Gå til innhold

Hva er det med amerikanske tannleger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på AFW, og de viser folk som har vært hos tannlegen. 

Folka har fått trukket visdomstennene, og er jo helt borte vekk! Hva i alle dager er det de bedøver dem med?

Morsomme videoer 😂

Anonymkode: fcbaf...64f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det samme har jeg lurt på også. De er jo helt i en annen verden.

Anonymkode: 09c44...fec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte faktisk også på dette i dag da jeg kom over en video av noen som hadde trekt en tann.

Anonymkode: 4a166...c38

Skrevet (endret)

De får sikkert midazolam. (Dormicum). Det får deg til å slappe av, glemme hva du har vært gjennom. Min sønn fikk det da han skulle trekke tre tenner. Vet andre barn som også har fått det ved vond og ubehagelige behandlinger. Min sønn fikk hallusinasjoner og var festfull hele dagen. Jeg ble tilbudt dette da jeg skulle ta gastroskopi, men valgte det bort. Dødsdømte fanger får også dette før henrettelse. 

Endret av Måbarefåsiat...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått midazolam og ble aboslutt ikke sånn. Jeg sovnet rett og slett. Når jeg våknet så var jeg helt normal. Men det er mulig folk reagerer forskjellig. 

Uansett, hvorfor må de dopes ned? Er dette normalen? Snåle folk som må dopes ned for å trekke tenner. 

Anonymkode: e9348...f9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har historikk med å smelle igjen gapet med sprøyter i munnen så jeg fikk beroligende 1 time før. Mamma måtte følge meg til og fra fordi jeg var helt i koma.

Anonymkode: 51007...d5b

AnonymBruker
Skrevet

De får sikkert rohypnol. En bekjent med tannlegeskrekk fikk det og hun husker INGENTING av det hele

Anonymkode: 16302...5b6

Skrevet

Tror det er stor variasjon...  Min bror gikk til tannlegen der p.g.a plager i en visdomstann. Fikk beskjed om at han på sikt måtte trekke alle fire. Så gikk han til en ny tannlege som sa "alle fire? du har bare tre."

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en amerikaner som har trukket alle visdomstenner. Han reagerte ikke som de gjør i videoene. Mye overmedisinering her. 

Anonymkode: 5a6f4...109

AnonymBruker
Skrevet

Forholdsvis vanlig her i Norge å gi vival/valium til de som er nervøse ved tannbehandling. Lystgass brukes også, men effekten av den forsvinner fort. 

Har ikke sett det programmet da, så vet ikke hvor borte de var. 

Hilsen tidligere tannhelsesekretær  

Anonymkode: 9f272...548

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forholdsvis vanlig her i Norge å gi vival/valium til de som er nervøse ved tannbehandling. Lystgass brukes også, men effekten av den forsvinner fort. 

Har ikke sett det programmet da, så vet ikke hvor borte de var. 

Hilsen tidligere tannhelsesekretær  

Vival/Valium gir ikke en slik reaksjon. De er helt borte. Tror rare ting og gråter fordi de tror kjeven er borte, eller en som ble helt vill når han hørte han hadde en mamma, eller begynner å gråte når de hører hva barna heter, for enten er det så fint eller helt grusomt. Det er helt snålt å se på. Er nesten som de første minuttene etter man våkner fra narkose. Da man sier så mye rart, men ikke husker etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De får sikkert rohypnol. En bekjent med tannlegeskrekk fikk det og hun husker INGENTING av det hele

Anonymkode: 16302...5b6

Det passer bedre ja. Men det er drøyt å gi for å trekke noen tenner. Men overrasker meg ikke. Amerikanere blir lagt i narkose for små ting vi får lokalbedøvelse for. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vival/Valium gir ikke en slik reaksjon. De er helt borte. Tror rare ting og gråter fordi de tror kjeven er borte, eller en som ble helt vill når han hørte han hadde en mamma, eller begynner å gråte når de hører hva barna heter, for enten er det så fint eller helt grusomt. Det er helt snålt å se på. Er nesten som de første minuttene etter man våkner fra narkose. Da man sier så mye rart, men ikke husker etterpå. 

