Gå til innhold

Utbrent

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ligger her og leser poster om folk og utbrenthet. Eller det å være sliten, og grunnlag for sykemelding. Og etter å ha lest, blir jeg veldig nervøs for å ta kontakt med lege å fortelle om mine problemer. Jeg har pusha meg selv lenge, tenkt at ting går over og at jeg bare er sliten.

Er 25 år, alene med to barn på 3 og 4, jobber ca 70%. Ellers er jeg frisk. Tok blodprøver før jul, som fortalte lave verdier av folsyre - så har gått på tilskudd siden den tid, uten bedring. 

Har satt opp denne huskelisten, da jeg skal til legen i midten av juli, men kjenner jeg snart ikke klarer mer. 

Noen meninger? Er det grunnlag til å oppsøke lege før..? Har vel hatt det sånn siden oktober. Selv klesvasken er ett ork, og gjør meg sliten

• Influensafølelse / feberfølelse / sår hals

• Skjelvinger 

• Hjertebank

• Puster kort og fort

• Tungpusta

• Mye hodepine

• Prikking / doven følelse i hender og føtter

• Vansker med å konsentrere meg / være med / fokusere 

• Glemmer småting

• Verker i alle ledd —> Sengeliggende etter jobb/sosialt/husvask —> Bruker lengre tid enn normalt på å «komme meg»

• Søvnproblemer - sover lite. Sover mye, men ikke uthvilt. Urolig søvn. Sover 2-4 timer i døgnet, noen ganger 6. 

• Vanskelig å finne ord til tider

• Svimmel / kvalm

• Dårligere syn på høyre øyet + ganger det blir blurrete

Anonymkode: 72305...899

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Det kan være ME også. Hvor lenge har du hatt det sånn?

Skrevet

Ville nok gått tilbake til legen, skriv ned alt du vil ta opp. Planlegg dagene dine så godt som mulig, gjør kun det som er mest nødvendig for å overleve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det kan være ME også. Hvor lenge har du hatt det sånn?

Siden oktober - november, blir verre siste 2-4 månedene. Går helt i surr om tid også.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nyttig skrev:

Ville nok gått tilbake til legen, skriv ned alt du vil ta opp. Planlegg dagene dine så godt som mulig, gjør kun det som er mest nødvendig for å overleve.

Men er det grunnlag til å oppsøke lege i morgen, og ikke vente til neste time i juli? Kjenner at jeg snart ikke klarer mer

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden oktober - november, blir verre siste 2-4 månedene. Går helt i surr om tid også.

Synes du skal ta turen til fastlegen. Lykke til

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Synes du skal ta turen til fastlegen. Lykke til

Takk!

Skrevet

Det kan også være Lavt stoffskifte, det har mye til felles med ME, men det kan (kan) være lettere å få medisin for det først, så kan man få utredning for ME senere om man ikke blir bedre. Gå til legen raskt, så kan du kanskje få en lettere sommer, det er jo alltid greit.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, sofie777 skrev:

Det kan også være Lavt stoffskifte, det har mye til felles med ME, men det kan (kan) være lettere å få medisin for det først, så kan man få utredning for ME senere om man ikke blir bedre. Gå til legen raskt, så kan du kanskje få en lettere sommer, det er jo alltid greit.

Ser man stoffskifte verdier på vanlige blodprøver, eller må man ta ekstra? Om du skjønner hva jeg mener. Tok blodprøver i desember, og de viste ikke annet enn folat mangel 🙂

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser man stoffskifte verdier på vanlige blodprøver, eller må man ta ekstra? Om du skjønner hva jeg mener. Tok blodprøver i desember, og de viste ikke annet enn folat mangel 🙂

Prøver å finne svar via fb-gruppen For oss med hypothyreose (lavt stoffskifte) og dette er de prøvene som er viktigst (kopiert):

Fastende uten mat, medisiner, kaffe, røyk, snus. Klokken 08-09 helst, da TSH faller fort etter 9. 

TSH, TRAS/TSI, FT4, FT3. Anti TPO, Anti TG. 

Veldig lurt å be om fullt blodpanel på vitaminer og mineraler også 1f642.png🙂!

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må legen din spesifikt ha rekvirert stoffskifteprøver, jeg ville ringt kontoret og hørt! 

Anonymkode: 5bab0...5fe

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, sofie777 skrev:

Prøver å finne svar via fb-gruppen For oss med hypothyreose (lavt stoffskifte) og dette er de prøvene som er viktigst (kopiert):

Fastende uten mat, medisiner, kaffe, røyk, snus. Klokken 08-09 helst, da TSH faller fort etter 9. 

Man tar ikke antistoffene før man har verifisert hypothyreose med høy TSH og lave perifere hormoner. Det er dyre prøver, og man får ikke lov av laboratoriet å rekvirere det hvis overnevnte prøver ikke er tatt i forveien :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både lavt stoffskifte, typ. Autoimmun og ME. Har det som deg, bare en god del verre mtp symptomer:( håper for din del du ikke har det samme! Lykke til!

Anonymkode: 2a606...1f6

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, sofie777 skrev:

Åå tusen tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må legen din spesifikt ha rekvirert stoffskifteprøver, jeg ville ringt kontoret og hørt! 

Ok takk!:)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både lavt stoffskifte, typ. Autoimmun og ME. Har det som deg, bare en god del verre mtp symptomer:( håper for din del du ikke har det samme! Lykke til!

Anonymkode: 2a606...1f6

Kjipt å høre, håper det bare er mangler av diverse vit og mineraler jeg har.. takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og har de samme symptomene. Det sies at det er psykisk men jeg er ikke heeeelt med på at alt det er psykisk. 

Anonymkode: a616c...ba0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært utbrent, slik var det for meg:

- Vondt i musklene ( føltes som gangsperr overalt )

- Negative tanker

- Dårlig søvn/ spente meg

- Når jeg våknet etter en natt så var det akkurat som om jeg ikke var uthvilt

-Åndsfraværende " litt døsete" på en måte, litt likegyldig

- Alt føltes tungt

- Lå mye i sengen og så på film, ( tankeflukt )

Begynte med babystepp&gå turer/ trene, merket sakte men sikkert at energien og gleden kom tilbake.

Anonymkode: dcd40...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...