Gå til innhold

Kulturrelativisme


Mari Y

Anbefalte innlegg

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/kulturrelativisme-og-integrering-1.439354

 

Gammel artikkel. Og jeg vet jeg sikkert setter i gang en diskusjon mellom to 'leire' her. Men jeg har altså tenkt på at han kan vaere inne på noe med dette ift beroerings-angst. 

 

Husker f eks at jeg så intervjuet med Nobelsprisvinner Ellen Johnson Sirleaf, og hun ble da spurt om hva hun ville gjøre med homofile ekteskap. Svaret var da 'We like ourselves the way we are', hvorpaa Tony Blair sa noe i den retning av at 'We will not discuss this by now'. Intervjuet kan sees her: 

Ta et annet eksempel: 'De har et helt annet forhold til dyr'. Det skal på en måte godtaes aa pine dyr, for kulturen sin del. Det virker som at noen har nettopp dette tankesettet. 

 

Jeg synes da Kina er et saerdeles daarlig eksempel: I Kina spiser de hund. Tror vi. Men faktum er at det er mer motstand mot aa spise hund i Kina i dag enn det var foer. Og mye av dette kan vel sies aa vaere en reaksjon mot dyremisshandling. Faktisk er det tydeligvis forbud mot hundeslakt de fleste steder i Kina sist jeg sjekket. Jeg er litt usikker på om dette er som foelge av press fra offentligheten. Her er foroevrig en artikkel: 

 

http://m.scmp.com/lifestyle/article/2050730/chinas-growing-animal-rights-movement-calling-change?amp=1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle kulturer er like verdt å bevare i Norge er min mening. Man kan dyrke sine kulturer i egne hjemland i tilfellene hvor de førstnevnte er uforenelige med vår vestlig levemåte og verdisett. 

Det er på dette sentrale punktet at det kulturrelativistiske prosjektet feiler, ved at en godtar, eller iallfall ser gjennom fingrene med, holdninger og handlinger som bryter med menneskerettighetene og som representerer en grunnleggende intoleranse som ikke er forenlig med demokratiske rettigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver kultur er en samling ideer om hvordan man best innretter et samfunn. Alle ideer er ikke like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Klossmajor skrev:

Enhver kultur er en samling ideer om hvordan man best innretter et samfunn. Alle ideer er ikke like gode.

Men alle ideene er relativt sett de beste, relatert til det aktuelle samfunnet, en kultur bygger på 1000 års erfaring. Bortsett fra "kulturer" etablert av et despotisk mindretall, slik vi ser i mange afrikanske og arabiske land. Kulturer etablert av et samfunn i fellesskap, er relativt sett de beste for dette samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, zaco skrev:

Men alle ideene er relativt sett de beste, relatert til det aktuelle samfunnet, en kultur bygger på 1000 års erfaring. Bortsett fra "kulturer" etablert av et despotisk mindretall, slik vi ser i mange afrikanske og arabiske land. Kulturer etablert av et samfunn i fellesskap, er relativt sett de beste for dette samfunnet.

Hver enkelt av ideene kan framstå som den mest hensiktsmessige ideen inntil det dukker opp en mer hensiktsmessig idé. En idé fremhevet av et mindretall trenger ikke nødvendigvis være en dårligere idé enn en idé støttet av flertallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 10.35, zaco skrev:

Men alle ideene er relativt sett de beste, relatert til det aktuelle samfunnet, en kultur bygger på 1000 års erfaring. Bortsett fra "kulturer" etablert av et despotisk mindretall, slik vi ser i mange afrikanske og arabiske land. Kulturer etablert av et samfunn i fellesskap, er relativt sett de beste for dette samfunnet.

Ville du sagt det samme om det dreide seg om islam?

Jeg tror det blir sett på som bra eller daarlig fordi samfunnet har bestemt at det er slik. 

Egentlig er vel mennesker gjerne mer styrt av lydighet enn vi er klar over. Hvordan tror du f eks at fremtiden vil se på hvordan vi behandler flyktninger i dag? 

Eller dyr, for den del: 

 

https://youtu.be/_4SnBCPzBl0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Mari Y skrev:

Ville du sagt det samme om det dreide seg om islam?

Jeg tror det blir sett på som bra eller daarlig fordi samfunnet har bestemt at det er slik. 

Egentlig er vel mennesker gjerne mer styrt av lydighet enn vi er klar over. Hvordan tror du f eks at fremtiden vil se på hvordan vi behandler flyktninger i dag? 

Eller dyr, for den del: 

 

https://youtu.be/_4SnBCPzBl0

Vel, det nærmer seg 70 millioner flyktninger i verden. Jeg tror historien vil dømme oss på denne måten "HVORFOR I HULESTE GJORDE DERE INGENTING MED BEFOLKNINGSEKSPLOSJONEN I AFRIKA, PALESTINA OG DELER AV MIDTØSTEN?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Vel, det nærmer seg 70 millioner flyktninger i verden. Jeg tror historien vil dømme oss på denne måten "HVORFOR I HULESTE GJORDE DERE INGENTING MED BEFOLKNINGSEKSPLOSJONEN I AFRIKA, PALESTINA OG DELER AV MIDTØSTEN?"

Hvordan er du så sikker på at man ikke forsoeker? 

 

Kanskje en ting er å se på hvor i verden abort er lovlig, hva gjør man med fattigdom, f eks? Hvordan vet du at dette ikke lar seg stoppe medmindre man fokuserer på fattigdom eller tilgang til abort?

 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...