Gå til innhold

Hvilket førerkort for denne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å kjøpe en Piaggio MP3 Touring 500ccm i gave til mannen min, men er usikker på hvilket førerkort han må ha for å kjøre den? Jeg finner det ikke ut på google. 

Han fikk lappen i 2015 etter å vært førerkortløs i 6-12 mnd (jeg husker faktisk ikke hvor lenge, uansett urelevant) etter en uheldig episode. 

Info: 

Km.stand
12 800 km
Årsmodell
2013
Effekt
40 hk
Slagvolum
493 ccm
Vekt
262 kg
Type
Trike

Anonymkode: 9f961...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leser dette, men er likevel usikker. 

04. mars 2013 - Nye regler for førerkort bla. trike fra og med 19. januar 2013

Fra og med 19. januar 2013 er det nye regler for bla. førerkort for trike. Dersom du får førerkort for første gang  19. januar 2013 eller senere må du ha førerkort for tung motorsykkel for å kjøre motorsykkel med 3 hjul. Fremdeles kan du kjøre motorsykkel med 4 hjul med klasse B (bil). 

Han fikk jo førerkortet første gang i 2006, men mistet lappen og måtte kjøre opp på nytt i 2015. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer seg med bilførerkort hvis han fikk førerkortet før 19. januar 2013.
Hvis ikke må ha ha klasse A (tung motorsykkel). 

Edit: jeg ser nå at jeg svarte samtidig som du skrev innlegget ditt. Siden han måtte kjøre opp på nytt TROR jeg at han må ha klasse A for å ha lov til å kjøre trike. Men jeg ville kontaktet førerkortmyndighetene for å være helt sikker. Skriv gjerne hva svaret blir. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreløpig oppdatering. Kjøreskolen kunne ikke svare på spørsmålet mitt. Har tatt kontakt med statens vegvesen og venter på svar👍

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser dette, men er likevel usikker. 

04. mars 2013 - Nye regler for førerkort bla. trike fra og med 19. januar 2013

Fra og med 19. januar 2013 er det nye regler for bla. førerkort for trike. Dersom du får førerkort for første gang  19. januar 2013 eller senere må du ha førerkort for tung motorsykkel for å kjøre motorsykkel med 3 hjul. Fremdeles kan du kjøre motorsykkel med 4 hjul med klasse B (bil). 

Han fikk jo førerkortet første gang i 2006, men mistet lappen og måtte kjøre opp på nytt i 2015. 

TS

Jeg vil fremdeles tolke det som at det holder med billappen. "Dersom du får førerkort for første gang  19. januar 2013 eller senere må du ha førerkort for tung motorsykkel", altså ikke noe uttrykt krav om at man må ha hatt lappen sammenhengende fra før den datoen for at regelen skal gjelde. 

Uansett, sikkert lurt av deg å høre med de som faktisk utformer reglene, ja. Lovverk kan ofte være forvirrende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å kjøpe en Piaggio MP3 Touring 500ccm i gave til mannen min, men er usikker på hvilket førerkort han må ha for å kjøre den? Jeg finner det ikke ut på google. 

Han fikk lappen i 2015 etter å vært førerkortløs i 6-12 mnd (jeg husker faktisk ikke hvor lenge, uansett urelevant) etter en uheldig episode. 

Info: 

Km.stand
12 800 km
Årsmodell
2013
Effekt
40 hk
Slagvolum
493 ccm
Vekt
262 kg
Type
Trike

Denne er faktisk litt vanskelig, fordi Piaggio har TO modeller av disse , og bare den ene kan kjøres på billappen. Det handler om antall cm mellom forhjulene.

Men tar du registreringsnummeret og ringer vegvesenet, kan de fort avdekke om denne er den riktige. 

http://www.bike.no/test/duell-piaggio-mp3-500-lt-abs-sportpiaggio-beverly-sport-touring

Gitt denne linken tror jeg det er mulig han kan kjøre denne, men vegvesenet vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret fra vegvesnet: 

Hei, og takk for din henvendelse.

For å finne ut om han kan kjøre et kjøretøy må du sjekke vognkortet. Legger ved link til vegvesen.nohvor du kan se hva man har lov til å kjøre med de forskjellige førerkortklassene.

Håper denne informasjonen var til hjelp.

Altså, ikke noe nærmere et svar. 

Regnr er: RX1270. 

