Gyll1 Skrevet 27. juni 2018 #1 Del Skrevet 27. juni 2018 Hva spiser dere som ammer, med baby som har melkeallergi? Mistenker sterkt at min lille har det, og prøver å kutte ut alt med melk og soya. Føler jeg bare kan spise salat og frukt .. Lille har ekstremt mye magesmerter, og legetime er bestilt. Prøver bare å ikke sulte i mellomtiden her 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #2 Del Skrevet 27. juni 2018 Mye du kan spise, men les bakpå alt av mat for å få en oversikt. Melk kan du bytte ut med havremelk feks. Kjøtt og fisk kan du spise (stek i ovn eller på grill), du kan bake eller kjøpe brød uten melk i osv. Anonymkode: f2c2e...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 27. juni 2018 #3 Del Skrevet 27. juni 2018 Du kan spise mye. Knekkebrød, go og mager produktene til gilde, oatley har mye, de meste av brød er melkefritt. Frokostblanding, havregrøt, musli (hjemmelaget) på dette kan du bruke havremelk feks, eller kokkosmelk. Til middag kan man også spise det meste som er hjemmelaget. Det er vanvittog mye ferdig produkter som inneholder melkepulver. Men skal man ha litt melk i så er havre og kokkos safe. Ellers kan du laste ned peiling appen og melde deg inn i gruppen barn med melkeallergi på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 27. juni 2018 #4 Del Skrevet 27. juni 2018 Spiser du kjøtt? Da er det jo massevis! Fisk, kjøtt, grønnsaker, alle veganske retter (uten soya), egg, linser, bønner, brød, majones, kjøttpålegg, makrell i tomat, noen typer leverpostei, vegansk ost... osv. jeg spiser brød med kaviar og vegansk ost/makrell i tomat/majones og skinke til frokost. Kaffe med havremelk lunch er feks grønnsaksmos med «blått» smør og havremelk, med fiskeburger (uten myse/melk) middag kan være så mangt... skjønner ikke helt hvordan du kan sulte uten melk/smør/yoghurt/ost...? Med mindre du ikke lager mat selv. DA sulter man. Har alltid med meg matpakke ut av huset. Husk mye hvit fisk for å få i deg jod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 27. juni 2018 #5 Del Skrevet 27. juni 2018 1 time siden, Mnjah skrev: Spiser du kjøtt? Da er det jo massevis! Fisk, kjøtt, grønnsaker, alle veganske retter (uten soya), egg, linser, bønner, brød, majones, kjøttpålegg, makrell i tomat, noen typer leverpostei, vegansk ost... osv. jeg spiser brød med kaviar og vegansk ost/makrell i tomat/majones og skinke til frokost. Kaffe med havremelk lunch er feks grønnsaksmos med «blått» smør og havremelk, med fiskeburger (uten myse/melk) middag kan være så mangt... skjønner ikke helt hvordan du kan sulte uten melk/smør/yoghurt/ost...? Med mindre du ikke lager mat selv. DA sulter man. Har alltid med meg matpakke ut av huset. Husk mye hvit fisk for å få i deg jod! Det handler vel om kunnskap. Jeg visste heller ikke hva jeg skulle se etter når minste niesen min hadde mpa som baby. Fikk mye nyttige tips av svigerinnen min. Samtidog er det ikke bare mat man må tenke på, tannkrem, fluor, såpe og hudpleie kan også inneholde melk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #6 Del Skrevet 27. juni 2018 Jeg hadde nok også slitt litt hvis jeg ikke kunne spise noe melkeprodukter! Er veggis som spiser og drikker mye melk og produkter med melk i og hadde blitt ganske lost og trist hvis jeg plutselig måtte ha passet på å unngå melk og ost helt! Hadde nok i første omgang funnet noe vegansk ost og havre/soyamelk som funker. Anonymkode: 75cdc...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Del Skrevet 27. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok også slitt litt hvis jeg ikke kunne spise noe melkeprodukter! Er veggis som spiser og drikker mye melk og produkter med melk i og hadde blitt ganske lost og trist hvis jeg plutselig måtte ha passet på å unngå melk og ost helt! Hadde nok i første omgang funnet noe vegansk ost og havre/soyamelk som funker. Anonymkode: 75cdc...8ae Er du veggis er det lett å gå over til vegansk mat. Styr unna soya pga proteinene som er like melk sine. Men det har du allerede tenkt på ser jeg, TS tok alt for lang tid før vi kom dit Anonymkode: fdc38...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyll1 Skrevet 28. juni 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 28. juni 2018 Det handler om kunnskap ja. Har aldri vært borti dette før, og derfor syntes jeg det er utrolig vanskelig. Lager all mat selv, men uten melk, ost, matfløte, brød og i tillegg andre ting som løk, erter, blomkål føler jeg utvalget blir mindre ( baby får luft i magen av disse tingene) er det ikke så enkelt gitt! 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #9 Del Skrevet 28. juni 2018 Jeg spiste nye brød med majones. En venninne av meg som ønsker å unngå egg spiste mye salater Anonymkode: 7b679...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 28. juni 2018 #10 Del Skrevet 28. juni 2018 2 timer siden, Gyll1 skrev: Det handler om kunnskap ja. Har aldri vært borti dette før, og derfor syntes jeg det er utrolig vanskelig. Lager all mat selv, men uten melk, ost, matfløte, brød og i tillegg andre ting som løk, erter, blomkål føler jeg utvalget blir mindre ( baby får luft i magen av disse tingene) er det ikke så enkelt gitt! 