AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #1 Skrevet 27. juni 2018 Hvordan har det blitt sånn? Jeg er student med deltidsjobb (ikke enkelt å få jobb, men ga meg ikke, så fikk 15% stilling til slutt) og jeg har som regel mulighet til å finne på noe morsomt som koster litt penger. Enten det er kino, bowling, minigolf, cafe, byen, billig tur til København/Kiel.. Har ei venninne som også er student, og hun er ikke veldig sosial av seg så hun klarer å spare endel av studielånet, men likevel aldri har råd til noe.. Hvordan har det seg? Personlig er jeg opptatt av å spare, men hadde ikke klart å kun være på jobb og skole, og aldri funnet på noe som koster litt penger. Anonymkode: 50e5a...059
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Skrevet 27. juni 2018 Jeg tror det hovedsakelig handler om prioriteringer. Mange sier at det ikke har råd, når sannheten er at de ikke tar seg råd/velger å prioritere det. Er selvfølgelig de som ikke har noen kroner til overs etter alt det nødvendige da. Anonymkode: ef3d8...511 13
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #3 Skrevet 27. juni 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det hovedsakelig handler om prioriteringer. Mange sier at det ikke har råd, når sannheten er at de ikke tar seg råd/velger å prioritere det. Er selvfølgelig de som ikke har noen kroner til overs etter alt det nødvendige da. Anonymkode: ef3d8...511 Dette! Penger kan bare brukes én gang. Da jeg var student sa jeg ofte at jeg ikke hadde råd hvis det var feil aktivitet eller "feil" person som spurte. Anonymkode: 539c7...6fe 16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #4 Skrevet 27. juni 2018 De kjøper eks dyr mat og ser på det som nødvendig og normalt, snuser eller røyker, har bil, kjøper ting på kiosken, høy husleuie, betaler på kreditt gjeld, dyr interiør eller klær etc. Anonymkode: 44170...920 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #5 Skrevet 27. juni 2018 De sparer en viss sum til egenkapital og viker ikke fra dette. Selv om de fysisk har pengene, så er disse pengene øremerket og skal ikke brukes på annet. Tipper jeg. Anonymkode: 92434...686 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Skrevet 27. juni 2018 Denne måneden eller de siste 13-20 dagene har jeg hatt ekstremt lite penger. Alt jeg hadde spart opp er gått til tannlegen og en stor kommunal regning fra 2014 som jeg nå fikk purring på (slapp 1200,- i renter pga kommunens rot heldigvis) Så de siste 13-20 dagene har jeg overlevd på ca 200 kroner, spist opp fryseren, sneket meg unna lunsjen på jobb siden jeg ikke har hatt råd til å kjøpe brød den siste uka og jobbet ekstra mye på tom mage for å prøve å få opp sparingen igjen. Nå kommer lønn/feriep imorgen så det skal bli himmelsk Anonymkode: f7434...1ce 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 Men plutselig sitter denne venninnen med egenkjøpt bolig etter studiene. Har du tenkt på det? At man ikke har råd betyr egentlig at man velger å ikke ta seg råd til det. Samtidig kan man velge å ta seg råd til noe annet, slik som egenkapital eller reiser. Anonymkode: 29568...a1d 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 Velger heller å spare til egenkapital noen år etter ferdig utdanning, enn å leve miserabelt i 5 år som student. Med startlønn som sivilingeniør på 550-600k skal det da la seg gjøre. Liker å bo for meg selv i fin leilighet, ha råd til fine klær og god vin Anonymkode: 28de1...5ce 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 Jeg har råd å spise ute ofte. Jeg spiser ekstremt sjeldent ute. Jeg vil bruke pengene på annen skjit enn å sitte og vente på mat. Så jeg "tar meg ikke råd". Anonymkode: 2c609...055 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Velger heller å spare til egenkapital noen år etter ferdig utdanning, enn å leve miserabelt i 5 år som student. Med startlønn som sivilingeniør på 550-600k skal det da la seg gjøre. Liker å bo for meg selv i fin leilighet, ha råd til fine klær og god vin Anonymkode: 28de1...5ce Så når du er ferdig utdannet ønsker du plutselig ikke å ha råd til fin leilighet, fine klær og god vin lenger? For 600000 er ikke så voldsomt mye om du skal spare til EK samtidig Anonymkode: 4b83e...6fb 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #11 Skrevet 28. juni 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Men plutselig sitter denne venninnen med egenkjøpt bolig etter studiene. Har du tenkt på det? At man ikke har råd betyr egentlig at man velger å ikke ta seg råd til det. Samtidig kan man velge å ta seg råd til noe annet, slik som egenkapital eller reiser. Anonymkode: 29568...a1d Og den samme venninnen kommer til å angre på at hun ikke gjorde mer ut av livet da hun var yngre. Alle opplevelsene hun gikk glipp av fordi hun ville spare.... Du vet aldri om du overlever imorgen en gang, hvorfor spare når du allerede tar en utdanning som helst sikkert gir deg en lønn mer enn gjennomsnittet i Norge. 