Hjelp? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller du spørsmålet på nytt slik at de forstår hva hovedproblemet ditt er:
Jeg er kjent med at man kan kjøre trehjuls motorsykkel med effekt større enn 15 kW dersom man har førerkort klasse A, eller dersom man har førerkort klasse B ervervet før 19. januar 2013. Har en person som fikk førerkort for bil i 2006, men som mistet førerkortet for x ant mnd og kjørte opp på nytt i 2015 tillatelse til å kjøre trehjuls motorsykkel med effekt større enn 15 kW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret fra vegvesnet: 

Hei, og takk for din henvendelse.

For å finne ut om han kan kjøre et kjøretøy må du sjekke vognkortet. Legger ved link til vegvesen.nohvor du kan se hva man har lov til å kjøre med de forskjellige førerkortklassene.

Håper denne informasjonen var til hjelp.

Altså, ikke noe nærmere et svar. 

Regnr er: RX1270. 

Hjelp? 

TS

Etter å sett på hva dette er for en type doning, leste jeg en test i forrige mc-avisa. Der virka det unektelig for at den må styres som en mc, ergo kan man kanskje ikke kjøre den med klasse B i det hele tatt. Det finnes liknende 3-hjuling, men den styres som en bil, og er også bredere i sporvidde foran. Skal se om jeg finner igjen bladet, og lese en gang til......

Fant igjen artikkelen, men det var en Yamaha Niken. Det kjøres kun på A. Det som avgjør er som @Druid sier, det er sporvidden foran som avgjør om den kan kjøres på A eller B lappen.

Det er effekten som kan stikke kjepper i julene, den har 40hk.....

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Etter å sett på hva dette er for en type doning, leste jeg en test i forrige mc-avisa. Der virka det unektelig for at den må styres som en mc, ergo kan man kanskje ikke kjøre den med klasse B i det hele tatt. Det finnes liknende 3-hjuling, men den styres som en bil, og er også bredere i sporvidde foran. Skal se om jeg finner igjen bladet, og lese en gang til......

Fant igjen artikkelen, men det var en Yamaha Niken. Det kjøres kun på A. Det som avgjør er som @Druid sier, det er sporvidden foran som avgjør om den kan kjøres på A eller B lappen.

Det er effekten som kan stikke kjepper i julene, den har 40hk.....

Yamaha Niken set kul ut. Men det ser ut som den har kjøreegenskaper som ein motorsykkel.

Can-am Spyder har større sporvidde foran. Og svinger meir som ein bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dodge skrev:

Yamaha Niken set kul ut. Men det ser ut som den har kjøreegenskaper som ein motorsykkel.

Can-am Spyder har større sporvidde foran. Og svinger meir som ein bil?

Korrekt, den går ikke i legge ned som Niken, eller piaggo. Den har om jeg ikke husker feil, et lite bagasjerom mellom forhjulene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering.

Dette svaret fikk jeg fra vegvesnet: 

Hei!

Det er datoen for første gangs erverv som gjelder. Dersom dette var før 19.01.2013 har en førerett for trehuls motorsykkel på bakgrunn av klasse B.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt mp3 i snart 10 år. Hadde først en 300LT, og har snart slitt ut min andre sykkel, en 500LT. Regelendringen som kom i 2013 er jeg kjent med, og jeg hadde nok tolket det som at det er dato for første førerkort som gjelder; men jeg hadde kviet meg fra å være helt bombastisk, så det er bra du fikk dette bekreftet.

For å oppklare eventuelle spørsmål som noen i tråden har hatt, så kan det fortelles at den aktuelle sykkelen lages av Piaggio, og er i en modellserie som heter mp3 - lett gjenkjennelig i trafikken med to forhjul (og ett bakhjul). Den leveres med ulike motorstørrelser, hvilket er angitt av tallet i produktkoden: mp3 500 er altså ca 500 ccm ("kubikk").

Som noen har vært inne på, så kommer modellserien også i to ulike varianter som styrer hvilket førerkort den kan kjøres med. Modellene som heter noe med LT bakerst i produktkoden er typegodkjent som bil, og kjøres med B-lappen. Hovedforskjellen er at LT-modellene har omtrent 5 cm større avstand mellom de to forhjulene, men et utrent øye vil neppe se forskjell på dem.

Ettersom TS aldri forteller den eksakte produktkoden, så vet vi ikke hvilket førerkort som gjelder. Samtidig pleier det å fremheves særdeles tydelig av selger når sykkelen kan kjøres med B-lappen (altså at det er en LT); hvis annonsen ikke har nevnt dette med et ord, så blir det naturlig å gjette på at den kjøres med A-lappen.

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...