Gå til innhold

Er "alle" med asperger syndrom uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at det er en uføregrunn. Hva er grunnen til det? Er det pga manglende sosiale ferdigheter, andre kognitive vansker eller psykiske problemer? 

Det er jo veldig trist hvis det er mennesker som er fysisk friske, og som derfor kan klare en jobb, med mye tilrettelegging. 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fleste jobber krever sosiale ferdigheter og mange med aspergers har også andre sykdommer ved siden av.  Ja, veldig trist at at man faller utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 976e1...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje at de med as over tid føler seg annerledes, mer misslykket enn sine jevnaldrede at de blir psykisk sliten og deprimert av det. Ikke nødvendigvis jobben i seg selv. 

Anonymkode: 7069d...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blir uføretrygdet pga Asperger-diagnosen i seg selv, men pga funksjonsnivå, eller manglende sådan. 

At man er fysisk frisk og kan "klare en jobb" er irrelevant. Aspergere vil jo like mye som alle andre ha en jobb som matcher interesse og utdanning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de må finne riktig sted å jobbe hvor deres gode egenskaper blir vektlagt og de mindre heldige egenskapene ikke betyr så mye.

I denne artikkelen kan du lese om to firma som kun ansetter folk med asperger:

https://www.tu.no/artikler/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers/236157

Anonymkode: 0bd49...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men de må finne riktig sted å jobbe hvor deres gode egenskaper blir vektlagt og de mindre heldige egenskapene ikke betyr så mye.

I denne artikkelen kan du lese om to firma som kun ansetter folk med asperger:

https://www.tu.no/artikler/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers/236157

Anonymkode: 0bd49...448

Fine tiltak!

Anonymkode: 976e1...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke han utestengte? Kommenterer jeg mer av det du skriver vil de vel begynne mistenke at jeg er deg :ph34r:

-------------------------------

Er det samme som funksjonshemmede. De aller fleste av dem kan og vil jobbe, men de får seg ikke jobb fordi det er en konkurranse, og noen taper konkurranser fordi de krever mer tilrettelegging eller er litt mindre effektive arbeidere.

Det gjør jo at noen spørsmål dukker opp, hva med andre folk som ikke får seg jobb fordi de ikke er like effektive som andre, hvorfor skal de behandles så dårlig og andre syke så bra.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

finne riktig sted å jobbe

Anonymkode: 0bd49...448

Lettere sagt enn gjort, mange av disse har egenskaper det ikke er bruk for, da kan du ikke "finne" et slikt sted, dessuten snakker vi et titalls stillinger det dekker ikke antallet aspergere i landet, forstår du sikkert.

En må klare seg i ordinært arbeidsliv, eller ha griseflaks, ellers blir det trygd. Sånn er det bare

Anonymkode: 43a1b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har Asperger og han er i full jobb. Han har truckførerbevis og jobber på et lager.

Anonymkode: 04946...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,

men min første psykolog mente jeg hadde Asperger til så stor grad, at jeg ville måtte ha hjelp til å skaffe meg egen leilighet etc.

Nuhvel, gikk ikke akkurat slik. :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 og ble diagnostisert med aspereger for et par år siden. Jeg har vært i 100% arbeid i fire år med små opphold, og begynner på en bachelorgrad til høsten. 

Anonymkode: 2e79a...7be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 23 og ble diagnostisert med aspereger for et par år siden. Jeg har vært i 100% arbeid i fire år med små opphold, og begynner på en bachelorgrad til høsten. 

Anonymkode: 2e79a...7be

Så bra!

Anonymkode: 976e1...3d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 og ble diagnostisert med aspereger for et par år siden. Jeg har vært i 100% arbeid i fire år med små opphold, og begynner på en bachelorgrad til høsten. 

Anonymkode: 2e79a...7be

Det er bra. bare vær litt kritisk på hva du studerer at det er noe du egner deg for da, jeg gikk på en smell der for å si det slik xD

Anonymkode: 43a1b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er bra. bare vær litt kritisk på hva du studerer at det er noe du egner deg for da, jeg gikk på en smell der for å si det slik xD

Anonymkode: 43a1b...82f

Hva studerte du?

Anonymkode: 976e1...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror har Asperger. Han har vært gjennom et titalls jobber hvor han har fått sparken. Har vært på grunn av sosiale problemer, sier ting han ikke burde etc. Han har problemer med å forholde seg til folka på jobben, og takler ikke småprat etc. 
Det går mot uføre ja, men han ønsker ikke det heller. Veldig vanskelig situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva studerte du?

Anonymkode: 976e1...3d2

Er en person (kanskje du? :P ) på forumet som prøver å finne ut av ting om meg, uten at jeg helt vet hvorfor, så kan ikke si :P 

Men det var noe jeg var flink på, nesten særinteresse på en måte men arbeidslivet innenfor dette krever veldig mye sosial kompetanse/samarbeid samt mye genrellt kunnskap rundt spessialtingen, og der er jeg dum som et brød på mange ting og da blir det lite effektivt.

Kunne sgat mer, men som sagt, er noe 'lurings' på gang så jeg holder kortene tett til brystet inntil jeg finer ut av hva det er som foregår her ;) 

Anonymkode: 43a1b...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/24/2018 at 5:38 PM, Stiigen said:

Min bror har Asperger. Han har vært gjennom et titalls jobber hvor han har fått sparken. Har vært på grunn av sosiale problemer, sier ting han ikke burde etc. Han har problemer med å forholde seg til folka på jobben, og takler ikke småprat etc. 
Det går mot uføre ja, men han ønsker ikke det heller. Veldig vanskelig situasjon. 

Tilsvarende med broren min. Men han har mer enn bare aspergers. Han sliter også med ADHD, tvangstanker, depresjon, osv. 

Endret av Judas Iskariot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv med en person som har aspergers, og det er sosialt krevende må innrømmes. Men personen gjør mye god jobb, noe jobb OK, og hvis man vil ha et samfunn hvor folk med utfordringer skal kunne jobbe, så må man tåle at ikke alle er like eller A4.

Anonymkode: 0bd49...448

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner fire med asperger. 

En bibliotekar, en kirurg, en bussjåfør og en maskinoperatør. 

To av de har slitt mye med utdanning og kjærlighet. Men alle trives godt i jobbene sine og er gode på det de gjør :)

Anonymkode: 4218d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner fire med asperger. 

En bibliotekar, en kirurg, en bussjåfør og en maskinoperatør. 

To av de har slitt mye med utdanning og kjærlighet. Men alle trives godt i jobbene sine og er gode på det de gjør :)

Anonymkode: 4218d...f36

Hvordan ble du kjent med dem ? Er du i situasjoner hvor du ville fått kontakt med de som ikke er så velfungerende ?

Anonymkode: 43a1b...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...