Gå til innhold

Noen her som har peiling på bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt vanlig Peugeot 307 2007-modell som har en dieselmotor på 1,6 liter med 90 hester, ikke turbo. Det som er så rart er at den akselererer raskere og virker mye "kvikkere" enn andre jeg kjenner sine biler. Jeg tok forbikjøring på en kollega som kjører en Volvo sedan av ett eller annet slag med 2,5 liters dieselmotor med mange flere hester enn det bilen min har. Da jeg kjørte forbi så gasset han på(tosk), men han hadde ikke sjans til å ta meg igjen. Den er også mye kvikkere enn bilen til en venninne av meg som er en Golf 2011-modell med 1,6 liters dieselmotor og 105 hester, som veier noen få kg mer enn min. 

Mulig at jeg spør skikkelig dumt og at svaret er helt opplagt, men jeg har virkelig ikke peiling på bil. Er det noen som vet hva det er som gjør at bilen min virker så mye kvikkere enn de andre bilene jeg har nevnt? Utifra spesifikasjonene jeg har oppgitt så skal det vel egentlig ikke være sånn? 

Anonymkode: a549d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du dieselmotor i din bil har du turbo. Garantert.

Hvis den er raskere en normalt kan det hende wastegate ventilen din er rustet fast. Den slipper ut trykket slik at det ikke blir for høyt og skader motoren. Hvis turboen din lader maks trykk hele tiden vil den bli rask. Men faren for havari øker.

Men det kan jo være a du girer raskere eller har mer gunstig sprang mellom girene slik at de treffer bedre på momentkurven??

Endret av Commander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Commander skrev:

Har du dieselmotor i din bil har du turbo. Garantert.

Hvis den er raskere en normalt kan det hende wastegate ventilen din er rustet fast. Den slipper ut trykket slik at det ikke blir for høyt og skader motoren. Hvis turboen din lader maks trykk hele tiden vil den bli rask. Men faren for havari øker.

Men det kan jo være a du girer raskere eller har mer gunstig sprang mellom girene slik at de treffer bedre på momentkurven??

Har jeg turbo altså? Har bare fått høre fra noen som har litt bedre peiling enn meg at siden det ikke kommer sånn fjuuuu-lyd når man når et visst turtall, så har den ikke turbo, hehe. Men jeg aner ikke. 

Det med wastegate høres litt skummelt ut, er det mulig å sjekke det selv? Er det dyrt å evt. reparere? 

Kan være noe med giringen. Når jeg girer mellom 1, 2 og 3.-gir, kommer den opp i fart så fort at det nesten er ubehagelig til tider, mye raskere enn andre biler jeg har kjørt. 

Anonymkode: a549d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg turbo altså? Har bare fått høre fra noen som har litt bedre peiling enn meg at siden det ikke kommer sånn fjuuuu-lyd når man når et visst turtall, så har den ikke turbo, hehe. Men jeg aner ikke. 

Det med wastegate høres litt skummelt ut, er det mulig å sjekke det selv? Er det dyrt å evt. reparere? 

Kan være noe med giringen. Når jeg girer mellom 1, 2 og 3.-gir, kommer den opp i fart så fort at det nesten er ubehagelig til tider, mye raskere enn andre biler jeg har kjørt. 

Anonymkode: a549d...3ee

Kjør med høyre vindu litt åpent, når du kjører langs en mur i motbakke. Hører du da en plystre/pipelyd utenfra, er dét turboen som jobber. Men husk du må ha belastning med gasspådrag for å kunne høre det. Slipper du gassen når du hører den, vil lyden avta. Men til sjuende og sist, du ville ikke hatt 90hk i den uten turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En sånn fjuuuu-lyd" ja! 😀  Det ønsker jeg meg!!! Det sier bare brrrrrr her hos meg...

Ja, Wastegate er vel dattera til broder watergate...😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Kjør med høyre vindu litt åpent, når du kjører langs en mur i motbakke. Hører du da en plystre/pipelyd utenfra, er dét turboen som jobber. Men husk du må ha belastning med gasspådrag for å kunne høre det. Slipper du gassen når du hører den, vil lyden avta. Men til sjuende og sist, du ville ikke hatt 90hk i den uten turbo.

Har prøvd å høre etter før og ikke hørt noe, men kan jo alltids prøve igjen. Om normen er turbo i dieselbiler uansett, så kan jeg vel bare gå utifra at bilen min også har det :)

Anonymkode: a549d...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dieselmotoren kommer bare med turbo, så ja. 

Resten kan jeg ikke hjelpe med. Kanskje du bare kjører som et svin? :hoho:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg turbo altså? Har bare fått høre fra noen som har litt bedre peiling enn meg at siden det ikke kommer sånn fjuuuu-lyd når man når et visst turtall, så har den ikke turbo, hehe. Men jeg aner ikke. 

Det med wastegate høres litt skummelt ut, er det mulig å sjekke det selv? Er det dyrt å evt. reparere? 

Kan være noe med giringen. Når jeg girer mellom 1, 2 og 3.-gir, kommer den opp i fart så fort at det nesten er ubehagelig til tider, mye raskere enn andre biler jeg har kjørt. 

Anonymkode: a549d...3ee

Google dumpventil, eller pop off. Det er sånne som lager lyden. Monter en slik og plystre i veg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoen med 2,5 liters motor KAN  gruse deg om han vil, det må du være sikker på.

En 11 år gammel bil er også lettere enn tilsvarende bil ville ha vært i dag, kan hende du merker det.

Anonymkode: e4344...e44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at disse lar deg kjøre forbi, selv om du gasser på. Har en årsmodell senere i golfen du nevner og klarer fint å kjøre forbi en Volvo, men det betyr ikke at min usle bil på 105hk klarer å kjøre om kapp med en volvo på 200hk. Joda, bilen min er lettere i den grad kontra volvoen, men den vil likevel ta meg igjen uten den store kampen. 

Anonymkode: 4c26f...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Husk at PSA sin 1,6 liter er en av de bedre motorene på markedet... den finner du både hos Ford og Volvo! Går godt og kombinert med en bil som gjerne har litt lav egenvekt så ksn fu oppleve "å gruse" en litt tyngre Volvo...

Anonymkode: 4f845...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...