😁 Fløte kan du bytte ut med oatly havrefløte, melk kan byttes med havremelk osv. Jeg anbefaler deg sterkt å melde deg inn i gruppen jeg foreslo. Om du ikke orker å lete selv kan jeg legge deg til om du sender meg en pm😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 28. juni 2018 #11 Del Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, Gyll1 skrev: Det handler om kunnskap ja. Har aldri vært borti dette før, og derfor syntes jeg det er utrolig vanskelig. Lager all mat selv, men uten melk, ost, matfløte, brød og i tillegg andre ting som løk, erter, blomkål føler jeg utvalget blir mindre ( baby får luft i magen av disse tingene) er det ikke så enkelt gitt! 😁 Må si at jeg syntes ungen reagerte på løk, erter, blomkål etc, men da jeg kuttet helt ut melk, soya og store doser eggeprotein (i vegetarprodukter) så gikk det helt fint å spise det. Fiskeburger/hamburger, potetsalat, hamburgerbrød etc er melkefritt taco kan du bytte ut ost/rømme med biter av mango (ja, mango!) ...det er ikke melk i brød? Matfløten og melken kan du erstatte med andre produkter. Som ost finnes veganske soyafri alternativet hvis du er vant med å lages all mat selv, så er ikke veien så lang å gå! Tenk Ren Mat, vegansk mat (linser, ikke bønner, og dropp løken, men behold hvitløken). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 28. juni 2018 #12 Del Skrevet 28. juni 2018 Begge mine har/hadde MPA, og jeg likte ikke kjøtt så jeg ble like greit veganer, haha! Jeg lider absolutt ikke noen nød, men det tar litt tid å finne fram i jungelen for til tider føles det som at det er melk i absolutt, faens ALT! Forslag til konkrete bytter: smør - Berit Nordstrand rapskokos/Eldorado smørelett, melk - plantemelk (havre, kokos, mandel, hasselnøtt), fløte - Oatly havrefløte, hvitost - Synnøve Finden Go vegan, kremost - Oatly påMackan, yoghurt - Oatly havregurt, fløteis - Ben & Jerry's chocolate fudge brownie/peanutbutter & cookies/chunky monkey - eller Oatly vanilje/sjokolade/jordbær eller Rys vanilje eller Dugg kokos, potetgull/snacks - sørlandschips salt/salt & pepper/trippel løk, Maarud fried chicken/linsechips crème fraiche & ramsløk. Dette var noe, har mer på lager! Hvis baby ikke reagerer på soya kan du legge til masse produkter fra Alpro i tillegg! Mine tålte soya helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #13 Del Skrevet 29. juni 2018 14 timer siden, FantasDick skrev: Begge mine har/hadde MPA, og jeg likte ikke kjøtt så jeg ble like greit veganer, haha! Jeg lider absolutt ikke noen nød, men det tar litt tid å finne fram i jungelen for til tider føles det som at det er melk i absolutt, faens ALT! Forslag til konkrete bytter: smør - Berit Nordstrand rapskokos/Eldorado smørelett, melk - plantemelk (havre, kokos, mandel, hasselnøtt), fløte - Oatly havrefløte, hvitost - Synnøve Finden Go vegan, kremost - Oatly påMackan, yoghurt - Oatly havregurt, fløteis - Ben & Jerry's chocolate fudge brownie/peanutbutter & cookies/chunky monkey - eller Oatly vanilje/sjokolade/jordbær eller Rys vanilje eller Dugg kokos, potetgull/snacks - sørlandschips salt/salt & pepper/trippel løk, Maarud fried chicken/linsechips crème fraiche & ramsløk. Dette var noe, har mer på lager! Hvis baby ikke reagerer på soya kan du legge til masse produkter fra Alpro i tillegg! Mine tålte soya helt fint. B&j inneholder soyalechitin. Anonymkode: fdc38...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #14 Del Skrevet 1. juli 2018 On 6/28/2018 at 11:52 PM, FantasDick said: Begge mine har/hadde MPA, og jeg likte ikke kjøtt så jeg ble like greit veganer, haha! Jeg lider absolutt ikke noen nød, men det tar litt tid å finne fram i jungelen for til tider føles det som at det er melk i absolutt, faens ALT! Forslag til konkrete bytter: smør - Berit Nordstrand rapskokos/Eldorado smørelett, melk - plantemelk (havre, kokos, mandel, hasselnøtt), fløte - Oatly havrefløte, hvitost - Synnøve Finden Go vegan, kremost - Oatly påMackan, yoghurt - Oatly havregurt, fløteis - Ben & Jerry's chocolate fudge brownie/peanutbutter & cookies/chunky monkey - eller Oatly vanilje/sjokolade/jordbær eller Rys vanilje eller Dugg kokos, potetgull/snacks - sørlandschips salt/salt & pepper/trippel løk, Maarud fried chicken/linsechips crème fraiche & ramsløk. Dette var noe, har mer på lager! Hvis baby ikke reagerer på soya kan du legge til masse produkter fra Alpro i tillegg! Mine tålte soya helt fint. Er creme fraiche fra Maarud melkefri? Det må jeg hjem å sjekke:) Anonymkode: 7b679...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 1. juli 2018 #15 Del Skrevet 1. juli 2018 På 29.6.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev: B&j inneholder soyalechitin. Anonymkode: fdc38...738 Ups, my bad! Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er creme fraiche fra Maarud melkefri? Det må jeg hjem å sjekke:) Anonymkode: 7b679...4d8 Ja, linsechipsen ihvertfall. Vet ikke om de har flere typer med den smaken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #16 Del Skrevet 1. juli 2018 14 minutter siden, FantasDick said: Ja, linsechipsen ihvertfall. Vet ikke om de har flere typer med den smaken? Ville aldri sjekket den med det navnet Anonymkode: 7b679...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 1. juli 2018 #17 Del Skrevet 1. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri sjekket den med det navnet Anonymkode: 7b679...4d8 Nei, da kan jeg absolutt ikke love noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå