Gå til innhold

Erfaring med kjøpestopp og minimalisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei av ting. Tenker å begynne med kjøpestopp og bli mer minimalistisk. Tenker å gi bort eller selge alt det som jeg egentlig ikke trenger. Og det det som jeg må ha tenker jeg å prøve å kjøpe brukt. Dette gjelder alt fra interiør til klær. Noen med erfaring?

Anonymkode: f5b1e...05e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å gjøre det. Det å ikke kjøpe annet enn det man absolutt trenger er jo ikke noe som krever planlegging akkurat.

Anonymkode: 41d71...79d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å gjøre det. Det å ikke kjøpe annet enn det man absolutt trenger er jo ikke noe som krever planlegging akkurat.

Anonymkode: 41d71...79d

Nei, det er jo for så vidt sant. Tenkte kanskje bare det kom til å bli en utfordring å gå fra å bruke rundt 4000 kr på ting hver måned til å ikke skulle bruke noe.

Anonymkode: f5b1e...05e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet endte jeg opp med å kvitte meg med mye ting. Det har vært herlig å rydde opp og ikke ha så mye. Etter det har jeg også vært mer kritisk når jeg har gått til innkjøp av noe. Jeg har ikke satt et fast shoppestopp/kjøpestopp, men jeg har alltid spurt meg selv "trenger jeg virkelig dette?". Som regel er svaret nei, og jeg angrer ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper sjeldent noe nytt til huset, da jeg sverger til retrostilen. Det er så utrolig mange fine brukte ting der ute. Jeg valfarter bruktbutikker på jakt etter brukte skatter, og bruker sjelden over hundrelappen. Nå skal det sies at jeg på ingen måte har noen minimalistisk stil hjemme, for jeg har en del ting. Men bare gamle ting.

Anonymkode: cf6dc...83b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så utrolig lei av ting. Tenker å begynne med kjøpestopp og bli mer minimalistisk. Tenker å gi bort eller selge alt det som jeg egentlig ikke trenger. Og det det som jeg må ha tenker jeg å prøve å kjøpe brukt. Dette gjelder alt fra interiør til klær. Noen med erfaring?

Anonymkode: f5b1e...05e

Om du har Netflix så se filmen "Minimalism". Fantastisk inspirerende. Har gått med slike tanker selv en stund, men klarer ikke helt å ta spranget.

Anonymkode: 59eb4...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det har jeg gjort. Jeg kvittet meg med mye med målet å ha det minimalistisk, men etterhvert endte jeg opp med å ha litt mer en veldig minimalistisk for at det skulle føles som et hjem. Det er fortsatt minimalistisk men med endel planter og nøye utvalgt dekorstil på det jeg eier. Jeg har også redusert størrelse og antall oppbevaringsmoduler og skap. Alt for å unngå at jeg fyller opp skapene igjen med ting jeg ikke trenger.

Jeg har planer om å kvitte meg med noen få ting til, deretter jobbe med å holde alt rent og ryddig.

Det er så mye vi ikke har bruk for! 🙊

Anonymkode: a51d2...8e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OppNedPåAlt skrev:

Da jeg flyttet endte jeg opp med å kvitte meg med mye ting. Det har vært herlig å rydde opp og ikke ha så mye. Etter det har jeg også vært mer kritisk når jeg har gått til innkjøp av noe. Jeg har ikke satt et fast shoppestopp/kjøpestopp, men jeg har alltid spurt meg selv "trenger jeg virkelig dette?". Som regel er svaret nei, og jeg angrer ikke.

Dette er akkurat hva jeg alltid har gjort. Når jeg er i en butikk og ser en eller annen duppeditt som jeg har lyst på så kommer jeg som regel frem til at jeg ikke trenger den. Å kjøpe ting utløser dopamin. Jeg kjenner følelsen, det føles sykt godt en liten periode..og jeg tror damer får mye større glede av denne dopamin-rushen fordi det er som regel de som dedikerer seg til shopping. 
Jeg kjøper knapt engang mat, dumpster diver. 

Penger er ALDRI et problem, og jeg bruker mine på opplevelser,reiser og hobbyer (dykking,fallskjermhooping etc)

Endret av Stiigen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg nylig er blitt singel, har jeg begynt å rydde / kaste masse ting fra leiligheten min. Utrolig hvor herlig det er å ha mindre ting og masse unødvendige pynter i leiligheten. Gleder meg til å kaste flere ting i sommerferien :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye vi ikke har bruk for! 🙊

Anonymkode: a51d2...8e2

Det har du helt rett i. For min del så knytter jeg meg til ting og mener de er viktige. Når jeg likevel kaster noe så kjenner jeg at det bare er godt.

Anonymkode: 59eb4...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hatt kjøpestopp i 2,5 år. Det første 1,5 året kjøpte jeg ikke noe nytt, verken til meg (ungene) eller huset. Det siste året har jeg kjøpt litt klær jeg/vi har hatt behov for. Det er så deilig å "bruke opp" ting - og kunne kaste ting som er brukt så lenge at de er utslitt. Jeg kan ikke akkurat si at vi lever minimalistisk, for det er mye igjen i huset her. Men jeg har solgt og kastet masse - og prosessen fortsetter. Gevinsten er at jeg sparer mye penger og at vi får det ryddigere. Jeg har ingen planer om å slutte med dette, men jeg har som sagt ikke fullstendig kjøpestopp lengre.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et kjøpefritt år for noen år siden, da hadde jeg satt det som et mål å ikke kjøpe noe klær til meg selv i ett år. Unntatt undertøy. Jeg sprakk to ganger det året, kjøpte meg et par vintersko og et skjerf på slutten av året. Året etter hadde jeg gitt meg selv lov å kjøpe klær - men bare brukte, om det være det fra finn.no, eller ebay, eller Fretex. De to årene har endret alt angående hvordan jeg ser på shopping, og hvor mye penger jeg bruker på klær, selv nå flere år etter. Jeg shopper rett og slett mye midnre. Så og si aldri går jeg gjennom butikker bare for å kikke, eller kjøper meg noe bare fordi det var på salg. Jeg kjøper meg ikke klesplagg bare fordi den fargen er inn den sesongen. Det smittet over andre ting enn klær også, og er blitt veldig bra for lommeboka. Så jeg ville definitivt anbefalt å prøve et kjøpefritt år, og reglene, de setter jo du selv. Om du ikke skal kjøpe noe som helst, eller bare brukte ting, er jo du som bestemmer.

Anonymkode: d8f1b...680

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo for så vidt sant. Tenkte kanskje bare det kom til å bli en utfordring å gå fra å bruke rundt 4000 kr på ting hver måned til å ikke skulle bruke noe.

Anonymkode: f5b1e...05e

4000 kroner i måneden er 48 000 kroner i året du heller kan spare og bruke til fremtiden en gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp :)  Jeg gir bort ting jeg ikke bruker til f.eks Fattighuset (evt folk som jobber med flyktninger, som gir støtte til foreldre som trenger hjelp etc). Det føles så godt at tingene skal bli brukt. Jeg kjøper kun ting som er en investering, som er gjennomtenkt (spontane kjøp skjer ikke) og som jeg føler er av god kvalitet. Jeg kjøper automatisk mindre med denne tankegangen, og det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt. Tenk på alt du kan legge på sparing, og så kanskje heller kjøpe deg den ene fantastisk gode vinterjakka, eller noen skikkelig gode sko.

Minimalisme er en fin tankegang, og skikkelig nødvendig for kloden, spør du meg :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lever ganske minimalistisk. Kjøper kun ting jeg virkelig trenger, eller ting som vil øke livskvaliteten min over lang tid. 

Jeg eier kun ca 10% av hva jeg pleide. Det har vært helt utrolig deilig! Jeg setter så mye større pris på tingene mine nå, da alle er nøye valgt ut og tatt vare på av en grunn. Det er veldig fint å ikke bli overveldet av ting hver gang man åpner et skap eller en skuff. 

Anonymkode: 7dff2...2ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende tråd. Har sett at jeg har et alt for høyt forbruk på tull. Jeg kjøper stadig nye klær som jeg knapt bruker og ikke trenger, osv. Skal begynne roe ned shoppingen veldig! Så kan man heller bruke de pengene på en fin ferietur eller spare.

Anonymkode: d0e87...5e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.6.2018 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Inspirerende tråd. Har sett at jeg har et alt for høyt forbruk på tull. Jeg kjøper stadig nye klær som jeg knapt bruker og ikke trenger, osv. Skal begynne roe ned shoppingen veldig! Så kan man heller bruke de pengene på en fin ferietur eller spare.

Anonymkode: d0e87...5e0

Veldig enig og jeg håper tråden fortsetter å leve. Minimalisme er inspirerende.

Anonymkode: a51d2...8e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryddet godt før siste flytting, og tok med meg kun det jeg trenger. Har alt jeg trenger f.eks på kjøkken, men ikke mer, jeg trenger ikke 5 serviser og 10 vaser liksom. Har fult klesskap, så jeg har alt jeg trenger der og trenger ikke kjøpe noe nytt, unntatt undertøy og sokker til tider. Har ikke overfylt med møbler etc. Er så herlig å vite at man har det man trenger, men ikke mer.  

Anonymkode: d6787...cb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig! Blir stressa av å ha mye jeg ikke trenger. Overfylte hjem med alt mulig dill.

Anonymkode: d0e87...5e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske lite i fht de fleste og det er bare deilig! Jeg er såpass rotete i hodet at jeg trenger litt oversikt. Det er mannen som inspirerte til det, men jeg må si jeg setter stor pris på det. Det er ikke for å spare penger, men fordi vi ikke trenger mer enn vi trenger. Det blir bare overfylt!

Et vennepar bli skilt, og da hun tok med seg halvparten av møblene og flyttet, DA ble leiligheten hans helt perfekt! Folk eier altfor mye, rett og slett!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...