonymkode: 79616...f4d Men hva mener du at det offentlige eller samfunnet har å tape på en utdannet befolkning? Anonymkode: 03d4c...c59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #17 Skrevet 27. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er jo at en som kommer rett fra videregående får sjeldent jobb, da det kreves utdannelse for hver minste jobb nå for tiden. Selv den tilsynelatende enkle sekretærjobben du nevner krever utdannelse. Sånn har samfunnet blitt. Snart blir alle jobbene overtatt av roboter og maskiner og vi alle blir filosofer som lever på borgerlønn, uansett. Anonymkode: e6783...bcd Snart og snart. Men en vakker dag Anonymkode: 03d4c...c59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #18 Skrevet 27. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Filosofene ser det ikke så bra ut for, men hva skal man forvente når de leser Nietzsche og Kant dagen lang? Anonymkode: 03d4c...c59 Stato...Eh, Equinor(?) har ansatt filosofer. Men jeg skal være enig i at de nok stort sett har problemer med å skaffe seg jobb i det private næringslivet. Anonymkode: 3abdc...e07
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #19 Skrevet 27. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stato...Eh, Equinor(?) har ansatt filosofer. Men jeg skal være enig i at de nok stort sett har problemer med å skaffe seg jobb i det private næringslivet. Anonymkode: 3abdc...e07 Kult! Og hvis man nå skulle bli arbeidsledig, så får man det generelt hyggeligere hvis man har studert litt, tror jeg. Det åpner ikke bare dører til jobb, men også til problemløsning, nettverk, gode rutiner kanskje, med trykk på kanskje, og kunnskap. Utdanning er aldri noen dum ting. Anonymkode: 03d4c...c59 1
herzeleid Skrevet 28. juni 2018 #20 Skrevet 28. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange i humaniora som sliter? Mitt universitet publiserer jobb- og lønnsstatistikk og det ser veldig bra ut for både statsvitere og sosiologer. Anonymkode: 03d4c...c59 Jeg vet en del gjør det, men er nok også vell så mange som ender opp med jobber der master i statsvitenskap blir et krav hovedsaklig på grunn av overproduksjon av statsvitere heller enn at en femårig grad er så nyttig for den jobben. Jeg tror eksempelvis ikke det ville vært noen krise om saksbehandlere i NAV og kommune oftere ikke hadde mastergrad i statsvitenskap eller lignende, og det er ikke akkurat jobber som gir veldig god avkastning av fem år på skolebenken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå