Gå til innhold

Jern og vitamin B-12 mangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan unngå jern og vitamin B-12 mangel som vegetarianer ?

Anonymkode: 8e171...c12

Skrevet

Kjøtt?

:tongue: Unnskyld; skal logge av nå!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du "bare" er vegetarianer, kan du få i deg B12 fra animalske produkter som melk, ost, yoghurt osv.. Hvis du er veganer er det nok lurt med kosttilskudd, tror jeg.

Jern finner du i grovbrød, geitost,  grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, rødbeter, løk, blomkål, hirse, asparges, nyper, fiken, mandler, svisker, nøtter, blåbær, jordbær, gulrot, tomat, rosiner, epler, aprikoser, eggeplommer, dadler - f. eks. Drikk gjerne appelsinjuice ved siden av, siden det øker opptaket av jernet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan enten spise egg og meieriprodukter, eller så kan su supplere med B12 tabletter. Jern skal gå greit så lenge du spiser variert og ikke allerede sliter med jernmangel eller anemi 

Anonymkode: 445b4...119

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du først har fått mangel bør du ta tilskudd, kan ta lang tid å komme opp på normalnivå bare med å spise egg. Hvis du ikke spiser noen animalske produkter må du ta tilskudd av b12 i alle fall, det finnes ikke naturlig i kun plantebasert kosthold. Jern kan du få i deg naturlig, men å ta tilskudd en stund vil få formen opp før du blir mer obs på hva du putter i deg. 

Anonymkode: f2a94...bb7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei, du bør sjekke verdiene dine så har du noe å måle etter. Ta en prøve igjen om et halvt år ca. 

Vegetarianer spiser ofte like mye jern som andre, men opptaket av hemjern( vi har to typer i kroppen), er ofte lavt på vegetarianere.

Du må sørge for få i deg c-vit samtidig som du spiser mat med jern. Belgvekster, mørkegrønne grønnsaker og fullkorn. ( spinat vet alle er rik på jern, men fordi det inneholder så mye oksalsyre som binder seg til jernet gjør at opptaket i blodet reduseres betraktelig. 

Å koke mat i en jerngryte fremmer opptaket av jern, spesielt sammen med en syre som tomat. 

Kaffe og te bør drikkes utenom måltider fordi det hemmer jernopptak.

B-12 er den mest kinkige for vegetarianere siden det er fra hovedsakelig animalske produkter. Du finner grønt sjø gress som er proppfull av B-12. Egg er også fint hvis du spiser det.

tenk damping når du koker grønnsaker for å bevare vitaminer best mulig og jerngryte . 

Her er forresten gode c-vit kilder du bør få i deg:

• Guava (230 mg)
  • Rød chili (225 mg)
  • Solbær (159 mg)
  • Rød paprika (140 mg)
  • Grønn paprika (120 mg)
  • Grønnkål (120 mg)
  • Rosenkål (113 mg)
  • Kiwi (105 mg)
  • molter (95)
  • appelsin (51)
  • jordbær (69)

Endret av Bonusmammaen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Chlorella inneholder B12. Jeg tar en ts med chlorella og et glass med hjemmelagd appelsinjuice. 

Men greit å følge med gjennom blodprøver for å se om man får i seg nok. Ellers har man alltid B12 vitamin i pilleform. 

Anonymkode: 668eb...818

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Gnå skrev:

Hvis du "bare" er vegetarianer, kan du få i deg B12 fra animalske produkter som melk, ost, yoghurt osv.. Hvis du er veganer er det nok lurt med kosttilskudd, tror jeg.

Jern finner du i grovbrød, geitost,  grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, rødbeter, løk, blomkål, hirse, asparges, nyper, fiken, mandler, svisker, nøtter, blåbær, jordbær, gulrot, tomat, rosiner, epler, aprikoser, eggeplommer, dadler - f. eks. Drikk gjerne appelsinjuice ved siden av, siden det øker opptaket av jernet. 

Som veganer man ta b12

Anonymkode: 053fb...769

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chlorella inneholder B12. Jeg tar en ts med chlorella og et glass med hjemmelagd appelsinjuice. 

Men greit å følge med gjennom blodprøver for å se om man får i seg nok. Ellers har man alltid B12 vitamin i pilleform. 

As we will discover shortly, there are really only two types of algae – chlorella and more recently nori, which question the possibility of a herbal vitamin B12 supply. However, both have one significant weakness, in that the vitamin B12 content found in them is not produced by the algae itself, but rather by microorganisms which live within the plant or underground.

The B12 content thus depends massively on the growing conditions and availability of these microorganisms; no definitive statement can be made over the exact vitamin B12 content of these algae. Even in the same location, levels can rise and fall year upon year quite drastically.