9 hours ago, AnonymBruker said: Velger heller å spare til egenkapital noen år etter ferdig utdanning, enn å leve miserabelt i 5 år som student. Med startlønn som sivilingeniør på 550-600k skal det da la seg gjøre. Liker å bo for meg selv i fin leilighet, ha råd til fine klær og god vin Anonymkode: 28de1...5ce ❤️ Right? Hvorfor leve som så miserable og ikke gjøre noe gøy??? Du har et liv, gjør det beste ut av livet. Hvor mye kan du spare på 3-5 år med student income? Sikkert like mye som du kan spare på 1 år når du er ferdig utdannet og har jobb. Høres mye bedre å kose seg med god mat og vin. Dra på konserter Dra på andre events Penger kommer og går, den kommer inn og skal brukes. Typisk norsk å spare, spare, spare og sitter der og andre på alt de ikke gjorde. Hører de samme historierene hele tiden, på de som angret på at de ikke gjorde mer i ung alder. Anonymkode: 1601b...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Vært syk i snart 5 år, levde på sparepenger før jeg havnet på nav. Fikk så utbetalt 12 000 i måneden i flere år. Jeg har klart å spare noen tusenlapper, men det føles ikke bra å bruke penger når en 2400 er 20% av hele månedsinntekten, så derfor bruker jeg nesten aldri penger. Det er også dumt å ikke ha en liten buffer på 20 000 om noe skulle skje, om man trenger depositumspenger osv. Blir kanskje ufør snart og da vil jeg nok ha råd til å bruke litt mer penger enn jeg gjør nå. Etterhvert Skal sies at jeg ikke følte jeg manglet penger da jeg var student, følte at jeg stod bedre til økonomisk den gang enn nå. Delvis fordi jeg hadde sommerjobb der jeg tjente en del og kunne spare det meste, samt at jeg visste at det var midlertidig siden jeg ville få jobb etter utdanningen. Det er noe helt annet å leve på aap og vite at du kanskje aldri vil få en normal inntekt, at du vil ha lite resten av livet. Det er en helt annen psykisk påkjenning enn når man er under utdanning. Anonymkode: 60325...65a 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Typisk norsk å spare, spare, spare og sitter der og andre på alt de ikke gjorde. Hører de samme historierene hele tiden, på de som angret på at de ikke gjorde mer i ung alder. Anonymkode: 1601b...ce4 Jeg er 30 og angrer ikke på ting jeg ikke har gjort i 20-årene. Har vært mye hjemme og gjort og opplevd lite, men slik ble livet av diverse grunner og det er ikke noe jeg angrer på. Man kan alltids oppleve det man ønsker senere i livet. Det er bare mennesker som tror de må leve og oppleve ting på veldig spesifikke måter som går rundt og angrer. De type mennesker som alltid tror gresset er grønnere på den andre siden, men som alltid sitter igjen med skjegget i postkassa fordi de gir opp det de har som allerede er jævla bra. De som ikke klarer å finne gleden ved å eksistere akkurat nå, som ikke klarer sette pris på og være takknemelig for det de har Anonymkode: 60325...65a 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 Det er ikke typisk norsk å spare, ingen har mer gjeld enn boliggjeld enn Norge og vi har en helt enorm mengde kreditt gjeld. Anonymkode: 44170...920 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #15 Skrevet 28. juni 2018 Jeg har råd til men jeg liker virkelig ikke tanken ved at man altid må kjøpe seg opplevelser og dyre biffer, jeg får vondt i magen om jeg må bruke 5-600 kroner for en kort 3-4 timers opplevelse på et badeland, men for noen er vel slike ting gleden i livet. X'en elsket å spise ute så ofte som mulig, dyreparker og attraksjoner, altid noe å kjøpe.. Jeg forstår vel heller ikke hvordan noen mennesker virker å ha råd til alt mulig, ei alenemor jeg kjenner som jobber i en pyntebutikk deltid snapper om biffer til middag, bacon, ferske jordbær og spekemat til frokost og øl/vin nesten hver kveld. For min del er lykke å slappe av hjemme, sitte i hagen, badetur i skogen eller telt og fisking på fjellet. Anonymkode: f7434...1ce 2
