Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil antibiotika hjelpe mot akutt hiv infeksjon 

Anonymkode: 4c111...9ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei HIV er virus. 

Anonymkode: 1c7fb...906

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har vært eksponert for smitte - eller har grunn til å tro at du har vært det - skal det straks blodtestes, og man setter i gang med profylaktisk antiretroviral behandling. Testresultatene vil avgjøre videre behandling, men du er ikke trygg før etter seks uker. Du vil bli testet etter seks uker, seks månder og ett år. Er du smittet vil du normalt få positiv test etter seks uker. Denne vil bli sendt til bekreftende analyse, da det i noen sjeldne tilfelle kan forekomme falsk positive prøver. Dersom bekreftende analyse også er positiv, er du smittet. Da skal du igang med livslang HAART-terapi.

Antibiotika hjelper ikke mot virus.

Anonymkode: de871...6d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Si at jeg har utsatt meg for smitte, to dager etter blir jeg syk og har crp over hundre, får antibiotika og blir raskt frisk.

Visst dette var akutt hiv innfeksjon ville da antibiotika virket

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Si at jeg har utsatt meg for smitte, to dager etter blir jeg syk og har crp over hundre, får antibiotika og blir raskt frisk.

Når du ble syk og fikk høy CRP så hadde du en bakteriell infeksjon, ikke HIV. Antibiotika hjelper ikke mot HIV. Innen 24 timer etter mistanke om smittesituasjon med HIV kan man faktisk slippe å få HIV dersom man reiser på legevakt og får medisinering (som IKKE er antibiotika, fordi antibiotika hjelper aldri mot virus). Dersom du mistenker at du har blitt smittet med HIV må du oppsøke lege, for husk at det er straffbart i Norge å ha samleie med noen dersom du tror du har HIV uten at den du har samleie med vet dette. 

Anonymkode: 20c63...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her

Nei!

Noen vil oppleve influensalignende sykdom noen uker etter smitte (ARC - aids-related complex), men dette kommer aldri etter to dager.

Antibiotika virker kun på bakterielle infeksjoner, ikke på virus. Er du usikker, så snakk med legen din. At antibiotika har virket mot dette er en solid indikasjon på at det ikke er HIV.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her vil bare takke alle for gode svar, skulle ønske jeg var like opplyst, jeg fikk roet meg godt ned nå 😘

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her vil bare takke alle for gode svar, skulle ønske jeg var like opplyst, jeg fikk roet meg godt ned nå 😘

Men ta testen. Ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Ts her

HIV og AIDS er et virus. Antibiotika fungerer ikke på virus. Antibiotika dreper bakterier. Når HIV og AIDS ikke er en bakterieinfeksjon har antibiotika ingen virkning. 

Får du HIV viruset i kroppen har vi pr. nå ingen medisiner som får viruset utigjen av kroppen. 

Anonymkode: 2fda2...4ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du HIV viruset i kroppen har vi pr. nå ingen medisiner som får viruset utigjen av kroppen. 

Anonymkode: 2fda2...4ff

Nei, men vi har medisiner som gjør at du kan ha et normalt samliv, og få barn. HIV+ er ikke lenger noen dødsdom, og følger du opp medisinering, har det ingen konsekvenser for et normalt liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Gent82 skrev:

Men ta testen. Ikke sant?

ja det skal jeg,må bare vente til det er gått lang nok tid til å ta den

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja det skal jeg,må bare vente til det er gått lang nok tid til å ta den

Genialt :tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...