At present, the Vegan Society doesn’t consider algae such as these to be a herbal B12 source and instead advises taking vitamin B12 supplements which contain vitamin B12 in its natural form.

http://www.b12-vitamin.com/algae/

Jeg må helt ærlig si at jeg forstår ikke at noen ønsker å gå på en unødvendig diett som i tillegg ikke gir dem næringsstoffene kroppen trenger. Som veganer får man ikke alt kroppen trenger, det er et unaturlig kosthold. En vegeterianer spiser egg og kan innta meieriprodukter, og egg inneholder nesten alle næringsstoffer kroppen trenger inkludert b12. 

Anonymkode: 42c22...6af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Bonusmammaen skrev:

Hei, du bør sjekke verdiene dine så har du noe å måle etter. Ta en prøve igjen om et halvt år ca. 

Vegetarianer spiser ofte like mye jern som andre, men opptaket av hemjern( vi har to typer i kroppen), er ofte lavt på vegetarianere.

Du må sørge for få i deg c-vit samtidig som du spiser mat med jern. Belgvekster, mørkegrønne grønnsaker og fullkorn. ( spinat vet alle er rik på jern, men fordi det inneholder så mye oksalsyre som binder seg til jernet gjør at opptaket i blodet reduseres betraktelig. 

Å koke mat i en jerngryte fremmer opptaket av jern, spesielt sammen med en syre som tomat. 

Kaffe og te bør drikkes utenom måltider fordi det hemmer jernopptak.

B-12 er den mest kinkige for vegetarianere siden det er fra hovedsakelig animalske produkter. Du finner grønt sjø gress som er proppfull av B-12. Egg er også fint hvis du spiser det.

tenk damping når du koker grønnsaker for å bevare vitaminer best mulig og jerngryte . 

Her er forresten gode c-vit kilder du bør få i deg:

• Guava (230 mg)
  • Rød chili (225 mg)
  • Solbær (159 mg)
  • Rød paprika (140 mg)
  • Grønn paprika (120 mg)
  • Grønnkål (120 mg)
  • Rosenkål (113 mg)
  • Kiwi (105 mg)
  • molter (95)
  • appelsin (51)
  • jordbær (69)

Du er klar over at vegeterianere kan spise animalske produkter? 

Og igjen:

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

egg er det både D vitamin og B12.

Jern fåes i alle grønne grønnsaker, spesielt i grønnkål, spinat, brennenesle, brokkoli

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

As we will discover shortly, there are really only two types of algae – chlorella and more recently nori, which question the possibility of a herbal vitamin B12 supply. However, both have one significant weakness, in that the vitamin B12 content found in them is not produced by the algae itself, but rather by microorganisms which live within the plant or underground.

The B12 content thus depends massively on the growing conditions and availability of these microorganisms; no definitive statement can be made over the exact vitamin B12 content of these algae. Even in the same location, levels can rise and fall year upon year quite drastically.

At present, the Vegan Society doesn’t consider algae such as these to be a herbal B12 source and instead advises taking vitamin B12 supplements which contain vitamin B12 in its natural form.

Jeg må helt ærlig si at jeg forstår ikke at noen ønsker å gå på en unødvendig diett som i tillegg ikke gir dem næringsstoffene kroppen trenger. Som veganer får man ikke alt kroppen trenger, det er et unaturlig kosthold. En vegeterianer spiser egg og kan innta meieriprodukter, og egg inneholder nesten alle næringsstoffer kroppen trenger inkludert b12. 

For det første så er ikke veganisme noe diett og for det andre får du i deg b12 fordi foret til kuene er tilsatt b12,så du får det ikke i deg på en naturlig måte du heller.

Jeg går heller rett til kilden enn å filtrere det gjennom en dødt dyr

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første så er ikke veganisme noe diett og for det andre får du i deg b12 fordi foret til kuene er tilsatt b12,så du får det ikke i deg på en naturlig måte du heller.

B1 dannes av en bakterie i tarmen hos dyr, det finnes ikke i store nok mengder i grøntfor (for det meste finnes den ikke i det hele tatt) til å kunne gi en som ikke spier animalsk nødvendig mengde. Så selv uten tilsetning i foret vil f.eks kyr danne b12 som går i kjøtt og melk, og som mennesker trenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Gnå skrev:

Veganere trenger ikke nødvendigvis jerntilskudd. Det er ikke bra med for mye jern, derfor skal man ikke ta tilskudd av jern med mindre man har fått konstatert mangel. Selv har jeg vært veganer i 4-5 år, og aldri tatt jerntilskudd. Sist jeg tok blodprøve (ca. 6 mnd siden) var jernnivåene mine akkurat over(!) referanseverdiene. 

