Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men kan sykemelding ha tilbakevirkende kraft? Jeg har vært syk hele denne uka, men har ikke somlet meg til å bestille legetime før i går. Skal dit i dag. Vet ikke helt hva som feiler meg, men jeg føler at jeg har null energi. Dessuten har jeg hatt vondt i hodet (noen dager mye - andre ganger mindre) hver dag denne uka, og har vondt i kroppen. Typisk influensasymptomer, men jeg har ikke feber. Kan det være influensa likevel? Jeg hoster en del og er ganske snørrete, men har ikke vondt i halsen. Ingen problemer med matlysten heller. Er bare slapp, og blir veldig fort sliten. Vet ikke helt hva jeg skal si til legen jeg... Føler egentlig at dette er for lite å dra til legen for, men jeg skal ta en vanlig svangerskapskontroll med det samme da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, legen kan ikkje skrive ut sjukemelding for dagane før første konsultasjon, som det heiter. Dei må gå på eigenmelding...

Skrevet

Fungerer ikke med egenmelding når jeg bare er vikar desverre...

Skrevet

Det Pip sier her er helt feil. Så lenge du ikke har vært på jobb i mellomtiden, kan legen skrive ut sykemelding fra første fraværsdag. Dersom han /hun mener det er riktig selvsagt. Var selv hos legen på onsdag og fikk sykemelding fra mandag til og med i dag...

Skrevet

Takk for svar! Kanskje det er håp for meg da. Har vært borte fra jobb hele uka. Prøvde meg en av dagene, men måtte gå hjem etter tre timer.

Skrevet

Nei, det er faktisk feil. Leger har ikke anledning til å tilbakedatere sykemeldinger, dette er også skjerpet inn nå. Det de kan gjøre er dersom du ringer og bestiller time og du ikke kan få time samme dagen, så har de mulighet til å skrive sykemeldingen fra den dagen du var i telefonkontakt med legekontoret.

Skrevet

Nuvel -legen min gjorde som sagt det for meg. Og han har ikke trixet med datoene heller. Og jeg ringte ikke tidligere, kom inn samme dag som jeg bestilte time.

Men det kan jo hende han ikke kan reglene? :wink:

Skrevet

Jeg ringte i går, så det kan jo hende jeg får for i dag og i går i hvert fall da. Håper på det. Håper på å få sykmelding for neste uke også. Er så sliten...

Skrevet
Det de kan gjøre er dersom du ringer og bestiller time og du ikke kan få time samme dagen' date=' så har de mulighet til å skrive sykemeldingen fra den dagen du var i telefonkontakt med legekontoret.[/quote']

Det er sant - kanskje eg skulle 'første kontakt' og ikkje første konsultasjon. Ellers er det som sagt ikkje rom for at legen kan skrive sjukemelding frå dagar han/ho ikkje har sett/snakka med deg.

Skrevet

Legen har ikke lov til å tilbake datere sykmeldinger. Og etter 1. mars har dette blitt enda strengere.

Skrevet

Legen gjorde det for meg, men om trygdekontoret godtar det er en annen sak...

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Sambo ble syk 2. dagen i sommerferien i fjor. Siden vi allerede hadde reist på ferie,hadde han ikke mulighet til å dra til fastlegen sin.

Han var syk som følge av en yrkeskade et par uker før.

Han lå syk hele ferien,og når vi kom hjem etter 3 uker dro han til legen og fikk sykemld for hele ferien(dvs at han fikk 3 ukers ferie til gode)

Ikke vet jeg om dette er rett,men det ble iallefall gjort.

Skrevet

Legen gjorde det for meg også, som sagt. Og det i mars. Har ikke hørt om endringer - og det har tydeligvis ikke han heller. Jeg ringte onsdag, var hos han onsdag og fikk sykemelding fra mandag. Etter hans skjønn sikkert...

Skrevet

Reglene er strenge, og legen har ikke lov til å tilbakedatere sykmelding. Men noen er litt "løsere" med tilbakeskriving likevel da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...