Gå til innhold

Mistet mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere søte!

Først skal jeg bare si at jeg planlegger å dra til fastlegen når jeg kommer hjem til ferie men syntes det er interessant å spekulere litt og å høre hva slags erfaringer dere har:)

Jeg har ikke fått mensen på tre måneder nå, husker ikke sist men tror det var mars. Jeg er 25 år så det er jo ikke akkurat vanlig. 

Så, hva det kan være.. Jeg går ned i vekt, eller prøver hvertfall. Gikk ned 8 kg i fjor, aldri mer enn 0.5 kg i uken så det kan vell ikke karakteriseres som "drastisk". Jeg stod stille en lengre periode, men driver nå på igjen. Jeg trener en del styrke men ikke sånn crazy mye. 

Spiser helt plantebasert kosthold, ikke at det skulle utløse dette, har bare opplevd positive effekter av det, MEN jeg spiser lite fett, men ikke VELDIG lite heller. Spiser litt nøtter og frø hver dag. Og er jo forsåvidt fett i bønner og mye annet jeg spiser også, men leste at man kan miste mensen av lite fett så hvor lite er lite?

Jeg tenkte sammenhengen kunne potensielt være at jeg spiser utrolig mye "renere" her jeg bor nå da det er altfor dyrt med erstatningsprodukter osv osv som ofte inneholder fett. 

Er utrolig ubehagelig, skal som sagt til fastlege med en gang jeg kommer hjem, ville bare høre med dere flotte mennesker om noen har opplevd noe liknende?

PS: jeg er ikke megaaaa overvektig, 77kg og 169 høy, så ifølge BMI er jeg "overvektig".

 

Anonymkode: 17014...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke bra ut. Normalt sett skal du ikke miste mensen av å spise "rent" eller plantebasert. 

Anonymkode: 9a93d...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du regelmessig mens før du endre kostholdet? Hvis ikke kan det jo tenkes å ha en sammenheng. Ellers er det en rekke andre grunner annet enn diett som kan påvirke. Stress, feks? 

Spiser du ellers nok jern? 

Har du andre symptomer som kan tyde på at det er noe hormonelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minipillen Cerazette og har nesten aldri mensen. Har du byttet p-piller e.l.?

Anonymkode: 563cc...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser helt klart nok jern, sjekket flere ganger næringsstoffer en hel uke i maten min, og scorer høyt på jern MEN jeg tok jerntabletter noen ganger før, men har gått tok for sånn fem måneder siden.. Men som jeg forstår har jernopptaket med mye forskjellig å gjøre.

Har vært lav på jern flere ganger gjennom livet mitt (da jeg ikke spiste plantabasert) også. Men ettersom jeg får i meg mye av det, tenkte jeg at det går fint. Hm. Får sjekke det også når jeg kommer hjem.

Jeg har alltid hatt nokså regelmessig mensen i de siste ti årene, og ikke gått på noen piller.

Hadde utrolig mye stress i fjor og da gikk alt fint med mensen, det forsvant ikke før jeg hadde mindre stress.. Merkelig. 

Eneste annet symptom som jeg har hatt den siste tiden er at jeg er veldig sliten, slapp, og har liksom ikke lyst til å gjøre ting som på samme måte som jeg pleier. Bruker all energien min på det jeg må og trening, har liksom ikke det ekstra som jeg pleier til å ha lyst til å dra ut og være med venner. 

Takk for svar alle søte! 

Anonymkode: 17014...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser helt klart nok jern, sjekket flere ganger næringsstoffer en hel uke i maten min, og scorer høyt på jern MEN jeg tok jerntabletter noen ganger før, men har gått tok for sånn fem måneder siden.. Men som jeg forstår har jernopptaket med mye forskjellig å gjøre.

Har vært lav på jern flere ganger gjennom livet mitt (da jeg ikke spiste plantabasert) også. Men ettersom jeg får i meg mye av det, tenkte jeg at det går fint. Hm. Får sjekke det også når jeg kommer hjem.

Jeg har alltid hatt nokså regelmessig mensen i de siste ti årene, og ikke gått på noen piller.

Hadde utrolig mye stress i fjor og da gikk alt fint med mensen, det forsvant ikke før jeg hadde mindre stress.. Merkelig. 

Eneste annet symptom som jeg har hatt den siste tiden er at jeg er veldig sliten, slapp, og har liksom ikke lyst til å gjøre ting som på samme måte som jeg pleier. Bruker all energien min på det jeg må og trening, har liksom ikke det ekstra som jeg pleier til å ha lyst til å dra ut og være med venner. 

Takk for svar alle søte! 

Anonymkode: 17014...e0c

Mulig det er fettet altså. Jeg begynte å spise helt plantebasert for en uke siden, var mye slapp og sliten de første dagene og siden jeg trener mye var ikke det akkurat optimalt. Begynte å tilføre mer fett i maten (har aldri tenkt over fett da man får i seg mer enn nok gjennom melk og kjøtt) og energien er tilbake igjen. 

Vet ikke med mens altså, men for meg er det et stort varskotegn på ting ikke er som det skal når den uteblir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gravid?

Anonymkode: 01d2c...40e

Første jeg tenkte også...

Anonymkode: 3e810...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta på alvor, for dette er ikke normalt! Når du hverken bruker hormonell prevensjon eller er undervektig eller spesielt overvektig, så er det overhodet ingen grunn til at du ikke skal ha mensen. Jeg regner med at du allerede vet at du ikke er gravid, for det ville jo være helt fjern å ikke teste seg når mensen uteblir, dersom du har vært seksuelt aktiv den siste tiden. Kom deg til legen så fort som mulig. 

Anonymkode: 61bdf...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt rart ut å miste mensen når man ikke er undervektig. Så klart, man har jo ulike grenser på hva man tåler, så kanskje kroppen din sparer på mensen hvis den ikke føler at den får alt den trenger gjennom kosten? Og at du trener for mye i forhold til dette?

Da jeg var i tenårene gikk jeg ned fra 58 til 53 kilo (nei, det var ikke sunt) og mistet mensen fullstendig i flere år. Jeg var så vidt under grensen for normalvektig, men det var altså nok til at kroppen min holdt mensen tilbake. Jeg trente myye også, løp minst 10 km hver dag og trente styrke. Kroppen tåler ikke alltid sånn rovdrift på kroppen. Noen ganger lurer jeg på hvordan toppidrettsutøvere kan holde det gående over så lang tid. 

 

Anonymkode: 034c4...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan miste mensen på grunn av stress, men tre måneder etter hverandre? Vel...

Kanskje du rett og slett trener for mye? Ville uansett gått til legen, det er ikke normalt for en voksen, fruktbar kvinne innenfor det normale vektspekteret å miste menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...