Det er ellers viktig å være klar over at kalsium (samt koffein, og tanniner i te) hemmer jernopptaket. Dvs. det er lurt å holde seg unngå melkeprodukter til ellers jernrike måltider (måltider bestående av fullkornsprodukter, belgvekster, nøtter, frø og kjerner, grønne bladgrønnsaker, tørket aprikos etc.). C-vitamin øker opptaket av jern, så det er lurt å spise f.eks. appelsin/paprika til måltider. Så kan man heller spise eller drikke noe rikt på kalsium utenom måltidene.

Anonymkode: f8ae8...fd5

Skrevet

Veganere trenger ikke nødvendigvis jerntilskudd. Det er ikke bra med for mye jern, derfor skal man ikke ta tilskudd av jern med mindre man har fått konstatert mangel. Selv har jeg vært veganer i 4-5 år, og aldri tatt jerntilskudd. Sist jeg tok blodprøve (ca. 6 mnd siden) var jernnivåene mine akkurat over(!) referanseverdiene. 

Det er ellers viktig å være klar over at kalsium (samt koffein, og tanniner i te) hemmer jernopptaket. Dvs. det er lurt å holde seg unngå melkeprodukter til ellers jernrike måltider (måltider bestående av fullkornsprodukter, belgvekster, nøtter, frø og kjerner, grønne bladgrønnsaker, tørket aprikos etc.). C-vitamin øker opptaket av jern, så det er lurt å spise f.eks. appelsin/paprika til måltider. Så kan man heller spise eller drikke noe rikt på kalsium utenom måltidene.

7 timer siden, Gnå skrev:

Det var tilskudd av B12 jeg skrev om. Men helt enig i det du skriver ellers! 

AnonymBruker
Skrevet

B1 dannes av en bakterie i tarmen hos dyr, det finnes ikke i store nok mengder i grøntfor (for det meste finnes den ikke i det hele tatt) til å kunne gi en som ikke spier animalsk nødvendig mengde. Så selv uten tilsetning i foret vil f.eks kyr danne b12 som går i kjøtt og melk, og som mennesker trenger.

Kyr er avhenig sv kolbolt for å danne nok b12. Kobolt finnes på beitemark,men dagens kyr står ikke lenge ute på beite og det er også registrert koboltmangel flere steder så kuene for tilsatt b12 i sitt for

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. B12 inneholder inaktivt B12 (analoger) som kan hindre opptak av aktivt B12. Blodprøver kan derfor se fine ut til tross for B12-mangel. Det du gjør er svært risikabelt og kan føre til irreversible nevrologiske forandringer. Du må ta et ordentlig B12-tilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gnå skrev:

Det var tilskudd av B12 jeg skrev om. Men helt enig i det du skriver ellers! 

Beklager! Ser det nå. :) 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør lese deg litt opp på hva plantekost er og hvordan kroppen våres er bygd opp. Ikke er det en diett heller. 

Mennesker som spiser kjøtt er mer disponibel for livsstilssykdommer som kreft, hjerte og kar sykdommer, autoimmune sykdommer osv.

Så i stede for å sette spørsmålstegn på hvorfor noen velger å spise plantekost, bør man kanskje spørre seg selv om hvorfor spise mat som gjør en syk, som kjøtt og meieriprodukter. Hvorfor støtte en uetisk industri? Ikke bare det, men et plantekosthold øker oftes også livskvaliteten til et menneske samt de lever lengre. 

Veldig mange som spiser kjøtt og meieriprodukter får B12 mangel, så det er ikke kun de med plantekost som er i faresonen. 

Man er i større fare for å utvikle vitamin mangler når man spiser mye kjøtt, så er ikke helt hold i det du sier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegg bb7. Og så må du lære deg at du er ikke en ku, så du greier ikke å omdanne gress til det samme som en ku greier. Les deg opp på ditt fordøyelsessystem og så leser du deg opp på kuas fordøyelsessystem. En ku som ikke inntar mat vil ikke ha noen næringsstoffer i seg, så når man spiser et dyr eller produkt som kommer av dyr er det uansett næringsstoffer de har inntatt, men det betyr ikke at det er unaturlig. Tvert i mot er det helt naturlig at mennesket spiser både animalske produkt og grønnsaker. Hvis ikke hadde du og jeg også vært type drøvtyggere og hadde ikke trengt animalske produkt for å overleve, for vi trenger faktisk det for å overleve (altså selvsagt uten å ta vitaminpiller) og det betyr at det er naturlig for oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...