Meg som du siterte. 

Ok, nei det høres ikke ut som de bare har fått valium. De som fikk dette virket litt sløve og slappe bare. 

Så da må det være noe annet de har fått. Jeg har jobbet på flere tannlegekontor (her i Norge da), og eneste jeg har erfart at de bruker er vival, valium, lystgass og vanlig lokalbedøvelse. Dersom det er voldsom tannlegeskrekk kan de få narkose, men da må behandlingen skje på sykehus. (Og det er sjelden)

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det passer bedre ja. Men det er drøyt å gi for å trekke noen tenner. Men overrasker meg ikke. Amerikanere blir lagt i narkose for små ting vi får lokalbedøvelse for. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg som du siterte. 

Ok, nei det høres ikke ut som de bare har fått valium. De som fikk dette virket litt sløve og slappe bare. 

Så da må det være noe annet de har fått. Jeg har jobbet på flere tannlegekontor (her i Norge da), og eneste jeg har erfart at de bruker er vival, valium, lystgass og vanlig lokalbedøvelse. Dersom det er voldsom tannlegeskrekk kan de få narkose, men da må behandlingen skje på sykehus. (Og det er sjelden)

Norske tannleger kan forskrive flunitrazepam (rohypnol) etter særskilt søknad ved ekstrem tannlegeskrekk.

Det som vises i slike amerikanske videoer, ser ut som oppvåkning etter generell anestesi.

Anonymkode: 811b0...ba6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske tannleger kan forskrive flunitrazepam (rohypnol) etter særskilt søknad ved ekstrem tannlegeskrekk

Det kan de sikkert. Men det kan umulig være veldig vanlig. Jeg har jobbet i mange år på flere tannlegekontor og aldri opplevd det. 

Var det så ekstremt at valium, vival eller lystgass ikke var nok så ble de henvist til sykehuset. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan de sikkert. Men det kan umulig være veldig vanlig. Jeg har jobbet i mange år på flere tannlegekontor og aldri opplevd det. 

Var det så ekstremt at valium, vival eller lystgass ikke var nok så ble de henvist til sykehuset. 

Det håper jeg virkelig, for jeg har aldri forstått hvorfor dette skal være mulig, når man ikke får skrive det ut på medisinsk indikasjon, som gjerne kan begrunnes og rettferdiggjøres mye bedre enn ved tannlegeskrekk. For keg fremstår slik forskrivning som uansvarlig vanvidd.

Det virker i hvert fall som om dine arbeidsgivere har hatt fornuftige vurderinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvorfor de mener det er greit at barn blir griserusa når det finnes alternativer?🤔 må være skremmende for mange selv om man kanskje ikke husker det. 

Anonymkode: f42e7...8bf

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg virkelig, for jeg har aldri forstått hvorfor dette skal være mulig, når man ikke får skrive det ut på medisinsk indikasjon, som gjerne kan begrunnes og rettferdiggjøres mye bedre enn ved tannlegeskrekk. For keg fremstår slik forskrivning som uansvarlig vanvidd.

Det virker i hvert fall som om dine arbeidsgivere har hatt fornuftige vurderinger.

Ja, enig. 😊 men jeg visste ikke at det var et alternativ engang.

Hørte ikke noe om det under utdanningen heller. Da lærte jeg om de nevnte medikamenter (vival, valium, lystgass og selvsagt lokalbedøvelse). Og at narkose var et alternativ i ekstreme situasjoner, men da på sykehus.

Men det begynner jo å bli noen år siden, kan jo være at ting er endret siden den gang... altså utdanningen, ikke så lenge siden jeg jobbet med dette. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Hadley skrev:

Ser ut som tre flasker vin og et brett med ukjente tabletter.....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...