Gå til innhold

Hjelp, jeg kjører for fort..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ofte tilbakemelding på at jeg kjører for fort på indre veier, særlig grusveier kjører jeg nok for fort etter forholdene. Ofte tenker jeg ikke på det engang før passasjerer eller andre påpeker det. Jeg vil gjerne kjøre saktere. Hvordan klare å endre dårlige vaner??? 🙄

Anonymkode: 4d9e3...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å rett og slett legge merke til hvilken hastighet du kjører når passasjerer forteller deg dette og så kjører du saktere neste gang? Tenker at du ikke burde hatt lappen om du ikke kan tenke deg fram til svaret selv :P 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hastigheten. Istedet for å bruke unskyldningen «jeg tenker aldri over det» så får du begynne å bli bevist på kjøringen din 

Anonymkode: 6defa...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Elán skrev:

Ved å rett og slett legge merke til hvilken hastighet du kjører når passasjerer forteller deg dette og så kjører du saktere neste gang? Tenker at du ikke burde hatt lappen om du ikke kan tenke deg fram til svaret selv :P 

Det har du sikkert rett i. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig..  Jeg kjører ikke fort fort på hovedveier, forbi mennesker osv. Men kjører for fort på humpete grusveier for bilens beste.. 😡

Anonymkode: 4d9e3...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke klarer å senke farten, som er en enkel handling, bør du levere fra deg førerkortet. Er du så korttenkt som det har du ikke god nok kognitiv kapasitet til å kjøre bil. 

Anonymkode: 1dec7...72d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk over hastigheten. Istedet for å bruke unskyldningen «jeg tenker aldri over det» så får du begynne å bli bevist på kjøringen din 

Anonymkode: 6defa...ce6

Ja. Jeg skal prøve det. Jeg er veldig bevisst fartsgrense, andre biler, barn og mennesker, men det er mer hvis veien er for humpete for fartsgrensen så registrer jeg ikke alltid det 🙄

Anonymkode: 4d9e3...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke klarer å senke farten, som er en enkel handling, bør du levere fra deg førerkortet. Er du så korttenkt som det har du ikke god nok kognitiv kapasitet til å kjøre bil. 

Anonymkode: 1dec7...72d

Uff, flaut. Jeg tipper dette var det jeg trengte til å kjøre sakte fremover.. som sagt gjelder det når det ikke er andre biler eller mennesker rundt.. feks på skogsvei til et vann for å bade.. Jeg kjører ikke "fort", men før fort for bilens beste på slike forhold 

Anonymkode: 4d9e3...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør med varm drikke i full kopp i hånden eller klemt mellom bena, evt uten belte, eller begge deler. Når du brenner deg og spretter ut av setet, evt skaller hodet i taket går nok farten ned. Slå hull i bunnpanne eller knekke fjærer og herpe hjulstilling etc er jo også en fin bivirkning av å kjøre fort på dårlige veier. 

Anonymkode: 0ba91...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøre etter forholdene. Det vil si ikke for eller for sakte.

Selv om noen påpeker at du kjører fort må du ikke uten videre slakke på farten, det er like farlig.

Stol på egen dømmekraft. Kjør i den hastigheten som forholdene tilsier.

Anonymkode: 158cb...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med det samme, men aldri vært innblandet i noe ulykke heller. Dette kommer også an på hvordan passasjerer du har. Min svigermor er det sløveste mennesket jeg kjenner. Hun kan se ut av sidevinduet, snu seg, og skrike fordi hun tror vi holder på å kræsje i bilen foran. At jeg som sjåfør har kontroll er ikke en tanke som slår henne en gang...selv kan hun ligge i 50 på E18 (altså i 100-sone) og på smal vei vil hun som regel ligge på feil side, som om vi var i England. Det er helt ubegripelig for meg at hun ikke kræsjer konstant.

Poenget her er at det er forskjell på virkelighetsoppfatningen på folk. Prøv å kjøre senere, men bli ikke helt knust av random tilbakemeldinger på Kvinneguiden.

Anonymkode: dbe70...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, når man kommer med kommentarer som at man skal levere inn serfikatet så blir det for dumt.

Det er lett å glemme bort farten, uansett om du kjører for fort eller om passasjerene takler ikke farten.

Bare å ignorere visse tilbakemeldinger, enten så har de ikke kjørt bil lenge nok eller så takler de ikke at andre kjører fort.

Anonymkode: d1a17...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår jeg deg rett så kjører du i fartsgrensa, men veiene er dårlig så du burde kjørt litt saktere? Tenk på verkstedregninga hvis du skulle ta nedi eller kjøre istykker noe på bilen! 

Hvis det er det at du kjører over fartsgrensa så kan du prøve å legge til en vane med å se på speedometeret ofte. 

Endret av FantasDick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så hard på gasspedalen. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da selv merke et ubehag når man kjører så fort? Man føler jo veldig godt på g-kreftene, humper og hvor godt/dårlig bilen sitter på veien om det er fort fort eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...