Gå til innhold

Hvilke type trening forbrenner man mest av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å forbrenne mest mulig da jeg raskt vil ned i vekt. 

Anonymkode: 70c89...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ønsker å forbrenne mest mulig da jeg raskt vil ned i vekt. 

Anonymkode: 70c89...7b6

Selv om det ikke er det du spør om så vil jeg bare understreke at kostholdsregulering er veldig mye mer effektivt enn trening.

"Trening er gram, kosthold er kilo."

Anonymkode: 26482...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er flink i lagidrett og synes at det er morsomt, kan man forbrenne mye på kort tid. Jeg kan finne på å forbrenne nesten tusen kalorier på ca 2 timers fotballtrening. Håndball og ishockey forbrenner sikkert ca det samme. Jeg forbrenner også like mye ved 1 time med jogging, men det er gørrkjedelig (på en treningsmaskin lallfall) :) 

Vanligvis blir man mer sulten jo mer man trener, så det er også viktig å passe på hvor mye man spiser (og drikker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Løping er gull. Med en fin, lang løype og en spilleliste med jevn rytme går det helt av seg selv. Hører alltid at kostholdet har mest å si men jeg har ikke ofret kostholdet en tanke etter jeg for alvor begynte å løpe. Man må ha energien til å klare det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om det ikke er det du spør om så vil jeg bare understreke at kostholdsregulering er veldig mye mer effektivt enn trening.

"Trening er gram, kosthold er kilo."

Anonymkode: 26482...83a

Ja, hvis du dnakker om trening som 2-3 økter med litt tredemølle ogmlitt styrketrening i uka.

Hvis man derimot snakker om ordentlig utholdenhetstrening 3-4 dager i uka vil hvileforbrenningen stige dramatisk, den kan då lye som dobles.

Hvor lange øktene må være avhenger av treningsformen. Sykling forbrenner mye mindre per tid enn jogging, men gir også mye lavere risiko for belastningsskader.

En times joggetur eller 8-12 km 3-4 ganger i uka vil gi de aller fleste mye høyere hvileforbrenning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HIIT 

Men på lengre sikt vil styrketrening øke hvileforbrenningen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger/ går bratt fjelltur hver dag. Jogger jeg er det bare i 15-20min (med gåpauser). Fjelltur ca 1 time opp og ned. 

Så trener jeg styrke på armer og bein hver dag, ca 10min. Løfter tungt med få reps. Hopper over en dag om jeg føler meg svak i musklene/ at de trenger hvile

For min del fungerer det veldig bra. Var skinnyfat nå har jeg bare litt fett igjen rundt midjen som jeg vil ha bort. Det er også litt latmannstrening, krever ikke så mye 

Anonymkode: 82312...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren korte raske intervaller (1 min rask løping, pause, etc i minst 15 min totalt)

Styrke for de store muskelgruppene som ben, rumpe, bryst og rygg

Anonymkode: 1997e...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning er også veldig effektivt. En time spinning (om man gjør en god innsats) med instruktør kan forbrenner 600-1000 kalorier 

Anonymkode: 68542...038

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Ønsker å forbrenne mest mulig da jeg raskt vil ned i vekt. 

Anonymkode: 70c89...7b6

Vektnedgang er 70% kostholdsendring og 38% trening. Ellers er det alle former for kondisjonstrening som forbrenner mest. Man må få opp pulsen skikkelig og tåle å bli svett. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, OPIgirl said:

Vektnedgang er 70% kostholdsendring og 38% trening.

Alright, 108% vektnedgang!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løping/gåing forbrenner bare der og da, ved styrketrening forbrenner du mer i ettertid pga musklene blir sterkere og dermed forbrenner mer. En god styrkeøkt med en joggetur eller intervaller på slutten av økten, er jeg en stor fan av. Også kickboksing og boksing, i kombinasjon med kardio/styrke. Da skal du se kiloene renner av, PS: ikke glem kosthold ;) 

Anonymkode: 5c23a...da4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du forbrenner kommer an på intensitet og puls under treningen, ikke nødvendigvis type trening (ved en gitt treningstid/varighet). Men siden man gjerne kommer fortere opp i puls pga. mer aktiv muskelmasse ved trening som tar i bruk mange og/eller store muskelgrupper, er det ofte enklere å forbrenne mye ved slike aktiviteter. 

Selv sverger jeg til ellipsemaskin, siden denne aktiverer hele kroppen. Jogging gjør også det, men pga. skader holder jeg meg unna det. Jeg varierer ellipsemaskinen med spinning eller sykling utendørs, og styrketrening. Hvis du vil gå ned i vekt ved å trene regelmessig over tid vil uansett det viktigste være å velge treningsform du selv liker. Hvis ikke er sjansen stor for at du dropper treninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg snill og googlet for deg :

https://www.vektklubb.no/artikkel/10-paa-topp-i-forbrenning-20294720

Selv løper jeg for tiden 4-5 ganger i uken, totalt ca 50 km. De fleste øktene med meget høy intensitet.  Største fordel med dette er at jeg ikke trenger å tenke på hva jeg spiser av mat (godteri, potetgull etc kun i helgene)

Testet meg selv på denne. Jeg har passert 50 år og fikk beskjed om at den fysiske formen er under 20 år.

https://www.worldfitnesslevel.org/#/

Javel, tenker noen. "han er gal". Er jeg egentlig det? Jeg bruker altså ca 5 timer i uka på løping. 5 timer! Hvor mange timer i uka bruker folk på gaming, tv-titting, etc? 5 timer i uka er egentlig veldig lite.

 

Endret av Gjeste mann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, linsejesus skrev:

Alright, 108% vektnedgang!

Jeg mente selvsagt 30%. Det tror jeg du skjønte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjeste mann skrev:

Nå var jeg snill og googlet for deg :

https://www.vektklubb.no/artikkel/10-paa-topp-i-forbrenning-20294720

Selv løper jeg for tiden 4-5 ganger i uken, totalt ca 50 km. De fleste øktene med meget høy intensitet.  Største fordel med dette er at jeg ikke trenger å tenke på hva jeg spiser av mat (godteri, potetgull etc kun i helgene)

Testet meg selv på denne. Jeg har passert 50 år og fikk beskjed om at den fysiske formen er under 20 år.

https://www.worldfitnesslevel.org/#/

Javel, tenker noen. "han er gal". Er jeg egentlig det? Jeg bruker altså ca 5 timer i uka på løping. 5 timer! Hvor mange timer i uka bruker folk på gaming, tv-titting, etc? 5 timer i uka er egentlig veldig lite.

 

Enig med deg. 5 timer løping i uka er ikke så forferdelig mye 😊 Dessuten blir disse timene brukt fornuftig. Jeg løper vel omtrent det samme, eller litt mer. Om folk tror jeg er gal, kunne ikke brydd meg mindre. 🙂 Det er folk som vaser bort livet på gaming, tv titting, går konstant med nesa i mobilen eller drar seg på sofaen hele dagen som er gale. 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Løping/gåing forbrenner bare der og da, ved styrketrening forbrenner du mer i ettertid pga musklene blir sterkere og dermed forbrenner mer. 

Anonymkode: 5c23a...da4

Nei. Som nevnt ovenfor vil utholdenhetstrening gi økt forbrenning også i hviletilstand forutsatt at øktene er mange og lange nok, dvs ca 3-4 gode økter i uka. 

Det merker jeg ettertrykkelig selv. Jeg spiser aldri mer enn de periodene i sommerhalvåret når jeg trener mest sykling, allikevel er jeg samtidig på minlaveste vekt gjennom året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...