Snop Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 (endret) Jeg har dårlig råd generelt selv som student, for min del handler det om prioriteringer. Jeg «har ikke råd» til å kjøpe nye klær, duppeditter osv fordi jeg prioriterer sosialt kaféliv da det er dette som gir meg livskvalitet. Bor midt i byen og er nettstudent, så jeg elsker å sitte ute og møte folk og unne meg en kaffe her og en øl der. Lever et minimalistisk liv (materielt sett) og eier bare klærne jeg har i skuffen og laptopen til skolearbeid og er fornøyd med det så er det helt sikkert noen som synes jeg er rar når jeg sier jeg ikke har råd til ting når jeg sitter på kafé dag ut og dag inn, eller at jeg ikke kan være med venninner på spa og shopping i Europa. Det handler ikke om at jeg ikke vil, det hadde jo vært gøy med spa, men da går det gjerne på bekostning av livskvaliteten en hel uke eller to (eller flere) når jeg kommer hjem igjen. Endret 28. juni 2018 av Snop 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #17 Skrevet 28. juni 2018 Mange mangler totalt økonomisk styring. Har dårlig råd, men bruker 5000 kr i mat til en person, skal ha kaffe og snacks på 7/11 hver dag, røyker og kjøper på kreditt. Bør personlig økonomi inn i skolen? Anonymkode: a9468...81f 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #18 Skrevet 28. juni 2018 Men ikke alle liker å reise. Gjør de det? Jeg liker ikke å reise, det stresser meg egentlig bare. Man bruker så utrolig mye tid på pakking/tog/fly, alt som er rundt selve reisen. Det kan være gøy der man endelig kommer frem, men det kan også bli stress da man føler man må rekke ALT på den korte tid man er på ferie. Så jeg er en av de som ikke prioriterte reise da jeg var student, og sparte masse penger til EK, så jeg kunne kjøpe meg en leilighet i Oslo bare et halvt år etter at jeg begynte å jobbe etter studier, det var i 2007. Nå 11 år etter, angrer jeg selvsagt ikke på det valget fordi boligprisene i Oslo har blitt helt sinnsyke i de siste årene, og da vi kjøpte 68 m2 for de pengene da, nå ville vi knapt fått 20 kvadrat i samme område. Vi har flyttet siden og kjøpte oss et hus. Jeg har ei venninne som reiser på hyttetur/fjelltur hver helg omtrent, så nei, hun har jo ikke penger til like mye sparing og like stor bolig. Men nå er det reise hun liker og prioriterer, et valg hun selv tok. Absolutt forståelig. Men rart når hun skal ofte sutre at hun ikke skjønner hvorfor hun ikke har penger til å kjøpe seg et hus. Anonymkode: bb65f...99b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #19 Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og den samme venninnen kommer til å angre på at hun ikke gjorde mer ut av livet da hun var yngre. Alle opplevelsene hun gikk glipp av fordi hun ville spare.... Du vet aldri om du overlever imorgen en gang, hvorfor spare når du allerede tar en utdanning som helst sikkert gir deg en lønn mer enn gjennomsnittet i Norge. ❤️ Right? Hvorfor leve som så miserable og ikke gjøre noe gøy??? Du har et liv, gjør det beste ut av livet.Hvor mye kan du spare på 3-5 år med student income? Sikkert like mye som du kan spare på 1 år når du er ferdig utdannet og har jobb. Høres mye bedre å kose seg med god mat og vin. Dra på konserter Dra på andre events Penger kommer og går, den kommer inn og skal brukes. Typisk norsk å spare, spare, spare og sitter der og andre på alt de ikke gjorde. Hører de samme historierene hele tiden, på de som angret på at de ikke gjorde mer i ung alder. Anonymkode: 1601b...ce4 Det handler vel mer om å ikke få gjeld(studielån) enn å spare når man er student. Selv om studielån har gunstig rente og alt det der, så er det fortsatt gjeld som både må nedbetales og som trekkes fra lånesummen du kan få til et boliglån. Det er forøvrig veldig gunstig å spare i BSU, så mange etterstreber å i hvert fall få fylt denne hvert år. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg sparte som student. Jeg og samboer hadde aldri vært i stand til å kjøpe hus før i 30-årene hvis ikke jeg hadde gjort det. Jeg følte ikke jeg gikk glipp av så mye som student heller, det er mange hyggelige ting man kan gjøre billig eller gratis. Anonymkode: 92434...686 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #20 Skrevet 28. juni 2018 Det handler ofte om prioriteringer. Hvis jeg har lite penger en periode, så velger jeg heller å finne på noe med venner som koster penger og spiser knekkebrød til middag, istede for å droppe venner og spise biff alene i leiligheta mi. Anonymkode: 94c9c...c2d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå