AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Hei, jeg har tatt prøver som gjør at legen mistenker høyt stoffskifte. Jeg kjenner at halsen min er litt hoven/forstørret midt foran, som jeg har lest kan være et symptom. Har noen erfaringer med høyt stoffskifte og hva jeg kan vente meg videre? Er det sånn at det pleier å være en hastesak med behandling, eller bruker man måneder på vurdering/venting? Jeg er altså inne i systemet hos lege, så spør om erfaringer...har fått lite info foreløpig. Anonymkode: aa9bb...fc0
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Du begynner på medisiner som senker stoffskiftet (Neo-Mercazole), så tas det blodprøver regelmessig for å sjekke nivåene og at du ikke blir for lav. For noen holder det med å senke stoffskifte og stå på medisiner en stund og så slutte, andre må ha en kombinasjonsbehandling der du får medisiner for å slå ut ditt eget stoffskifte og samtidig få tilført stoffskiftehormoner i tablettform (block and replace behandling). Det avhenger også av årsaken til høyt stoffskifte, vanligvis er det Graves sykdom. Hvor lenge du må behandles og hastegrad avhenger av årsak og hvor skjeve verdier du har. Det er ikke uvanlig å behandles i opptil halvannet-to år, men det er som sagt veldgi individuelt. Dersom du holder deg frisk etter behandling er over er alt vel, får du tilbakfall kan behandles enten med radioaktivt jod eller operasjon. Les gjerne mer her https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/hoyt-stoffskifte-hypertyreose/?page=1 Hvis legen din har fått tilbakemelding på at du har høyt stoffskifte vil jeg tro han begynner med behandling, og så henviser deg til endokrinologisk avdeling for videre oppfølging. Anonymkode: a04c8...9c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå